
Έπειτα από πολύωρες διαπραγματεύσεις που διήρκησαν περισσότερες από 13 ώρες, η ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κατέληξαν σε συμφωνία για τους τρόπους μείωσης του ελληνικού χρέους και για την εκταμίευση της ζωτικής σημασίας δόσης της οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα.
Οι 17 υπουργοί Οικονομικών, μετά από έντονο παρασκήνιο που οδήγησε στο συμβιβασμό, συμφώνησαν χθες τη νύχτα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για τη μείωση του ελληνικού δημοσίου χρέους στο 124% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, έναντι του 120% που ήταν ο στόχος του ΔΝΤ κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων των τελευταίων εβδομάδων.
Αυτό αντιπροσωπεύει ελάφρυνση του ελληνικού χρέους κατά 40 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2020, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, μία απόφαση που ικανοποίησε την ελληνική κυβέρνηση.
«Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επεδίωκε να διασφαλίσει ότι η ευρωζώνη θα ελάμβανε τα αναγκαία μέτρα που θα έθεταν την Ελλάδα στον δρόμο του βιώσιμου χρέους. Σήμερα είμαι σε θέση να πω ότι αυτό έγινε», δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου μετά την επίτευξη της συμφωνίας η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ χαιρετίζοντας τη δέσμευση των Ευρωπαίων για τη μείωση κάτω του 110% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 του ελληνικού χρέους, γεγονός που θα διευκολύνει την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές.
Η συμφωνία για το χρέος άνοιξε τον δρόμο για την εκταμίευση και καταβολή της δόσης της οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα.
Οι υπουργοί Οικονομικών αποφάσισαν την αποδέσμευση συνολικού ποσού 43,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μία πρώτη δόση ύψους 34,4 δισεκατομμυρίων θα καταβληθεί μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου, ενώ το υπόλοιπο θα καταβληθεί σε τρεις δόσεις κατά το πρώτο τρίμηνο του 2013.
«Η συμφωνία ήταν πολύ δύσκολη», παραδέχθηκε ο πρόεδρος του Eurogroup Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ, επισημαίνοντας ότι χρειάσθηκε να καταβληθούν «σημαντικές προσπάθειες από όλες τις πλευρές».
Η διαγραφή μέρους του ελληνικού χρέους ήταν για το ΔΝΤ ο απλούστερος τρόπος για τη μείωσή του. Καθώς όμως το ενδεχόμενο αυτό αποκλείσθηκε από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και ορισμένες χώρες της ευρωζώνης, οι υπουργοί του Eurogroup διαπραγματεύθηκαν ένα πακέτο από πολύπλοκα μέτρα η εφαρμογή των οποίων θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του χρέους της Ελλάδας.
Σε αυτά περιλαμβάνεται η επαναγορά από την Ελλάδα τίτλων χρέους, η σημαντική μείωση των επιτοκίων των διακρατικών δανείων που έχει συνάψει η Ελλάδα, η επιμήκυνση κατά 15 χρόνια των ωριμάνσεων των δανείων και η μετακύληση κατά 10 χρόνια των τοκοχρεολυσίων που καταβάλλει η Ελλάδα για τα δάνεια από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Τα κέρδη που αποκομίζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες από τα ελληνικά ομόλογα από το 2013 θα επιστρέφουν στην Ελλάδα σε δεσμευμένο λογαριασμό.
«Η απόφαση θα περιορίσει αναμφίβολα την αβεβαιότητα και θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη στην Ευρώπη και την Ελλάδα», δήλωσε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής τράπεζας Μάριο Ντράγκι.
«Για την ευρωζώνη, ήταν ένα πραγματικό τεστ της αξιοπιστίας μας, της ικανότητάς μας να λάβουμε αποφάσεις για τα δυσκολότερα θέματα», δήλωσε από την πλευρά του ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Όλι Ρεν.
«Τα προβλήματα παραμένουν πολύ σημαντικά, σοβαρά, αλλά δώσαμε προοπτική στην ευρωζώνη και ελπίδα στον ελληνικό λαό», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Πιερ Μοσκοβισί.
«Έχουμε ένα αποτέλεσμα, μπορούμε να το παρουσιάσουμε στο κοινοβούλιό μας για να αποφασίσει», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Εκτός από τη Γερμανία, και άλλες ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να λάβουν την έγκριση του κοινοβουλίου τους. Για το Βερολίνο, ο στόχος είναι να λάβει το πράσινο φως της Κάτω Βουλής, «το αργότερο την Παρασκευή».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Η τεχνολογία των ημιβυθιζόμενων γερανοφόρων σκαφών (SSCV) αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στα μεγάλα υπεράκτια έργα. Αυτό οφείλεται στο ότι συνδυάζει προηγμένες δυνατότητες ανύψωσης…
Η ανάπτυξη μιας νέας γενιάς υποδομών για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καθαρή αμμωνία παίρνει σάρκα και οστά στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Βελγίου,…
Έπειτα από μία παρατεταμένη περίοδο κατακόρυφης πτώσης των ναύλων των containerships, η ναυλαγορά εμφάνισε σημάδια ζωής την τελευταία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Ασταμάτητη είναι η πίεση της ΗΠΑ κατά του νέου ρυθμιστικού πλαισίου του IMO, Net-Zero Framework, η ψήφιση του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με…
Ένα υπηρεσιακό σκάφος που μετέφερε μέλη του πληρώματος για να επιβιβαστούν σε δεξαμενόπλοιο ανατράπηκε στα ανοιχτά της Μοζαμβίκης στις 16 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες,…
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε την Ενδιάμεση Έκθεση επί της Κλαδικής Έρευνας στην Ακτοπλοΐα, η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2025. Η Ενδιάμεση Έκθεση παρουσιάζει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ