Page 57 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 57
παραπάνω παράδειγμα, αντιλαμβανόμαστε τις συνέπειες των δυσκολιών
να μπορέσουμε να δανείσουμε αυτές τις εταιρείες και τους στόλους
αυτού του προφίλ.
Όσον αφορά την Κίνα και τις τράπεζές της, δεν είμαι σε θέση να γνω-
ρίζω τη θέση τους, αντιλαμβανόμαστε όμως ότι πρόκειται για κρατικές
τράπεζες, που έχουν τη δική τους πολιτική για την πράσινη μετάβαση
της ναυτιλίας και δεν θέλουν προς το παρόν να ακολουθήσουν ένα
συγκεκριμένο διεθνές πρότυπο αλλά ενδεχομένως να καθιερώσουν
δικό τους πλαίσιο. Εδώ, να σημειωθεί ότι οι κινεζικές τράπεζες χρημα-
τοδοτούν διαχρονικά ελληνικές εταιρείες κυρίως για την κατασκευή
νεότευκτων και μοντέρνων πλοίων, ενώ και άλλες μεγάλες τράπεζες
παγκοσμίως χρηματοδοτούν σημαντικό αριθμό ναυτιλιακών εταιρειών
βάσει πράσινων κριτηρίων, ενώ δεν ανήκουν στα Poseidon Principles,
όπως έχουμε προαναφέρει. Δεν θα πρέπει ωστόσο να λησμονούμε ότι
σαφώς θα υπάρξουν κανονιστικές πιέσεις στο άμεσο μέλλον για μεγαλύ-
τερη ευθυγράμμιση, κινητοποίηση και παροχή κινήτρων για την πράσινη
μετάβαση στη ναυτιλία.
Ποια η στάση των ελληνικών τραπεζών όσον αφορά την
παροχή κινήτρων για τη μείωση του περιβαλλοντικού απο-
τυπώματος των πλοίων;
Υπάρχει πλέον ένα κύμα παροχής κινήτρων για την πράσινη μετάβαση
και πρέπει να το ακολουθήσουμε. Επί του παρόντος, οι ελληνικές τράπε-
ζες καθώς και όλες οι ευρωπαϊκές δεν έχουν κεφαλαιακές ελαφρύνσεις
από τις ρυθμιστικές αρχές. Αυτό σημαίνει πως οποιαδήποτε πρωτοβουλία
παίρνουμε υπέρ της μετάβασης επιβαρύνει αποκλειστικά τις τράπεζες.
Επί του παρόντος, αυτό που παρέχουν οι ελληνικές τράπεζες, συμπερι-
λαμβανομένων και εμάς στην Παγκρήτια Τράπεζα, ως κίνητρο για περισ-
σότερο «πράσινο» αποτύπωμα είναι η δανειοδότηση με ευνοϊκότερους
όρους ως προς την τιμολόγηση, τη διάρκεια του δανείου αλλά και το προ-
γραμματισμένο δοσολόγιο αποπληρωμής Για παράδειγμα, συνδέουμε
την τιμολόγηση και το επιτοκιακό περιθώριο με τις εκπομπές ρύπων του
δανειοδοτημένου πλοίου. Κάθε χρόνο εξακριβώνουμε την πιστοποίησή του
από τον νηογνώμονα και θέτουμε έναν στόχο μείωσης των εκπομπών των
ρύπων του. Εάν ο στόχος επιτευχθεί, ως επιβράβευση, μειώνουμε το επιτο-
κιακό περιθώριο κατά ένα συγκεκριμένο συμφωνηθέν ποσοστό. Αρκετές
μελέτες προσεγγίζουν το θέμα τις πράσινης μετάβασης στην παγκόσμια
ναυτιλιακή αγορά και το κοστολογούν σε αρκετά trillion δολάρια. Αυτά τα
ποσά σίγουρα δεν μπορούν να καλυφθούν μόνο από το τραπεζικό σύστημα,
αλλά θα χρειαστούν υποστήριξη και πρωτοβουλίες από όλους –public,
private investors– και φυσικά θα πρέπει να υιοθετήσουμε πολλά αντίστοιχα
μέτρα και κίνητρα για να εξυπηρετήσουμε αυτή τη μετάβαση.
Ποιες αλλαγές αναμένετε ή ελπίζετε να δείτε στα δύο έτη που
ακολουθούν, μέχρι τα επόμενα «Ποσειδώνια»;
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι κανονισμοί και οι στόχοι που έχουν
θέσει ο IMO και άλλες ρυθμιστικές αρχές είναι αυστηροί και φαντάζουν
δύσκολο να επιτευχθούν στο ακέραιο εντός των πλαισίων που έχουν τεθεί.
Ωστόσο, όλοι οι φορείς θα πρέπει να υποστηρίξουμε την προσπάθεια και
να βελτιωθούμε στον μέγιστο βαθμό που μπορούμε. Στο τέλος της ημέρας,
ακόμα και αν καταφέρουμε ένα καλό ποσοστό κάλυψης των στόχων, θα
είναι κέρδος.
Όσον αφορά τις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις, υπάρχουν πολλές προκλή-
σεις λόγω των νέων κανονισμών. Προκλήσεις θα συνεχίσουν να υπάρχουν
κι εμείς έχουμε καθήκον να προσαρμοζόμαστε σε αυτές κατάλληλα, αλλά
να μη λησμονούμε ότι πρέπει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στους κανο-
νισμούς και την ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων του κλάδου.
55