Page 116 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 116
AΠΟΨΕΙΣ
O κ. Βασίλης Μουγής αναλύει τον ρόλο του άνθρακα στη ζήτηση για bulk carriers.
Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ
ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ
ΝΑ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ
ΣΤΑ BULK CARRIERS
Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα θεωρούν υψηλή την επίδραση των
γεωπολιτικών συμβάντων στα trade routes. Υπάρχουν συγκεκριμένες γεω-
γραφικές περιοχές που αποτελούν εστία ανησυχίας για τη ναυτιλία χύδην
ξηρού φορτίου;
Πράγματι, τα γεωπολιτικά συμβάντα διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στο
παγκόσμιο εμπόριο και κατ’ επέκταση στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου.
Επί του παρόντος, ο πόλεμος μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας
είναι καθοριστικής σημασίας. Υπάρχουν και κάποιες ακόμη γεωγραφικές
περιοχές που εγείρουν ανησυχία για το εμπόριο, με τα βλέμματα να
στρέφονται στο Ιράν και σε μικρότερο βαθμό στη Βενεζουέλα.
Παράλληλα, υψηλής σημασίας είναι και η σχέση μεταξύ Κίνας και Δύσης,
ειδικά Κίνας και ΗΠΑ. Παρότι οι σχέσεις μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ φαίνεται
να αναθερμαίνονται, συνιστούν ένα θέμα που χρήζει στενής παρακο-
λούθησης, λόγω του θέματος της Ταϊβάν που ελλοχεύει στον ορίζοντα.
Το 15% των συμμετεχόντων διαφωνούν –έως έναν βαθμό– ότι ο άνθρακας θα
αντικατασταθεί σταδιακά από λοιπές μορφές ενέργειας. Δεδομένης της πίεσης
που αντιμετωπίζει –και μέλλεται να αντιμετωπίσει– η παγκόσμια οικονομία από
τους ρυθμιστικούς φορείς, υπό ποιο πλαίσιο δύναται ο άνθρακας να συνεχίσει
να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά των bulk carriers;
Ο άνθρακας, όπως και άλλα ορυκτά καύσιμα, βρίσκεται στο στόχαστρο
ως προς την ανάγκη αντικατάστασής του από πράσινες πηγές ενέργειας.
Ακόμη απέχουμε από την κορύφωση της χρήσης του και, δεδομένης
της αργής προόδου που καταγράφεται στις προσπάθειες υιοθέτησης
βιώσιμων πράσινων εναλλακτικών, θεωρούμε ότι ο άνθρακας θα παρα-
μείνει στο επίκεντρο για λίγο ακόμη.
Άλλωστε, η Κίνα και η Ινδία, οι δύο κυριότεροι καταναλωτές άνθρακα,
εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό από το ορυκτό καύσιμο και επενδύουν
σε νέα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα. Στο πλαίσιο
αυτό, ο άνθρακας θα παραμείνει κύριο εμπόρευμα που θα μεταφέρουν
τα bulk carriers στο εγγύς μέλλον.
Το 43% των συμμετεχόντων συμφωνούν έως έναν βαθμό με την εξής πρό-
ταση: «Το κλασικό μοντέλο προσφοράς και ζήτησης δεν μπορεί πλέον να
του Βασίλη Μουγή, εξηγήσει τις μεταβολές στις ναυλαγορές των bulk carriers». Σε ποιους άλλους
Director της Doric Shipbrokers
παράγοντες μπορεί να αποδοθεί η καταγραφείσα μεταβλητότητα;
116