Page 175 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 175

ρών ή η υγροποίηση της άμμου αλου-
                                                                                μίνας είναι εργασίες υψηλού κινδύνου.
                                                                                Φορτία όπως ο άνθρακας, αναμεμειγ-
                                                                                μένα με νερό/υγρασία, δημιουργούν ένα
                                                                                διαβρωτικό περιβάλλον, που καταστρέ-
                                                                                φει τα ενισχυτικά πλαίσια των αμπαριών
                                                                                φορτίου, ιδίως στη ζώνη που επηρεά-
                                                                                ζεται από τη θερμότητα των συγκολλή-
                                                                                σεων και όταν χρησιμοποιείται υπερβο-
                                                                                λικό ποσοστό χάλυβα υψηλής αντοχής,
                                                                                δημιουργώντας πρόσθετους κινδύνους.
                                                                                Οι διαδοχικές πλημμύρες στα αμπάρια
                                                                                φορτίου προκάλεσαν αρκετές απώλειες
                                                                                τη δεκαετία του 1990 (20 πλοία βυθί-
                                                                                στηκαν το 1990 και 24 το 1991, με συνο-
                                                                                λικά 250 ναυτικούς να χάνουν τη ζωή
                                                                                τους), αναγκάζοντας τον ΙΜΟ και τους
                                                                                νηογνώμονες να ζητήσουν πρόσθετα
                                                                                μέτρα. Τα bulk carriers με διπλό κύτος
                                                                                συζητήθηκαν επίσης και εφαρμόστηκαν
                                                                                για σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά
                                                                                εγκαταλείφθηκαν βασικά λόγω εμπο-
                                                                                ρικών σκοπιμοτήτων. Η χρήση σωσίβιων
                                                                                λέμβων ελεύθερης πτώσης είναι υπο-
                                                                                χρεωτική από το 2004. Οι γραμμές της
                                                                                γάστρας των μεγαλύτερων πλοίων δεν
                                                                                βοήθησαν στη βελτίωση της αποδοτι-
                                                                                κότητας, καθώς ο όγκος του φορτίου,
                                                                                το νεκρό βάρος και οι τυποποιημένες
                                                                                κύριες διαστάσεις που απαιτούνται για
                                                                                τη βελτίωση της εμπορικής εκμετάλ-
                                                                                λευσης φαίνονται ακόμα και σήμερα
                                                                                πιο σημαντικές από την κατανάλωση
                                                                                καυσίμων.  
                                                                                Συζητώντας για το σύστημα φορτίου, η
                                                                                κύρια διαφορά μεταξύ της λειτουργίας
                                                                                των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων
                                                                                μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου είναι
                                                                                ότι το πλήρωμα των τελευταίων ανοίγει
            μεταφοράς  χύδην ξηρού φορτίου    Oι τεχνολογίες που θα απασχολήσουν   και κλείνει τα καλύμματα των καταπα-
            ανέρχεται σήμερα σε περίπου 12.900   τον κλάδο                      κτών, αλλά στην πλειονότητα των περι-
            πλοία, με συνολική χωρητικότητα 970   Συζητώντας για το θέμα των τεχνολο-  πτώσεων η εκφόρτωση του φορτίου
            εκατ. ΜΤ DWT. Οι πέντε μεγαλύτερες   γιών  των πλοίων μεταφοράς  χύδην   γίνεται από λιμενεργάτες. Τα δεξαμενό-
            εταιρείες διαχείρισης bulk carriers φαί-  ξηρού φορτίου, χωρίζουμε το πλοίο σε   πλοια φορτώνονται και εκφορτώνονται
            νεται να είναι η Oldendorff, η Pacific   τρεις ενότητες. Το μηχανοστάσιο είναι   από το δικό τους πλήρωμα. Η συντή-
            Basin, η Ultrabulk, η Starbulk και η   απλούστερο από ό,τι των δεξαμενό-  ρηση, η λειτουργία και η αντιμετώπιση
            Westernbulk. Τα πέντε μεγαλύτερα νηο-  πλοιων, δεδομένου ότι ορισμένος εξο-  προβλημάτων των γερανών φορτίου
            λόγια σε όρους χωρητικότητας DWT είναι   πλισμός όπως οι βοηθητικοί λέβητες,   παρουσιάζουν ορισμένες δυσκολίες
            ο Παναμάς, το Χονγκ Κονγκ, η Ελλάδα, η   το σύστημα παροχής ατμού στο μηχα-  μόνο στα μικρότερα φορτηγά πλοία.
            Μάλτα και η Κύπρος, ενώ τα πέντε μεγα-  νοστάσιο, το σύστημα αδρανών αερίων,   Οι αντλίες φορτίου και τα συστήματα
            λύτερα bulk carriers σε όρους μεταφε-  ο εξοπλισμός ανίχνευσης αερίων και   μέτρησης της στάθμης του φορτίου πρα-
            ρόμενου φορτίου είναι το «Ore Brazil» με   μερικά άλλα δεν εγκαθίστανται στα   κτικά δεν είναι διαθέσιμα στα bulkers.
            402.347 ΜΤ DWT, το «Berge Stahl» με   bulkers. Η δομή του κύτους είναι πιο   Οι ζημιές στα αμπάρια του φορτίου που
            364.767 ΜΤ DWT, το «Brazil Maru» με   επιρρεπής σε προβλήματα, καθώς είναι   προκαλούνται από τους λιμενεργάτες
            327.180 ΜΤ DWT, το «Tubarao Maru» με   ευκολότερο να γίνει λάθος κατά τη φόρ-  είναι μια συνηθισμένη περίπτωση στα
            326.964 MT DWT και το «Stellar Queen»   τωση ενός bulk carrier, η ευστάθεια είναι   πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
            με 305.846 MT DWT.                πιο ευαίσθητη, η μετατόπιση των σιτη-  Η εφαρμογή των EEDI, EEXi, CII, Fuel

                                                                                Δεκέμβριος 2024              175
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180