
Έπειτα από πολύωρες διαπραγματεύσεις που διήρκησαν περισσότερες από 13 ώρες, η ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κατέληξαν σε συμφωνία για τους τρόπους μείωσης του ελληνικού χρέους και για την εκταμίευση της ζωτικής σημασίας δόσης της οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα.
Οι 17 υπουργοί Οικονομικών, μετά από έντονο παρασκήνιο που οδήγησε στο συμβιβασμό, συμφώνησαν χθες τη νύχτα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για τη μείωση του ελληνικού δημοσίου χρέους στο 124% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, έναντι του 120% που ήταν ο στόχος του ΔΝΤ κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων των τελευταίων εβδομάδων.
Αυτό αντιπροσωπεύει ελάφρυνση του ελληνικού χρέους κατά 40 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2020, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, μία απόφαση που ικανοποίησε την ελληνική κυβέρνηση.
«Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επεδίωκε να διασφαλίσει ότι η ευρωζώνη θα ελάμβανε τα αναγκαία μέτρα που θα έθεταν την Ελλάδα στον δρόμο του βιώσιμου χρέους. Σήμερα είμαι σε θέση να πω ότι αυτό έγινε», δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου μετά την επίτευξη της συμφωνίας η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ χαιρετίζοντας τη δέσμευση των Ευρωπαίων για τη μείωση κάτω του 110% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 του ελληνικού χρέους, γεγονός που θα διευκολύνει την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές.
Η συμφωνία για το χρέος άνοιξε τον δρόμο για την εκταμίευση και καταβολή της δόσης της οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα.
Οι υπουργοί Οικονομικών αποφάσισαν την αποδέσμευση συνολικού ποσού 43,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μία πρώτη δόση ύψους 34,4 δισεκατομμυρίων θα καταβληθεί μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου, ενώ το υπόλοιπο θα καταβληθεί σε τρεις δόσεις κατά το πρώτο τρίμηνο του 2013.
«Η συμφωνία ήταν πολύ δύσκολη», παραδέχθηκε ο πρόεδρος του Eurogroup Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ, επισημαίνοντας ότι χρειάσθηκε να καταβληθούν «σημαντικές προσπάθειες από όλες τις πλευρές».
Η διαγραφή μέρους του ελληνικού χρέους ήταν για το ΔΝΤ ο απλούστερος τρόπος για τη μείωσή του. Καθώς όμως το ενδεχόμενο αυτό αποκλείσθηκε από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και ορισμένες χώρες της ευρωζώνης, οι υπουργοί του Eurogroup διαπραγματεύθηκαν ένα πακέτο από πολύπλοκα μέτρα η εφαρμογή των οποίων θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του χρέους της Ελλάδας.
Σε αυτά περιλαμβάνεται η επαναγορά από την Ελλάδα τίτλων χρέους, η σημαντική μείωση των επιτοκίων των διακρατικών δανείων που έχει συνάψει η Ελλάδα, η επιμήκυνση κατά 15 χρόνια των ωριμάνσεων των δανείων και η μετακύληση κατά 10 χρόνια των τοκοχρεολυσίων που καταβάλλει η Ελλάδα για τα δάνεια από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Τα κέρδη που αποκομίζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες από τα ελληνικά ομόλογα από το 2013 θα επιστρέφουν στην Ελλάδα σε δεσμευμένο λογαριασμό.
«Η απόφαση θα περιορίσει αναμφίβολα την αβεβαιότητα και θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη στην Ευρώπη και την Ελλάδα», δήλωσε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής τράπεζας Μάριο Ντράγκι.
«Για την ευρωζώνη, ήταν ένα πραγματικό τεστ της αξιοπιστίας μας, της ικανότητάς μας να λάβουμε αποφάσεις για τα δυσκολότερα θέματα», δήλωσε από την πλευρά του ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Όλι Ρεν.
«Τα προβλήματα παραμένουν πολύ σημαντικά, σοβαρά, αλλά δώσαμε προοπτική στην ευρωζώνη και ελπίδα στον ελληνικό λαό», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Πιερ Μοσκοβισί.
«Έχουμε ένα αποτέλεσμα, μπορούμε να το παρουσιάσουμε στο κοινοβούλιό μας για να αποφασίσει», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Εκτός από τη Γερμανία, και άλλες ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να λάβουν την έγκριση του κοινοβουλίου τους. Για το Βερολίνο, ο στόχος είναι να λάβει το πράσινο φως της Κάτω Βουλής, «το αργότερο την Παρασκευή».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ