Page 115 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 115

Όπως είναι λογικό, οι σημαντικές αυξήσεις στους ναύλους μεταφο-
                                                          ράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφράστηκαν και σε σημαντική αύξη-
                                                          ση της κερδοφορίας για τις εταιρείες τακτικών γραμμών. Ειδικότερα,
                                                          τα συγκεντρωτικά κέρδη του κλάδου για το 2020 έφτασαν τα $26,6
                                                          δισ., ενώ το περιθώριο λειτουργικού κέρδους στο 13%.
                                                          Ωστόσο, καθότι οι παράγοντες που επηρέασαν τα επίπεδα των ναύ-
                                                          λων συνεχίζουν να υφίστανται και εντός του 2021, και με δεδομέ-
                                                          νο ότι κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2021 έχουν εκτιναχθεί σε νέα
                                                          επίπεδα ρεκόρ, καταγράφοντας τριψήφιες ετήσιες αυξήσεις στους
                                                          περισσότερους εμπορικούς δρόμους, η φετινή χρονιά προμηνύεται
                                                          ακόμα πιο ευοίωνη από οικονομική άποψη για τις εταιρείες τακτικών
                                                          γραμμών. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τον δείκτη World Container
                                                          Index της Drewry, το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβω-
                                                          τίου 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ ανήλθε στα $10.174,
                                                          αυξημένο κατά 485% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
                                                          Απόρροια της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά αποτελεί το
                                                          γεγονός ότι οι θαλάσσιοι μεταφορείς κατέγραψαν στα οικονομικά
                                                          τους αποτελέσματα ρεκόρ κερδών προ τόκων και φόρων  (ΕΒΙΤ)
                                                          κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, που ανέρχονται αθροιστικά στα
                                                          $27,1 δισ., ξεπερνώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο σε ένα μόλις τρίμηνο
                                                          τα κέρδη ολόκληρης της περασμένης χρονιάς. Δεδομένου μάλιστα
                                                          ότι, βάσει εκτιμήσεων, τα επίπεδα των ναύλων θα συνεχίσουν να
                                                          αυξάνονται κατά την τρέχουσα χρονιά, το συνολικό ΕΒΙΤ της αγο-
                                                          ράς για το 2021 αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ των $80 δισ. και των
                                                          $100 δισ.
                                                          Απότοκο της πολύ ισχυρής ναυλαγοράς και της άνευ προηγουμένου
                                                          κερδοφορίας των εταιρειών τακτικών γραμμών είναι και η ραγδαία
                                                          αύξηση των νέων παραγγελιών. Μόνο το τέταρτο τρίμηνο του 2020,
                                                          ο όγκος των νέων παραγγελιών ήταν τριπλάσιος των προηγούμενων
                                                          εννέα μηνών, ενώ τα συμβόλαια ναυπήγησης νέων πλοίων μεταφο-
                                                          ράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν υπογραφεί κατά το τρέχον
                                                          έτος, μέσα σε λιγότερο από έξι μήνες, πλησιάζουν το ρεκόρ παραγ-
                                                          γελιών (χωρητικότητας 2,7 εκατ. TEUs) που είχαν υποβληθεί κατά
                                                          το 2007. Αναλυτικότερα, κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2021, οι
                                                          νέες παραγγελίες containerships ανέρχονται σε 289, αυξημένες κατά
                                                          803% σε σχέση με το 2020 και κατά 445% σε σχέση με το 2019.
                                                          Μάλιστα, πέραν των νεότευκτων πλοίων που εισέρχονται στην αγο-
                                                          ρά και ενισχύουν τη χωρητικότητα κάποιων εταιρειών, η έλλειψη
                                                          διαθέσιμων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προς ναύλω-
                                                          ση έχει οδηγήσει ορισμένες εταιρείες τακτικών  γραμμών να πλη-
                                                          ρώσουν ακριβά την προσθήκη επιπρόσθετων containerships στους
                                                          στόλους τους από τη δευτερογενή αγορά, ενώ έχει αναγκάσει άλλες
                                                          να πορευτούν αποκλειστικά με την υφιστάμενη χωρητικότητα που
                                                          διαθέτουν.
                                                          Σε αυτό το πλαίσιο, αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές παραγγε-
                                                          λίες αντιστοιχούν αυτή τη στιγμή στο 15% του παγκόσμιου στόλου.
                                                          Ωστόσο, αν και οι παραγγελίες γίνονται δεδομένων των υφιστάμε-
                                                          νων ευνοϊκών συνθηκών που επικρατούν στην αγορά, με τη χωρη-
                                                          τικότητα του παγκόσμιου στόλου να αυξάνεται βάσει εκτιμήσεων
                                                          κατά 4,2% το 2021 και κατά 2,8% το 2022, κανείς δεν μπορεί να
                                                          είναι σίγουρος πώς θα είναι η αγορά σε δύο ή και τρία χρόνια που
                                                          θα παραδοθούν τα εν λόγω πλοία. Για τον λόγο αυτόν, οι εταιρείες
                                                          τακτικών γραμμών πρέπει να λάβουν υπόψη το ότι οι συνθήκες που
                                                          δημιούργησαν τη συγκεκριμένη δυναμική δεν θα διαρκέσουν για
                                                          πάντα, ενώ μια επιστροφή σε συνθήκες πλεονάζουσας χωρητικότη-
                                                          τας μπορεί να αποτελέσει την «αχίλλειο πτέρνα» της αγοράς.
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120