Page 180 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 180

Τα bulk carriers του μέλλοντος


           Το μέσο ύψος κύματος είναι το πρώτο βήμα                          εξισώσεις που υποτίθεται θα κατέληγαν
           στον σχεδιασμό ενός πλοίου. Αυτό θα καθορίσει                     στην ίδια αντοχή. Συνεπώς τα ναυπηγεία
           την αντοχή του για όλη τη ζωή του.                                μπορούν άμεσα να χρησιμοποιούν το νέο
                                                                             χαμηλότερο ύψος κυμάτων, με τις τωρι-
                                                                             νές εξισώσεις, καταλήγοντας σε χαμη-
                                                                             λότερες αντοχές πλοίου (άρα λιγότερο
                                                                             ατσάλι, που ήταν –φυσικά– ο στόχος
                                                                             τους από την αρχή).
                                                                             Το ότι οι ειδικοί του IMO δεν πείστη-
                                                                             καν το αποδίδουν σε παρεξήγηση! Και
                                                                             φυσικά δεν παραλείπουν την πάγια
                                                                             επιχειρηματολογία τους –«θέλετε τα
                                                                             πλοία να έχουν υπερβολικό ατσάλι και
                                                                             να χάνετε φορτίο;»– δίνοντας τεράστια
                                                                             νούμερα έξτρα βάρους που –υποτίθε-
                                                                             ται– θα έχει το πλοίο αν δεν ενσωματω-
                                                                             θούν οι νέες νότιες περιοχές του Ατλα-
                                                                             ντικού. Την ίδια εκφοβιστική πρακτική
                                                                             είχαν προσπαθήσει και παλαιότερα
                                                                             με τις ανοχές διάβρωσης που ζητού-
                                                                             σαν οι πλοιοκτήτες (οι παλαιότεροι θα
                                                                             θυμούνται τους 1.000 έξτρα τόνους που
                                                                             υποτίθεται θα επέφεραν τα corrosion
                                                                             margins, καθώς και τους 1.000 έξτρα
                                                                             τόνους των ναυπηγείων για να εφαρμό-
                                                                             σουν τα CSR). Ναι, αν ένα πλοίο σχεδι-
                                                                             αστεί για υψηλότερο μέσο ύψος κύμα-
                                                                             τος, χρειάζεται μεγαλύτερη διαμήκη
                                                                             αντοχή. Αν προσπαθήσεις αυτό να το
          των Goal Based Standards, μία από τις   ότι πρέπει να αντέχουν τον χειρότερο   πετύχεις αυξάνοντας το πάχος των ελα-
          παρατηρήσεις προς διόρθωση των CSR   μέσο καιρό του Βόρειου Ατλαντικού.  σμάτων (κουβέρτα, πλευρές και λοιπά),
          ήταν το μέσο ύψος κυμάτων που πρέπει   Νομίζω ότι όλοι καταλαβαίνουν τη σπου-  το έξτρα βάρος θα είναι μεγάλο. Αλλά
          να αντέχει το πλοίο. Τα GBS απαιτούν να   δαιότητα αυτής της αλλαγής. Το μέσο   μπορείς να πετύχεις την ίδια αύξηση
          σχεδιάζεται το πλοίο για την πιο ισχυρή   ύψος κύματος είναι το πρώτο βήμα στον   αντοχής, αυξάνοντας μόνο τις διαμή-
          περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού. Αλλά   σχεδιασμό ενός πλοίου. Αυτό θα καθο-  κεις δοκούς κάτω από το κατάστρωμα
          το ύψος κυμάτων της περιοχής αυτής   ρίσει την αντοχή του για όλη τη ζωή του,   με πολύ λίγο έξτρα βάρος (όχι ότι δεν
          προερχόταν από παλαιές παρατηρήσεις   που –πάλι σύμφωνα με τον κανονισμό–   το γνωρίζει φυσικά ο IACS αυτό, αλλά
          διερχόμενων πλοίων. Λόγω της επίδρα-  πρέπει να είναι 25 χρόνια. Φυσικά και   είπαμε, κάθε μέτρο επιστρατεύεται,
          σης της κλιματικής αλλαγής, που χει-  τώρα οι τεχνικές οργανώσεις πλοιοκτη-  εκφοβιστικό ή μη).
          ροτερεύει τους καιρούς, καθώς και τη   τών αντέδρασαν. Ο IACS, σε παρουσιά-  Η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών (ICS),
          διαθεσιμότητα μοντέρνων συστημάτων,   σεις του, προσπαθώντας να «εξηγήσει»,   μαζί με την Ελλάδα και άλλες χώρες,
          οι ειδικοί του IMO έδωσαν εντολή να   παραδέχεται ότι τώρα το μέσο ύψος   έχουν κάνει κατάθεση στον ΙΜΟ, ζητώ-
          επικαιροποιηθούν τα δεδομένα. Αυτά   κύματος είναι μικρότερο από πριν. Παρ’   ντας να μη χρησιμοποιηθεί ακόμη από
          το 2015. Ο IACS περίμενε εννέα χρό-  όλα αυτά, ισχυρίζονταν ότι η αντοχή του   τα ναυπηγεία η αλλαγή αυτή του IACS.
          νια να παρουσιάσει τις διορθώσεις του   πλοίου παραμένει ίδια με πριν (πράγμα
          στον IMO, φυσικά σε νέα ομάδα ειδικών,   άτοπο). Μετά από πολλές ερωτήσεις   Επί του πιεστηρίου: Ο ΙΜΟ, κατά την
          ενσωματώνοντας όμως και νοτιότερες   τεχνικών και ναυπηγών –«πώς είναι   πρόσφατη Συνεδρίαση της Επιτροπής
          περιοχές. Η ομάδα ειδικών και πάλι δεν   δυνατόν με χαμηλότερο κύμα να βγά-  Ασφαλείας (MSC 109, 2-6 Δεκεμβρίου
          τις δέχτηκε και ζήτησε νέα αναθεώρηση.   ζετε την ίδια αντοχή πλοίου;»– το έσκα-  2024), απεδέχθη την αίτηση του ICS και
          Με λίγα λόγια, για να μην αυξήσει το   σαν το μυστικό: Σκοπεύουμε, λένε, να   υπαγόρευσε στον IACS να μη χρησιμο-
          μέσο ύψος κυμάτων, ο IACS ενέταξε   αλλάξουμε και άλλο μέρος του κανο-  ποιηθεί η τρέχουσα έκδοση ύψους κυμά-
          στους υπολογισμούς του περιοχές στη   νισμού, ώστε με το μικρότερο κύμα να   των και, αφού αναθεωρηθεί, να κατατε-
          μέση του Ατλαντικού. Η δικαιολογία ήταν   καταλήγει στην ίδια αντοχή με πριν   θεί για έγκριση, μαζί με τις αντίστοιχες
          ότι τα πλοία πλέουν χαμηλότερα για να   (κοινώς μαγείρεμα). Το πρόβλημα είναι   αλλαγές στον κανονισμό CSR.
          αποφύγουν τον άσχημο καιρό, και διά-  ότι δημοσίευσαν τα νέα κύματα, με το
          φορα άλλα. Αλλά ο κανονισμός GBS λέει   χαμηλότερο μέσο ύψος, χωρίς τις νέες   Μείνετε συντονισμένοι…


          180                                                                                             NX
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185