
Του Γ. Λογοθέτη, George Moundreas Com. S.A.
Στην προηγούμενη εβδομαδιαία ανασκόπηση αναφέραμε ότι ο δείκτης BDI δεν έχει ιδιαίτερη δυναμική και έχει να παρουσιάσει αρκετά σημεία αντίστασης, γεγονός που αποδείχτηκε και εμπράκτως αφού την τελευταία εβδομάδα υπήρξε μια συνεχόμενη πτωτική διόρθωση με τον δείκτη να χάνει 107 μονάδες για να κλείσει στις 1034 μονάδες, με την μεγαλύτερη πτώση να την βιώνουν τα Capes και τα Panamax.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο πυρήνας της κρίσης ήτανε χρηματοοικονομικός, τα τελευταία 2 χρόνια η αύξηση μεταφοράς εμπορευμάτων ξηρού φορτίου ήτανε αρκετά σημαντική.
Το 2010 η αύξηση ήτανε της τάξης του 12%, ιδιαίτερα μεγάλη, αν αναλογιστούμε ότι το 2009 υπήρξε πτώση του 2%, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι η αυξητική πορεία συνεχίστηκε και το 2011 με ρυθμό 5%, φτάνοντας τους 3,7 δισεκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων που μεταφέρθηκαν με πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Το κλειδί όμως στα προαναφερόμενα νούμερα είναι ότι το 70% της αύξησης οφείλεται σε 2 μόνο εμπορεύματα, Iron Ore και Coal εκ των οποίων το Iron Ore κατέχει τα πρωτεία.
Σε απόλυτα νούμερα, η αύξηση του Iron Ore το 2011 ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύρια τόνους. Αναλύοντας περεταίρω, διαπιστώνουμε ότι το μεγαλύτερο ρόλο στην αύξηση αυτή τον είχε η Κίνα αφού για το 2011 οι εισαγωγές της σε Iron Ore αντιστοιχούσαν σε 63% του εμπορίου Iron Ore, δηλαδή 665 εκατομμύρια τόνους.
Το αρνητικό στην ανωτέρω εικόνα όμως είναι ότι η πορεία του Iron Ore εξαρτάται ουσιαστικά από την ζήτηση της Κίνας, γεγονός που προκαλεί κάποια αβεβαιότητα ιδιαίτερα σε περιόδους διόρθωσης της Κινεζικής οικονομίας όπως αναμένουμε να είναι το 2012.
Οι προβλέψεις μέχρι σήμερα για τις εισαγωγές Iron Ore παγκοσμίως μιλούν για αύξηση του 4%, αλλά όπως είπαμε αυτό θα εξαρτηθεί από την ζήτηση που θα εκδηλώσει η Κίνα.
Αντίστοιχα και το εμπόριο του Coal (Coking and Thermal) έχει παρουσιάσει αυξητικές τάσεις μετά την κρίση με 15% για το 2010 και 4,4% για το 2011.
Η πορεία του Coking Coal παρουσίασε διακυμάνσεις αφού το 2009 είχε πτώση 6%, το 2010 αύξηση 25% για να κλείσει με πτώση 5% το 2011 φτάνοντας στους 223 εκατομμύρια τόνους.
Οι προβλέψεις για το 2012 εκτιμούν αύξηση της τάξης του 3%, η οποία θα εξαρτηθεί από την ζήτηση των 2 κυρίων εισαγωγέων, την Ιαπωνία και την Ινδία. Στον αντίποδα η πορεία του Thermal Coal, επέδειξε καλύτερη συμπεριφορά αφού το 2010 και το 2011 παρουσίασε αύξηση 12% και 8% αντίστοιχα, οφειλόμενη στις υψηλές τιμές του πετρελαίου αλλά και τις συνέπειες μετά τα προβλήματα από το τσουνάμι στους πυρηνικούς αντιδραστήρες στην Ιαπωνία.
Γεγονός πάντως είναι ότι σε σημαντικό βαθμό την πορεία του Coking Coal την καθορίζει και πάλι η Κίνα η οποία σε γενικές γραμμές είναι υπεύθυνη για το 35% περίπου της αύξησης. Οι εκτιμήσεις για το 2012 είναι ότι η αύξηση θα είναι της τάξης του 4%.
Η πορεία των εμπορευμάτων αυτών θα κρίνει και την πορεία των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, ιδιαίτερα τα Capes και τα Panamax, τους 2 τομείς που αντιμετωπίζουν και το εντονότερο πρόβλημα της αύξησης του τονάζ.
Ένας άλλος κλάδος που παρουσίασε ιδιαίτερη δυναμική τα τελευταία 2 χρόνια, είναι ο κλάδος των Minor Bulks, ο οποίος το 2010 και το 2011 είχε αύξηση 12% και 6% αντίστοιχα, φτάνοντας τους 1.2 δισεκατομμύρια τόνους με τα steel products να αποτελούν το 25% του όγκου. Γενικότερα, οι προοπτικές για τον ευρύτερο τομέα των Minor Bulks (agriculture, fertilizers, scrap, forest products) δείχνουν μία αυξητική τάση, άρα τα μικρότερα σε χωρητικότητα πλοία θα συμπεριφερθούν καλύτερα στις παρούσες συνθήκες της αγοράς, δεδομένου και της καλύτερης αναλογίας της αύξησης του τονάζ σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα πλοία.
Υποτονική συνεχίζει να είναι η αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων σε όλους τους τομείς αλλά πιο έντονο είναι το φαινόμενο στα δεξαμενόπλοια.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘XIAO XIAO’ 76.098 DWT (2011 – Hudong) πουλήθηκε στα $ 24 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘SOLAR ASIA’ 46.658 DWT (1998 – Mitsui) έκλεισε στα $ 12.5 εκ. και το ‘NENA C’ 43.188 DWT (1994 – Hyundai) πουλήθηκε στα υψηλά $ 9 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘ATLANTIC KING’ 27.797 DWT (1998 – Nakai) αγοράστηκε στα $ 8,3 εκ. και το ‘EASTGATE’ 27.877 DWT (1990 – Kanasashi) έκλεισε στα $ 5,7 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα MR, το ‘FREJA FIONA’ 53.714 DWT (2007 – Shin Kurushima) πουλήθηκε στα $ 21,5 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ