
Tο Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών ΙΟΒΕ, παρουσιάζοντας την έκθεση της ελληνικής οικονομίας κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2012, εκτιμούν πως το 2013 η ύφεση και η ανεργία θα τρέχουν με μικρότερες ταχύτητες,ενώ προβλέπουν περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.
Υπογραμμίζουν, ωστόσο, ότι τα θετικά σημάδια της ανάκαμψης δεν θα πρέπει να προκαλούν εφησυχασμό, ενώ σημειώνουν την ανάγκη καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Ειδικότερα το ΙΟΒΕ αναφέρει: «Η φορολογική αφαίμαξη πάντα της ίδιας ομάδας του πληθυσμού έχει φθάσει στα ακραία όρια ανοχής και αντοχής και η αποδοχή της φοροδιαφυγής δεν μπορεί να συνεχιστεί. Το πολιτικό σύστημα φαίνεται ότι έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί ότι η ώρα της δράσης στο θέμα αυτό έχει ήδη φθάσει».
Σε ό,τι αφορά τα βασικά μεγέθη της οικονομίας, το ΙΟΒΕ εκτιμά ότι το 2012 η ύφεση θα κλείσει στα επίπεδα του -6,6%, έναντι -7,1% το 2011. Για το 2013 η πρόβλεψη δείχνει χαμηλότερη ύφεση της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με το 2012, της τάξης του 4,6%.
Η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι ελαφρά δυσμενέστερη εκείνων από εγχώριους και διεθνείς φορείς (ΕΕ: -4,2%, ΥΠΟΙΚ, ΟΟΣΑ: -4,5%).
Χαμηλότερους ρυθμούς στην αύξηση της ανεργίας για το 2013 εκτιμά το ΙΟΒΕ, αν και για το κλείσιμο του 2012 αναθεωρεί την πρόβλεψη προς το δυσμενέστερο: «Η εκτίμηση για την ανεργία στο σύνολο του 2012 αναθεωρείται ελαφρά επί το δυσμενέστερο, στο 24,5%, 6,8 εκατοστιαίες μονάδες υψηλότερα από το 2011 (17,7%). Η παραμονή της ελληνικής οικονομίας σε ύφεση και το 2013 θα πλήξει αναπόφευκτα και την απασχόληση.
Ωστόσο, η αναμενόμενη μικρότερη έκταση της ύφεσης, η υλοποίηση ορισμένων μεγάλων επενδύσεων, όπως η συνέχιση κατασκευής των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων και η ευρύτερη υιοθέτηση των διαρθρωτικών αλλαγών στην αγορά εργασίας του δεύτερου Μνημονίου θα επιβραδύνουν την πτώση της. Eτσι η ανεργία προβλέπεται να διαμορφωθεί το 2013 στην περιοχή του 27,3%».
Σημαντική υποχώρηση του πληθωρισμού το 2012 στο 1,5% και περαιτέρω αποκλιμάκωση το 2013 στο 1% εκτιμά το ΙΟΒΕ. Το 2011 ο πληθωρισμός έκλεισε στο 3,3%.
Oσον αφορά τις επενδύσεις σε δημόσια έργα, το ΙΟΒΕ λέει ότι «φαίνεται να δρομολογούνται πλέον ενέργειες που θα είναι σε θέση το επόμενο διάστημα να κινητοποιήσουν σημαντικούς πόρους από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και να επανεκκινήσουν σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, όπως οι αυτοκινητόδρομοι.
«Βασικός μοχλός για την ανάκαμψη είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις. Το βασικό εμπόδιο για την πραγματοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων είναι η δραματική κατάσταση στον τομέα της ρευστότητας» σημειώνεται στην έκθεση.
Θετική επίδραση στο ΑΕΠ από 538 εκατ. ευρώ μέχρι και 1,8 δισ. ευρώ ετησίως μπορεί να έχει η αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Σύγχρονες επενδύσεις, που θα περιλαμβάνουν και την ψηφιακή τεχνολογία στους αρχαιολογικούς χώρους και στα πολιτιστικά μνημεία της χώρας, είναι δυνατόν να προσφέρουν επίσης 12.000 με 38.000 νέες θέσεις εργασίας.
Με ειδική μελέτη που έχει κάνει το ΙΟΒΕ προτείνει την ανάπτυξη ειδικών κέντρων υποδοχής τουριστών αλλά και έργων στην περιοχή της Ακρόπολης, στην Ακαδημία Πλάτωνος, στα Ορυχεία του Λαυρίου, στην υπόγεια έκθεση του Μουσείου της Ακρόπολης, συστήνει την αναβίωση της Παναθηναϊκής Οδού, τη δημιουργία Μουσείου Μυθολογίας στην Ολυμπία και Μουσείου Δημοκρατίας στην Αγορά αλλά και την ψηφιακή αναπαράσταση των μαχών του Μαραθώνα και της Σαλαμίνας.
Με έργα σαν τα προαναφερόμενα το ΙΟΒΕ υποστηρίζει ότι θα αυξηθεί από μισή έως και μιάμιση ημέρα η διάρκεια των διανυκτερεύσεων, ενώ άνοδο 10% θα σημειώσουν και οι αφίξεις στα αεροδρόμια Ελ. Βενιζέλος, της Θεσσαλονίκης και του Αράξου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Η CMA CGM, πέρα από την επέκταση του στόλου της, ενισχύει την παρουσία της και στον κυβερνοχώρο. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία μέσω…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ