
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Το τελευταίο διάστημα διαπιστώνουμε ότι η αντιμετώπιση της κρίσης χρέους στην Ευρωζώνη και ιδιαίτερα για την Ελλάδα έχει επικεντρωθεί επί το πλείστον σε πολιτικές διεξόδους, με έναν καταιγισμό δηλώσεων κατανόησης και υποστήριξης προς την Ελλάδα, ακόμη και από μέχρι προσφάτως πολέμιους της, παραμένοντας πιστοί όμως στην εμμονή της λιτότητας, όχι μόνο για την Ελλάδα, και ανεξαρτήτως αν αυτό συνεχίζει να ενισχύει το υφεσιακό καθεστώς γενικότερα στην Ευρωζώνη.
Ενδεχομένως στο άμεσο μέλλον οι δηλώσεις υποστήριξης να γίνουν ακόμη πιο έντονες, σε μία προσπάθεια της Ευρωζώνης να καθησυχάσει τις αγορές, έστω και με αυτό τον τρόπο, η να μειώσει τις επικρίσεις περί κωλυσιεργίας από τις άλλες αναπτυγμένες χώρες και την παγκόσμια οικονομική κοινότητα.
Ο βραβευμένος με Νόμπελ οικονομολόγος Stiglitz, για άλλη μία φορά προειδοποίησε την Γερμανία για την μέχρι τώρα αμετάκλητη στρατηγική υπέρ της λιτότητας, τονίζοντας ότι Ελλάδα και Ισπανία δεν βρίσκονται απλά σε ύφεση αλλά βιώνουν την απόλυτη κατάθλιψη και οι προβλέψεις του ΔΝΤ για 0,4% ύφεση το 2012 και 0,2% ανάπτυξη το 2013 είναι υπερβολικά αισιόδοξες.
Το ΔΝΤ προειδοποίησε ότι η Ισπανία όχι μόνο δεν θα πιάσει τους στόχους για το έλλειμμα αλλά το χρέος της θα εκτιναχθεί πάνω από το 90% για το 2012 και 2013 ενώ η Ιταλία μέσω του υπουργού οικονομικών της δήλωσε πως αν η Ισπανία ζητήσει στήριξη άνω των € 100 δισ. τότε το μερίδιο της Ιταλίας θα αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ της.
Η Moody’s διατήρησε αρνητικές τις προοπτικές του τραπεζικού συστήματος της Γερμανίας λόγω των χαμηλών επιτοκίων ενώ επισήμανε πως τα πτωτικά ρίσκα από τις χώρες της Ευρώπης της δημιουργούν προβλήματα αφού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα κράτη της Ε.Ε για τις εξαγωγές της.
Ταυτόχρονα το Γερμανικό Ινστιτούτο Μελετών Bertelsmann, ζητά να αποφευχθεί με οποιοδήποτε τρόπο η έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ καθώς σε αντίθετη περίπτωση το κόστος θα φτάσει τα € 17,8 τρις. μέχρι το 2020 εξαιτίας της ύφεσης που θα προκαλέσει.
Το Ινστιτούτο αναφέρει ότι η οικονομία που θα επηρεαστεί περισσότερο είναι η Γαλλία με κόστος € 2,9 τρις., η ΗΠΑ με € 2,8 τρις., η Κίνα με € 1,9 τρισ. και η Γερμανία με € 1,7 τρις.
Στην Κίνα, οι εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων μειώθηκαν κατά 3,8% τους πρώτους 9 μήνες του 2012, με τις εισροές του Σεπτεμβρίου να εμφανίζονται μειωμένες κατά 6,8% σε ετήσια βάση ενώ το Υπουργείο Εμπορίου προειδοποίησε για προβλήματα στις εξαγωγές, την στιγμή που ο στόχος του ΑΕΠ στο 7,5%, δεν επιτεύχθη για πρώτη φορά από το πρώτο τρίμηνο του 2009 αφού στη διάρκεια της περιόδου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου το ΑΕΠ αναπτύχθηκε με ρυθμό 7,4%.
Συγκριτικά με τις υπόλοιπες μεγάλες οικονομίες που είναι σε ύφεση, το 7,4% της Κίνας είναι αξιοζήλευτο, αλλά για την Κίνα δεν παύει να θεωρείται ως επιβράδυνση, αναλογιζόμενοι το 9,2% που αναπτύχθηκε το 2011 αλλά και το μέσο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων τριών δεκαετιών της τάξης του 10%.
Το εμπορικό έλλειμμα της Ιαπωνίας το Σεπτέμβριο, αυξήθηκε κατά $ 7 δισ. λόγω της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης, την άνοδο του Γεν αλλά και της διαμάχης της με την Κίνα.
Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, οι εξαγωγές παρουσίασαν μείωση 10,3% συγκριτικά με το Σεπτέμβριο του 2011, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 4,1%.
Πιο συγκεκριμένα, οι εξαγωγές μειώθηκαν 14,1% προς την Κίνα, 21,1% προς την ΕΕ ενώ προς τις ΗΠΑ είχαν οριακή μείωση κατά 0,9%. Αξίζει να σημειώσουμε πως στον ανταγωνιστικό κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 14,6%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ