Page 108 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 108
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
μια τελείως ανεύθυνη συμπεριφορά όταν οι δια- των δεξαμενόπλοιων, ώστε να αποφευχθεί μια
χειρίστριες εταιρείες των πλοίων, για να διευκο- επανάληψη παρόμοιου ατυχήματος έστω και σε
λύνουν τις αλλαγές πληρωμάτων, ζητούσαν από πολύ μικρότερη κλίμακα. Με αυτό το σκεπτικό,
τους ναυλωτές άδεια για δικαιολογημένη παρέκ- το διεθνές φόρουμ των εταιρειών πετρελαίου
κλιση και η απάντηση που έπαιρναν ήταν «κανέ- (Oil Companies International Marine Forum –
να πλήρωμα δεν αλλάζει ρήτρες στις συμβάσεις OCIMF) εισήγαγε το 1993 το Πρόγραμμα Ανα-
μεταξύ ναυλωτών και πλοιοκτητών». φορών Επιθεώρησης Πλοίων (Ships Inspection
Η καμπάνια για την «Ημέρα του 2021 για τους Report Programme – SIRE). Το πρόγραμμα SIRE
Ναυτικούς» θα συνεχίσει να ενθαρρύνει τις είναι ένα μοναδικό εργαλείο αξιολόγησης κινδύ-
κυβερνήσεις να στηρίζουν τους ναυτικούς εν νου των δεξαμενόπλοιων, μεγάλης αξίας για τους
μέσω της πανδημίας. Αυτό συνεπάγεται την ναυλωτές, διαχειριστές πλοίων, διαχειριστές τερ-
άσκηση πίεσης –ατομικά και συλλογικά– σε ματικών σταθμών και κυβερνητικούς φορείς που
κυβερνήσεις και παρόχους θαλάσσιων υπηρεσι- ασχολούνται με την ασφάλεια των πλοίων.
ών για να διασφαλιστεί ο σεβασμός των δικαιω- Το πρόγραμμα SIRE είναι μια πολύ μεγάλη βάση
μάτων των ναυτικών. δεδομένων με ενημερωμένες (up to date) πλη-
Στο πλαίσιο της εκστρατείας, θα πρέπει να συζη- ροφορίες σχετικά με δεξαμενόπλοια και φορ-
τηθούν θέματα που εξακολουθούν να σχετίζο- τηγίδες. Ουσιαστικά, το SIRE έχει εστιάσει στην
νται με τους ναυτικούς μετά την πανδημία, όπως προσήλωση των διαχειριστών δεξαμενόπλοιων
η δίκαιη μεταχείριση των ναυτικών, αναγνωρί- προς την τήρηση ικανοποιητικών προτύπων ποι-
ζοντας τις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος, ότητας και ασφάλειας για τα πλοία τους. Από
η τήρηση των διατάξεων της MLC, η καλύτερη την εισαγωγή του, το πρόγραμμα SIRE είχε άμε-
εκπαίδευση και η προστασία από την πειρατεία ση αποδοχή και συμμετοχή από ολόκληρο τον
και την τρομοκρατία. κλάδο, τόσο από τα μέλη του OCIMF (εταιρείες
πετρελαίων) όσο και από τους διαχειριστές των
SIRE 2.0 και επιθεωρήσεις δεξαμενόπλοιων πλοίων. Το πρόγραμμα επεκτάθηκε στις φορτη-
σε πραγματικό χρόνο γίδες και στα μικρότερα Δ/Ξ στα τέλη του 2004.
Συνολικά από το 1993 έχουν υποβληθεί περισσό-
Μετά το ατύχημα του «Exxon Valdez» και το τερες από 180.000 εκθέσεις επιθεώρησης, ενώ
καίριο πλήγμα που δέχτηκε η μεγάλη πετρελαϊ- υπάρχουν πάνω από 22.500 αναφορές σε περισ-
κή εταιρεία όχι τόσο στον προϋπολογισμό της σότερα από 8.000 σκάφη για επιθεωρήσεις που
αλλά κυρίως στη φήμη της και στην αξιοπιστία έχουν διεξαχθεί τους τελευταίους δώδεκα μήνες.
της στις θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου, ήταν Σήμερα στον OCIMF αναπτύσσεται μια εκσυγχρο-
επόμενο οι άλλες μεγάλες εταιρείες πετρελαίου νισμένη και βελτιωμένη έκδοση του υπάρχοντος
να εφαρμόσουν ένα κοινό σύστημα αξιολόγησης εργαλείου αξιολόγησης κινδύνων για τα δεξαμε-
νόπλοια SIRE, το οποίο είναι πλέον καθεστώς στις
επιθεωρήσεις πλοίων ως εργαλείο υποστήριξης
της ασφάλειας και των βέλτιστων πρακτικών στη
θαλάσσια βιομηχανία. Το νέο καθεστώς, SIRE 2.0,
θα αντικαταστήσει το τρέχον σύστημα από το
δεύτερο τρίμηνο του 2022, παρέχοντας ένα πιο
ολοκληρωμένο καθεστώς επιθεώρησης με βελτι-
ωμένα εργαλεία, ενισχυμένες διαδικασίες και πιο
εμπεριστατωμένα αποτελέσματα αναφοράς, ακο-
λουθώντας μια προσέγγιση βάσει του κινδύνου.
Οι επιθεωρήσεις SIRE 2.0 θα διεξάγονται με τη
χρήση μιας συσκευής τάμπλετ πιστοποιημένης
ως ασφαλούς στη χρήση στα δεξαμενόπλοια
(intrinsically safe), επιτρέποντας την αναφορά και
την τεκμηρίωση των επιθεωρήσεων, των σχολί-
ων και των παρατηρήσεων σε πραγματικό χρόνο.
Για κάθε επιθεώρηση πλοίου θα δημιουργηθεί
ένα εκτεταμένο ερωτηματολόγιο, που θα καλύ-
πτει βασικές, κατά περίπτωση, εστιασμένες στο
συγκεκριμένο πλοίο και ειδικού ενδιαφέροντος
απαιτήσεις. Άλλη μια βασική εξέλιξη του προ-
γράμματος είναι ότι κάθε ερώτηση θα αξιολογεί-
106