Page 117 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 117

Προσφορά και ζήτηση πάντοτε θα καθορίζουν τις επικρατούσες συνθή-
                    κες στην αγορά. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να εξετάζονται προσεκτικά
                    οι παράγοντες που καθορίζουν καθεμία από τις δύο αυτές μεταβλητές,
                    προκειμένου να ερμηνευθεί έως έναν βαθμό η εξέλιξη της αγοράς.
 Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ         Ωστόσο, αμφισβητούμε την κλασική έννοια των «fundamentals», δεδο-
                    μένης της μεταβαλλόμενης φύσης τόσο της προσφοράς όσο και της
                    ζήτησης. Υπάρχει πληθώρα συνιστωσών σε καθεμία από τις μεταβλητές
 ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ       που εξελίσσονται συνεχώς και αποτελούν παράγοντες αβεβαιότητας,
                    όπως οι επονομαζόμενοι «Μαύροι Κύκνοι», δημιουργώντας μια δυναμική
                    κατάσταση στην αναζήτηση ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
 ΝΑ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ  Το 58% των συμμετεχόντων παραμένουν αναποφάσιστοι όσον αφορά την


            πιθανότητα τα πλοία μικρότερου βυθίσματος να αποδίδουν καλύτερα από
 ΣΤΑ BULK CARRIERS  πλοία συμβατικής σχεδίασης λόγω της μείωσης του βυθίσματος σε λιμένες και
            ποταμούς. Ποια είναι η δική σας άποψη; Πιστεύετε πως υπάρχει ενδεχόμενο
            η συμβατική σχεδίαση να αφορά στο μέλλον πλοία μικρότερου βυθίσματος;
                    Τα πλοία μικρότερου βυθίσματος ήταν πάντοτε ψηλότερα στις προτιμή-
                    σεις της αγοράς, καθώς προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά
                    την προσέγγιση λιμένων. Κατά την παραγγελία ενός νέου πλοίου, κάθε
                    επενδυτής χρειάζεται να λάβει υπόψη με ποια χαρακτηριστικά του πλοίου
                    είναι διατεθειμένους να συμβιβαστεί προκειμένου εκείνο να έχει μικρό-
                    τερο βύθισμα.
                    Ενδεικτικά, προκειμένου να έχει μικρότερο βύθισμα, ίσως να απαιτεί-
                    ται να έχει και μικρότερη μεταφορική ικανότητα ή μεγαλύτερο μήκος ή
                    μεγαλύτερο πλάτος. Υπάρχει πληθώρα πλοίων διαφορετικής σχεδίασης,
                    και η σχεδίαση πρέπει να επιλέγεται βάσει του τι είναι προτιμητέο για
                    τους στόχους του επενδυτή.

            Το 40% των συμμετεχόντων θεωρούν ότι νεότευκτα πλοία συμβατικών καυ-
            σίμων ενδέχεται να καταστούν «ανεπιθύμητα» από τους ναυλωτές πριν από
            το πέρας της οικονομικής τους ζωής. Στο πλαίσιο αυτό, ποια θεωρείτε πως
            είναι η βέλτιστη στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει μια εταιρεία όσον
            αφορά την απόκτηση πλοίων;
                    Αυτή είναι η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Ο IMO έχει θέσει
                    στόχο για μηδενικές εκπομπές άνθρακα από τη ναυτιλία με ορίζοντα το
                    2050. Όμως, οι stakeholders δεν έχουν καταλήξει ακόμα στο καύσιμο
                    –ή καύσιμα– που θα επικρατήσει, γεγονός που αυξάνει την αβεβαιότητα
                    μεταξύ των επενδυτών αναφορικά με τον τύπο μηχανής που θα πρέπει
                    να επιλέξουν.
                    Η όλη αβεβαιότητα συμπαρασύρει ακόμη περισσότερο εκείνους που
                    επενδύουν σε bulk carriers, καθώς, στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι
                    δύσκολο να βρεθούν ναυλωτές που είναι διατεθειμένοι να επωμιστούν
                    μέρος του κόστους, και του ρίσκου, της τοποθέτησης μιας παραγγελίας
                    για πλοίο που είναι σε θέση να καταναλώνει εναλλακτικά πράσινα καύ-
                    σιμα, τα οποία ίσως μελλοντικά να αποτελούν δεύτερη επιλογή.
                    Συνεπώς, επί του παρόντος, οι μηχανές καύσης συμβατικών καυσίμων,
                    ίσως με τη δυνατότητα να είναι σε θέση να μετασκευαστούν μελλοντικά
                    για να αξιοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, συνιστούν την πιο ορθολογική
                    επιλογή.
                    Επιπλέον, πρέπει να λάβουμε υπόψη και την ολοένα αυξανόμενη δυναμική
                    των τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι
                    μια εφικτή επιλογή προκειμένου οι συμβατικές μηχανές να επιτύχουν
                    ανθρακική ουδετερότητα. Οι τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα θα μπο-
                    ρούσαν να αποβούν «σωτήριες» για ένα μεγάλο μέρος της αγοράς, που
                    δεν μπορεί να δικαιολογήσει ακριβές επενδύσεις σε ένα τόσο αβέβαιο
                    περιβάλλον.


                                                                                                             117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122