Page 176 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 176
Η εφαρμογή των EEDI, EEXi, CII, Fuel EU, EU ETS Ανατολή, η οποία είχε παραγγείλει δεκα-
και άλλων τοπικών κανονισμών σε συνδυασμό με τέσσερα πλοία με μηχανές αμμωνίας,
την επικείμενη απαίτηση για μηδενικές εκπομπές ανακοίνωσε πρόσφατα ότι τα πρώτα
διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 αλλάζουν πλέον επτά πλοία θα εξοπλιστούν με μηχανές
το τεχνολογικό τοπίο για όλους τους τύπους πλοίων, που θα λειτουργούν με LNG). Χρησιμο-
συμπεριλαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού ποιώντας δεδομένα ενός εκ των μεγα-
φορτίου. λύτερων νηογνωμόνων, τα bulk carriers
διπλού καυσίμου (Handymax και πάνω)
που έχουν παραδοθεί αυτή τη στιγμή
είναι περίπου 61 και οι παραγγελίες
ανέρχονται σε 76. Το υδρογόνο κινεί-
ται αργά, μπορεί να καεί σε τετράχρο-
νες μηχανές, αλλά οι επενδύσεις στην
τεχνολογία δίχρονων μηχανών είναι
ακόμη χαμηλές. Προτείνονται μηχανο-
στάσια με δύο τετράχρονες μηχανές
(ένας μεγάλος κινητήρας που λειτουρ-
γεί για την εμπορική ταχύτητα πλεύσης
και ο δεύτερος κινητήρας που τίθεται
σε λειτουργία όταν απαιτείται υψηλό-
EU, EU ETS και άλλων τοπικών κανονι- ντικών χρωμάτων με βάση τον κασσίτερο τερη ταχύτητα). Η πυρηνική ενέργεια
σμών σε συνδυασμό με την επικείμενη δεν βοήθησε και δεν βοηθάει στη μεί- που βασίζεται στην τεχνολογία μικρών
απαίτηση για μηδενικές εκπομπές ωση των αερίων του θερμοκηπίου. Οι αντιδραστήρων τηγμένου άλατος απο-
διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 εκπομπές από τη ναυτιλιακή βιομηχα- τελεί μέρος μερικών εν εξελίξει σχεδίων
αλλάζουν πλέον το τεχνολογικό τοπίο νία έχουν αυξηθεί ελαφρώς, σύμφωνα με ορίζοντα επτά έως δέκα ετών. Ένας
για όλους τους τύπους πλοίων, συμπερι- με τις εκθέσεις του ΙΜΟ τα τελευταία μικρός θαλάσσιος αντιδραστήρας έχει
λαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς χρόνια. Στον τομέα του μηχανοστασίου, προγραμματιστεί να δοκιμαστεί στην
χύδην ξηρού φορτίου. Η εκ των υστέρων εξετάζεται και εφαρμόζεται η βελτιστο- Ελβετία εντός του 2025. Συστήματα
αναβάθμιση του εξοπλισμού είναι επίσης ποίηση των κύριων μηχανών για χαμηλό- έτοιμα για την εγκατάσταση εναλλα-
σκόπιμη για τον εμπορικό στόλο, προ- τερη ισχύ, η εγκατάσταση γεννητριών κτικών καυσίμων ή συστήματα που
κειμένου να παραταθεί η διάρκεια ζωής κινούμενων από την κύρια μηχανή (shaft μπορούν να αναπτυχθούν (modularized)
των πλοίων και να ενισχυθεί η εμπορική generators) που μειώνουν την κατανά- προσφέρουν κάποια ευελιξία για μελλο-
τους ικανότητα. λωση καυσίμου για την παραγωγή ηλε- ντικές εγκαταστάσεις, αλλά το σχετικό
Η ταχύτητα σχεδιασμού και η εγκατε- κτρικής ενέργειας κατά περίπου 25%, κόστος είναι μόνο ένα μικρό μέρος των
στημένη ισχύς μειώνονται. Οι συσκευές η εγκατάσταση μονάδων μεταβλητής ποσών που απαιτούνται για μια πλήρη
εξοικονόμησης ενέργειας χρησιμοποιού- συχνότητας στις αντλίες και στους εγκατάσταση. Η μείωση της διαφυ-
νται τόσο για τα νεότευκτα όσο και για τα ανεμιστήρες, οι συσκευές αξιοποίησης γής του μεθανίου (methane slip) και η
παραδοθέντα πλοία. Οι βολβοί της πλώ- θερμικής ενέργειας των καυσαερίων και δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα
ρης μετασκευάζονται για να βελτιστο- του νερού (όπως οι γεννήτριες κύκλου (carbon capture) είναι λύσεις που εξα-
ποιήσουν την απόδοση των υφιστάμε- Rankin). Η πρόωση με τη βοήθεια του κολουθούν να συζητούνται στον ΙΜΟ. Η
νων πλοίων στις χαμηλότερες εμπορικές ανέμου αναπτύσσεται ολοένα και περισ- υποδομή διάθεσης του υγροποιημένου
ταχύτητες, ενώ ταυτόχρονα οι προοδευ- σότερο και μπορεί να προσφέρει σημα- CO2 (μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την
τικές απαιτήσεις του EEDI μειώνουν την ντικά οφέλη ανάλογα με τις συνθήκες παραγωγή πράσινων καυσίμων) παρα-
ταχύτητα σχεδιασμού των νέων πλοίων ανέμου κατά μήκος της διαδρομής των μένει ένα πρόβλημα που πρέπει να επι-
(των VLCCs από 16,5 κόμβους το 2000 πλοίων. Η ηλεκτρική πρόωση (μπατα- λυθεί.
σε περίπου 14,5 κόμβους, μεγάλα πλοία ρίες) για μικρές αποστάσεις εξετάζε- Με βάση τις προαναφερθείσες πληρο-
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από ται τώρα ως εναλλακτική λύση, ενώ οι φορίες, μπορούμε να υποστηρίξουμε
27 κόμβους σε περίπου 22 κόμβους, bulk κυψέλες καυσίμου (fuel cells) μπορούν με ασφάλεια ότι η τεχνολογία στα
carriers κάτω από 14 κόμβους). Η βελτί- να χρησιμοποιηθούν για μεγαλύτερες bulk carriers κινείται με τον ίδιο ρυθμό
ωση της ποιότητας των υφαλοχρωμάτων αποστάσεις από τις μπαταρίες. με την τεχνολογία για άλλους τύπους
προχωρά γρήγορα μαζί με τις τεχνικές Στο μέτωπο των εναλλακτικών καυσί- πλοίων. Για έναν μεγάλο αριθμό bulk
καθαρισμού των υφάλων κύτους και την μων, το LNG, η μεθανόλη και τα βιοκαύ- carriers (ειδικά τα μεγαλύτερα), οι δια-
εφαρμογή συστημάτων που μειώνουν σιμα μπορούν να θεωρηθούν τεχνικά δρομές που εξυπηρετούν είναι σχετικά
την τριβή μεταξύ του κύτους και του ώριμες λύσεις, η τεχνολογία του LPG σταθερές, όπως π.χ. Βραζιλία-Κίνα και
νερού, όπως τα συστήματα λίπανσης με (βασικά για LPG carriers) προχωράει Αυστραλία-Κίνα, επιτρέποντας την απο-
αέρα. Mε βάση τα παραπάνω, νομίζω ότι και η αμμωνία δεν έχει ακόμη δοκιμα- τελεσματική βελτιστοποίηση των συστη-
η βιαστική απαγόρευση των αντιρρυπα- στεί (διαχειρίστρια εταιρεία στην Άπω μάτων πρόωσης και άλλων συστημάτων.
176 NX