Page 174 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 174
Τα bulk carriers του μέλλοντος
Οι τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις
στα bulk carriers
Το bulk carrier είναι ένα εμπορικό πλοίο, ειδικά σχεδια-
σμένο για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε χύδην μορφή.
Γενικές πληροφορίες για τον στόλο των DWT και VLOC έως 400.000 MT DWT.
bulk carriers Υπάρχουν περαιτέρω κατηγοριοποιήσεις
Το bulk carrier είναι ένα εμπορικό πλοίο, ανάλογα με τις διαστάσεις των πλοίων
ειδικά σχεδιασμένο για τη μεταφορά και τα λιμάνια που μπορούν να τα εξυ-
εμπορευμάτων σε χύδην μορφή. Τέτοια πηρετήσουν (Dunkirkmax, Seawaymax,
εμπορεύματα είναι ο άνθρακας, τα κ.λπ.). Τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού
σιτηρά, το σιδηρομετάλλευμα, τα λιπά- φορτίου μέχρι το μέγεθος Panamax είναι
σματα, η ζάχαρη, τα μέταλλα σε μορφή συνήθως εφοδιασμένα με γερανούς
άμμου και πολλά άλλα. Σύμφωνα με φορτίου, ενώ πολύ λίγα Panamax έχουν
τη SOLAS 1999, ένα πλοίο μεταφοράς ακολουθήσει. Τα συγκεκριμένα πλοία
χύδην ξηρού φορτίου πρέπει να είναι συνήθως διαλύονται πριν από την ηλι-
πλοίο με ενιαίο κατάστρωμα, δεξαμε- κία των 25 ετών. Το σημερινό orderbook
νές έρματος κάτω από το κατάστρωμα, (έως τον Σεπτέμβριο του 2024) κατανέ-
επικλινείς χώρους φορτίου και διπύθμε- μεται ως εξής μεταξύ των κύριων ναυπη-
νες δεξαμενές έρματος. Τα μικρά bulk γικών κρατών: Κίνα – 833, Ιαπωνία – 351,
του Σταύρου Χατζηγρηγόρη, carriers μπορεί να είναι παρόμοια με τα Φιλιππίνες – 63 και Βιετνάμ – 7. Είναι
Advanced Engineering Services πλοία γενικού φορτίου, προσδιοριζόμενα αξιοσημείωτο ότι στη Νότια Κορέα δεν
καλύτερα από τη χρήση τους και όχι από ναυπηγούνται bulk carriers.
τον σχεδιασμό τους. Το πρώτο πλοίο που αναγνωρίστηκε ως
Τα bulk carriers συνήθως κατηγοριο- bulk carrier ήταν το βρετανικό πλοίο
ποιούνται με βάση τη χωρητικότητα: μεταφοράς άνθρακα «John Bowes», που
Handysize έως 35.000 MT DWT, παραδόθηκε το 1852. Ήταν ένα πλοίο
Handymax έως 55.000 MT DWT, με χαλύβδινο κύτος και ατμομηχανή,
Supramax έως 60.000 MT DWT, το οποίο χρησιμοποιούσε υδάτινο έρμα
Ultramax έως 65.000 MT DWT, Panamax αντί για σάκους άμμου, όπως συνέβαινε
έως 80.000 MT DWT, Kamsarmax έως εκείνη την εποχή. Τα πρώτα bulk carriers
85.000 MT DWT, Minicape έως 120.000 με κινητήρες ντίζελ παραδόθηκαν γύρω
MT DWT, Capesize έως 180.000 MT στο 1910.
DWT, Newcastlemax έως 210.000 MT Ο αριθμός των εμπορικών πλοίων
174 NX