Page 24 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 24
ΕΝ ΠΛΩ
Αλλαγές πληρωμάτων… ώρα μηδέν Δέσμη μέτρων της ΕΕ «Fit for 55»: Η
τοποθέτηση των Ελλήνων Εφοπλιστών
Μόνο καλύτερη δεν θα πρέπει να θεωρείται η
κατάσταση με τις αλλαγές πληρωμάτων, δεδο- Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55», η
μένου ότι οι νέες μεταλλάξεις του κορονοϊού Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την Τετάρτη 14
οδηγούν τις κυβερνήσεις σε περιοριστικά μέτρα Ιουλίου δύο προτάσεις για την απεξάρτηση της
σε σημαντικά ναυτικά έθνη και κόμβους αντικα- ναυτιλίας από τον ορυκτό άνθρακα: την ένταξη
ταστάσεων ναυτικών, ιδιαίτερα στην Ασία. Την της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο Σύστημα Εμπο-
ίδια ώρα, η περιορισμένη πρόσβαση των ναυτι- ρίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) και
κών στα εμβόλια φαίνεται να δυσχεραίνει ακόμα την πρόταση FuelEU Maritime.
περισσότερο την κατάσταση. Οι προτάσεις αποσκοπούν στην επιτάχυνση της
Στο πλαίσιο αυτό, ο δείκτης Neptune Declaration ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε καθαρότε-
Crew Change Indicator του Ιουλίου συνιστά ότι ρα καύσιμα, αλλά, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει
η ανθρωπιστική κρίση των αλλαγών πληρωμάτων να διασφαλιστούν η αποτελεσματικότητα των
επιδεινώνεται. Τα συγκεντρωτικά στοιχεία των προβλεπόμενων κανόνων ως προς την επίτευξη
δέκα διαχειριστριών εταιρειών που συμμετέχουν πραγματικής μείωσης των εκπομπών και η βιωσι-
στη διαμόρφωση του δείκτη καταδεικνύουν ότι μότητα του ναυτιλιακού τομέα.
το ποσοστό των ναυτικών που βρίσκονται σε Ως περιφερειακό αγορακεντρικό μέτρο, το EU
πλοία έχοντας ολοκληρώσει τις συμβάσεις τους ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτή-
αυξήθηκε από το 7,2% στο 8,8%. Παράλληλα, το ρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον
ποσοστό των ναυτικών που βρίσκονται στα πλοία τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει
πάνω από έντεκα μήνες αυξήθηκε από το 0,4% σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες
στο 1%. Μάλιστα, από τον Μάιο, όταν και πρω- και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση
τοδημοσιοποιήθηκε ο δείκτης, το ποσοστό των του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών
ναυτικών που βρίσκονται σε πλοία έχοντας ολο- είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές
κληρώσει τις συμβάσεις τους κινήθηκε από το Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που απαρτί-
5,8% στο 8,8%, το οποίο αποτελεί αύξηση 51,7%. ζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου. Στο πλαί-
Ο Jeremy Nixon, CEO της ONE, με αφορμή τα σιο αυτό, η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ)
ανωτέρω σημειώνει τα εξής: «Οι ναυτικοί παίζουν σημειώνει το γεγονός ότι η εμβληματική πρότα-
έναν ζωτικής σημασίας ρόλο για τη διατήρηση ση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναγνωρίζει, σύμ-
των εφοδιαστικών αλυσίδων, παραδίδοντας αγαθά φωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», τον
υγειονομικής περίθαλψης, τρόφιμα, καταναλωτικά δομικό ρόλο του ναυλωτή, ο οποίος είναι κατά
προϊόντα. Χωρίς αυτούς, το 80% των καλαθιών στα κύριο λόγο υπεύθυνος για την επιλογή των καυσί-
καταστήματα θα ήταν άδεια. Είμαστε υποχρεωμένοι μων του πλοίου, της διαδρομής, του φορτίου, της
να επιλύσουμε την κρίση των αλλαγών πληρωμάτων ταχύτητας και του σχετικού κόστους του καυσί-
τώρα. Οι δυσκολίες στην πραγματοποίηση αλλα- μου που καταναλώνεται.
γών πληρωμάτων μπορούν εύκολα να ξεπεραστούν «Η αναγνώριση της ευθύνης των ναυλωτών, για
από τις κυβερνήσεις εάν πραγματικά αναλάβουν την κάλυψη του κόστους συμμόρφωσης στο πλαί-
δράση. Όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος». σιο του EU ETS, δείχνει τη σωστή κατεύθυνση
«Η κρίση των αλλαγών πληρωμάτων συνεχίζεται που θα πρέπει να έχουν οι συζητήσεις κατά την
για πάνω από ενάμιση χρόνο, με το μεγαλύτερο επόμενη φάση της νομοθετικής διαδικασίας, με τη
κόστος να πέφτει στην ευημερία των ναυτικών συμμετοχή και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και
και των οικογενειών τους. Η κατάσταση πηγαί- του Συμβουλίου», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ,
νει από το κακό στο χειρότερο. Χρειαζόμαστε κ. Θεόδωρος Βενιάμης. «Ωστόσο, συμμεριζόμα-
συγκεκριμένη δράση, που να επιτρέπει την πραγ- στε πλήρως τις βαθιές ανησυχίες των εμπορικών
ματοποίηση αλλαγών πληρωμάτων με ασφα- διεθνών εταίρων της ΕΕ και την αντίθεσή τους
λή τρόπο», ήταν τα λόγια του Stephen Cotton, κατά της επιβολής αυτού του μονομερούς μέτρου
γενικού γραμματέα της International Transport στο διεθνές εμπόριο, το οποίο εκλαμβάνεται ως
Workers’ Federation. ένα μέτρο εισροής εσόδων, και όχι ένα μέτρο με
Τέλος, ο κ. Guy Platten, γενικός γραμματέας του πραγματικά περιβαλλοντικά οφέλη».
ICS, ανάφερε ότι η επίλυση της κρίσης απαιτεί Παράλληλα, η πρόταση FuelEU Maritime, η οποία
όλοι οι ναυτικοί να έχουν προτεραιότητα στους στοχεύει στην προώθηση της χρήσης καθαρό-
εμβολιασμούς. Ο ίδιος επισήμανε ότι υπάρχει μια τερων ναυτιλιακών καυσίμων, φαίνεται ότι έχει
βελτίωση της κατάστασης στις ΗΠΑ και σε ορι- αγνοήσει τα εγγενή χαρακτηριστικά της διεθνούς
σμένα μέρη της Ευρώπης, ωστόσο η μεγάλη πλει- ναυτιλίας και την αλληλεπίδραση διαφορετικών
ονότητα των ναυτικών δεν μπορεί να εμβολιαστεί. φορέων της ναυτιλιακής μεταφορικής αλυσίδας.
22