Page 20 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 20
ΕΝ ΠΛΩ
Εξαίρεση της ναυτιλίας από τον παγκόσμιο
ελάχιστο εταιρικό φόρο
Σύμφωνα με δημοσίευμα του ειδησεογραφικού
πρακτορείου Reuters, η πλειοψηφία των χωρών
που διαπραγματεύονται μια παγκόσμια αναθεώ-
ρηση της διασυνοριακής φορολογίας των πολυε-
θνικών επιχειρήσεων υποστήριξαν την εφαρμογή
νέων κανόνων, βάσει των οποίων διευθετείται το
ζήτημα για το πού θα φορολογούνται αυτές οι
εταιρείες, ενώ επίσης ορίζεται ένας ελάχιστος
φορολογικός συντελεστής τουλάχιστον 15%.
Ειδικότερα, 130 χώρες, οι οποίες αντιπροσω-
πεύουν πάνω από το 90% του παγκόσμιου ΑΕΠ,
υποστήριξαν τη συμφωνία.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και
Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που εδρεύει στο Παρίσι, ο
οποίος φιλοξένησε τις συνομιλίες, ανακοίνωσε
ότι ένας παγκόσμιος ελάχιστος εταιρικός φόρος
εισοδήματος τουλάχιστον 15% θα μπορούσε να
αποφέρει περίπου $150 δισ. σε πρόσθετα παγκό-
σμια φορολογικά έσοδα ετησίως. Μάλιστα η
εφαρμογή νέων κανόνων αναφορικά με το πού
θα φορολογούνται οι μεγαλύτερες πολυεθνικές,
σύμφωνα με το δημοσίευμα, θα μετατοπίσει τα
φορολογικά δικαιώματα κερδών που ανέρχονται
σε πάνω από $100 δισ. στις χώρες στις οποίες τα
κέρδη αυτά δημιουργούνται.
να συμβάλουν για την ανάταση της αγοράς. Ο «Με έναν παγκόσμιο ελάχιστο φόρο, οι πολυε-
ίδιος εξέφρασε την άποψη πως το γεγονός ότι θνικές εταιρείες δεν θα είναι πλέον σε θέση να
στο άμεσο μέλλον θα προστεθούν στην αγο- κάνουν τις χώρες να αντιμάχονται μεταξύ τους σε
ρά αρκετά βαρέλια πετρελαίου θα λειτουργήσει μια προσπάθεια να μειώσουν τους φορολογικούς
ευεργετικά, κυρίως ψυχολογικά, για να «βγούμε συντελεστές», δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ,
από την τρύπα που βρισκόμαστε τώρα». Παράλ- Τζο Μπάιντεν. Επίσης πρόσθεσε πως οι συγκε-
ληλα, ο επικεφαλής της Euronav επισήμανε ότι το κριμένες εταιρείες δεν θα είναι σε θέση πλέον να
θετικό momentum για την αγορά θα διαρκέσει αποφύγουν την καταβολή ενός δίκαιου μεριδίου,
αρκετό διάστημα, δεδομένου του πολύ χαμηλού κρύβοντας τα κέρδη που παράγονται στις ΗΠΑ
orderbook και του μεγάλου μέσου όρου ηλικίας ή σε οποιαδήποτε άλλη χώρα σε φορολογικούς
των δεξαμενόπλοιων του παγκόσμιου στόλου. παραδείσους.
Ερωτηθείς για τις προκλήσεις που κλήθηκε να Ο ελάχιστος εταιρικός φόρος δεν απαιτεί από
αντιμετωπίσει η εταιρεία του τους τελευταίους τις χώρες να καθορίσουν τους συντελεστές τους
δεκαπέντε μήνες ελέω πανδημίας, ανέφερε ότι στο συμφωνημένο κατώτατο όριο, αλλά δίνει σε
«είμαστε μια βιομηχανία που ζούμε με τις κρί- άλλες χώρες το δικαίωμα να επιβάλουν συμπλη-
σεις και συνεπώς ξέρουμε να λειτουργούμε με ρωματική εισφορά για το εισόδημα των εται-
ευελιξία. Μάθαμε αρκετά πράγματα, τα οποία θα ρειών που προέρχονται από μια χώρα που έχει
εφαρμόσουμε από εδώ και στο εξής. Αλλάξαμε χαμηλότερο συντελεστή.
τον τρόπο που εργαζόμαστε και υιοθετήσαμε νέα Η ομάδα των επτά πιο προηγμένων οικονομιών
νόρμα». Ο κ. De Stoop υπογράμμισε ότι, μέσω (G7) συμφώνησε τον Ιούνιο για έναν ελάχιστο
των σημαντικών αυτών αλλαγών λόγω της παν- φορολογικό συντελεστή τουλάχιστον 15%.
δημίας, δημιουργήθηκαν και ευκαιρίες, τις οποίες Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εννέα χώρες που δεν
οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αξιοποιήσουν. υπέγραψαν τη συμφωνία είναι οι χώρες-μέλη
Η πιο σημαντική πρόκληση, ωστόσο, αυτή την της ΕΕ με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές
περίοδο δεν ήταν άλλη από την αδυναμία αλλα- Ιρλανδία, Εσθονία και Ουγγαρία, καθώς και το
γών πληρωμάτων, εξέλιξη που επέτεινε το άγχος Περού, τα Μπαρμπέιντος, η Σρι Λάνκα, η Νιγη-
των ναυτικών, οι οποίοι δεν γνώριζαν πότε θα ρία, η Κένυα και ο Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες.
επαναπατριστούν, πρόσθεσε. Ωστόσο, οι χώρες που δεν υπέγραψαν κινδυνεύ-
18