Page 110 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 110

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ


                               πολλά πολύπλοκα μέρη. Τέτοια φορτία, μαζί με
                               προϊόντα χάλυβα, μεταφέρονται συχνά σε πλοία
                               μεταφοράς χύδην στερεών φορτίων.
                               Η κίνηση των βαρέων φορτίων κατά τη διάρκεια
                               των διατοιχισμών και προνεσταυσμών του πλοί-
                               ου κατά το ταξίδι συνήθως είναι η αιτία των προ-
                               βλημάτων. Επομένως, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστι-
                               κά τόσο του φορτίου όσο και του πλοίου πρέπει
                               να λαμβάνονται υπόψη κατά την αποθήκευση
                               (stowage), την πρόσδεση (lashing) και την ασφά-
                               λιση (securing) των συγκεκριμένων φορτίων.
                               Τα περισσότερα φορτία είναι χωρίς συσκευα-
                               σία, ορισμένα φορτία εξοπλισμού έχουν απλή
                               συσκευασία από πλαστικό, θήκη από κόντρα
                               πλακέ, μεταλλική θήκη, οι οποίες δεν εγγυώνται
                               την προστασία τους. Τα φορτία που τοποθετού-
                               νται πάνω στις πόρτες των στομίων των αμπα-
                               ριών πρέπει να μην ξεπερνούν τα ασφαλή όρια  καύσιμο πλοίων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο
                               αντοχής των πορτών, διαφορετικά το πλοίο θα  σε κινητήρες εσωτερικής καύσης όσο και σε
                               μπορεί να θεωρηθεί αναξιόπλοο πριν από την  κυψέλες καυσίμου, ενώ ο αγώνας ενάντια στον
                               έναρξη του ταξιδιού.                    χρόνο για την ανάπτυξη ενός κινητήρα με αμμω-
                               Το πιστοποιημένο από την κλάση Cargo Securing  νία έχει ξεκινήσει.
                               Manual (CSM), ένα υποχρεωτικό στο πλοίο έντυπο  Η αμμωνία παράγεται παραδοσιακά από υδρογο-
                               που παρέχει οδηγίες σχετικά με την πρόσδεση και  νάνθρακες, αν και στο μέλλον υπάρχει πιθανότη-
                               την ασφάλιση των φορτίων έργου, πρέπει να λαμ-  τα της απομόνωσης του άνθρακα στην παραγωγή
                               βάνεται υπόψη κατά τον προγραμματισμό και κατά  αμμωνίας  για  να  μειωθεί  το  αποτύπωμα  εκπο-
                               τη διάρκεια της φόρτωσης των φορτίων έργου.  μπών στην παραγωγή (γαλάζια αμμωνία) ή να
                               Για τη μεταφορά του πολύτιμου φορτίου έργου,  παράγεται από ανανεώσιμες πηγές χωρίς τη χρή-
                               ο υπολογισμός της ευστάθειας πρέπει να περι-  ση άνθρακα, όπως η αιολική ή η ηλιακή ενέργεια
                               λαμβάνει μια κατάσταση πλήρωσης διαμερισμά-  (πράσινη αμμωνία). Ανεξάρτητα από τον τρόπο
                               των (damage stability για 1 ή 2 διαμερίσματα) και  παραγωγής της, η αμμωνία διαθέτει σίγουρα την
                               είναι απαραίτητη η προετοιμασία ενός σχεδίου  ενεργειακή επάρκεια για να αποτελέσει το επό-
                               έκτακτης ανάγκης.                       μενο καύσιμο των πλοίων, με ενεργειακή πυκνό-
                               Για την επιτυχημένη και ασφαλή μεταφορά των  τητα περίπου 3 kWh ανά λίτρο (κάπου μεταξύ
                               φορτίων έργου είναι αναγκαίο ο υπεύθυνος αξι-  υδρογόνου και ΥΦΑ ως προς τον όγκο αποθή-
                               ωματικός να εκπονήσει λεπτομερές σχέδιο φόρ-  κευσης ενέργειας). Ωστόσο, κίνδυνοι που ακόμη
                               τωσης και εκφόρτωσης του φορτίου έργου βήμα  δεν έχουν μειωθεί στη διαχείρισή της ως καυ-
                               προς βήμα, ώστε με επιτυχία να προϋπολογίσει  σίμου, όπως η τοξικότητα, η διαβρωτικότητα, η
                               το σημείο φόρτωσης, την ασφάλιση και τον υπο-  αργή ανάφλεξη και οι εκπομπές NOx, δεν έχουν
                               λογισμό ευστάθειας ζημιάς (damage stability) για  ακόμη επιλυθεί, ενώ, αν στα παραπάνω προστε-
                               την περίπτωση μετακίνησης του φορτίου έργου.  θεί ο μεγάλος όγκος και το βάρος αποθήκευσης,
                                                                       καθιστούν τη χρήση της μη επιλέξιμη.
                               Η αμμωνία ως εναλλακτικό καύσιμο στον   Οι παραπάνω προκλήσεις είναι υπό διερεύνηση,
                               αγώνα δρόμου για την απανθρακοποίηση    αν και οι απαιτήσεις χειρισμού της αμμωνίας ως
                                                                       φορτίου, όπως οι δεξαμενές από ανοξείδωτο
                               Στο παρελθόν αναφερθήκαμε στην πιθανότητα  χάλυβα για την εξουδετέρωση των διαβρωτικών
                               χρήσης της αμμωνίας ως το καύσιμο που μπορεί  ιδιοτήτων της αμμωνίας, είναι γνωστές και εφαρ-
                               να βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου για μηδε-  μόζονται από δεκαετίες στη μεταφορά αμμωνίας
                               νικές εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου  από πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG).
                               (decarbonization) για το 2050 που έθεσε ο ΙΜΟ.  Όπως τα περισσότερα εναλλακτικά καύσιμα, η
                               Η αμμωνία (NH 3) αναγνωρίστηκε ως καύσιμο  αύξηση της παραγωγής σε ποσότητες εμπορικής
                               μηδενικού άνθρακα που μπορεί να εισέλθει στην  χρήσης της μπλε ή της πράσινης αμμωνίας μπο-
                               παγκόσμια αγορά σχετικά γρήγορα, προσφέρο-  ρεί να διαρκέσει πολλά χρόνια. Επομένως, είναι
                               ντας στους ιδιοκτήτες και στους διαχειριστές  απίθανο ουδέτερη από άνθρακα αμμωνία να είναι
                               πλοίων ένα προφίλ μηδενικών εκπομπών άνθρα-  διαθέσιμη σε αρκετά μεγάλες ποσότητες για να
                               κα, ανεξάρτητα από την πηγή του καυσίμου. Ως  εξασφαλίσει ότι τα πλοία θα μπορούν να λειτουρ-



           108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115