Page 62 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 62
ΕΝ ΠΛΩ
Committee), στην οποία έλαβαν χώρα και οι θώρια κέρδους των διυλιστηρίων, ιδίως στην
αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του ΔΣ για τα Ασία, όπου έχουν βυθιστεί σε χαμηλά επίπεδα
επόμενα δύο χρόνια. τριών ετών». Και προσθέτουν πως «οι τιμές του
Ο κ. Χαράλαμπος Ι. Φαφαλιός επανεξελέγη πετρελαίου τύπου Brent αντανακλούν αυτή την
πρόεδρος, ενώ αντιπρόεδρος Α΄ επανεξελέγη αυξανόμενη ανησυχία».
ο κ. Κωνσταντίνος Καρούσης, αντιπρόεδρος Β΄ Εν τω μεταξύ, οι τιμές του αργού έχουν πέσει
ο κ. Ιωάννης Μ. Λύρας και αντιπρόεδρος Γ΄ πάνω από $10 ανά βαρέλι από τον Μάιο, με
ο δρ. Νικόλας Π. Τσάκος. περαιτέρω πτώση να είναι πιθανή μετά την
Μέλη του συμβουλίου, με αλφαβητική σειρά, απόφαση του OPEC+ να αυξήσει σταδιακά
εξελέγησαν οι: Μπάζιλ Γουλανδρής, Δημήτρης την παραγωγή. Η απόφαση αυτή του OPEC+
Δραγάζης, Νικόλας Επ. Εμπειρίκος, Αντώνιος αντιμετωπίστηκε με απαισιοδοξία από τους
Κανελλάκης, Αλέξανδρος Κέδρος, Διαμαντής εμπόρους, οι οποίοι φοβούνται μια πιθανή
Ι. Λαιμός, Βασίλειος Ε. Μαυρολέων, Δημήτρης υπερπροσφορά πετρελαίου.
Μονιούδης, Αντώνης Παληός, Μιχάλης Παπαϊ- Ωστόσο, το βασικό ερώτημα παραμένει: Τι
ωάννου, Μιχάλης Γ. Πατέρας, Δημήτρης Σαρα- σημαίνουν οι εν λόγω εξελίξεις για την αγορά
κάκης, Ανδρέας Τσαβλίρης, Νικόλας Α. Χατζη- δεξαμενόπλοιων;
γιάννης, Αλέξανδρος Χατζηπατέρας, Ιωάννης Ο ρυθμός της παγκόσμιας οικονομικής ανά-
Μ. Χατζηπατέρας. καμψης, η ταχύτητα υιοθέτησης της καθαρής
ενέργειας και οι αποφάσεις του OPEC+ για την
ΤΑ ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΊΑ ΣΕ ΑΣΚΗΣΕΊΣ παραγωγή θεωρούνται καθοριστικής σημα-
ΊΣΟΡΡΟΠΊΑΣ σίας. Τους επόμενους μήνες, η αγορά πετρε-
Σε τεντωμένο σκοινί ισορροπεί η αγορά πετρε- λαίου φαίνεται ότι θα ισορροπεί σε τεντωμένο
λαίου, σύμφωνα με την έκθεση του Ιουνίου του σκοινί, διαμορφώνοντας μια σύνθετη εικόνα
Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Από τη μία, για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για τα
όπως αναφέρει η έκθεση, η παγκόσμια προ- δεξαμενόπλοια. Ενώ οι προβλέψεις του Διε-
σφορά αργού πετρελαίου αυξάνεται κατακό- θνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) υποδη-
ρυφα (αύξηση 520.000 βαρέλια την ημέρα τον λώνουν κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου
Μάιο, φτάνοντας συνολικά τα 102,5 εκατ. βαρέ- έως το 2029, αυτό, σύμφωνα με τους αναλυ-
λια την ημέρα), ενώ παράλληλα τροφοδοτεί- τές, δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε πτώση
ται και από την αύξηση της παραγωγής εκτός της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων. Και αυτό
OPEC+ (συν 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα), διότι, με την παράδοσή τους, τα παραγγελθέ-
αντισταθμίζοντας έτσι τη μείωση της παραγω- ντα δεξαμενόπλοια μπορεί να λειτουργήσουν
γής κατά 880.000 βαρέλια ημερησίως από τις κυρίως ως χωρητικότητα αντικατάστασης ενός
πετρελαιοπαραγωγούς χώρες εντός OPEC+. γερασμένου στόλου παρά να σηματοδοτήσουν
Την ίδια ώρα, «η εποχική αύξηση της παραγω- σημαντική επέκταση της χωρητικότητας.
γής αιθανόλης της Βραζιλίας ενισχύει περαι- Πάντως, όπως εκτιμούν αναλυτές, η ναυλα-
τέρω την αυξανόμενη προσφορά», επισημαί- γορά δεξαμενόπλοιων μπορεί να παραμείνει
νουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου υγιής και μετά το 2030, λόγω των παρακάτω
Xclusiv Shipbrokers. παραμέτρων:
Από την άλλη, η αύξηση της ζήτησης πετρε- • Πρώτον, ακόμα και μετά την κορύ-
λαίου κάνει βουτιά στα 960.000 βαρέλια την φωση της ζήτησης πετρελαίου, ο
ημέρα, δηλαδή 100.000 βαρέλια κάτω από τις συνολικός όγκος του μεταφερόμε-
προβλέψεις του προηγούμενου μήνα. Αυτή η νου αργού πετρελαίου είναι πιθανό
επιβράδυνση, ιδιαίτερα εμφανής στις ανεπτυγ- να παραμείνει σημαντικός.
μένες οικονομίες και στην Κίνα, έχει οδηγήσει • Δεύτερον, ο υφιστάμενος στόλος
σε σημαντική αναθεώρηση προς τα κάτω των δεξαμενόπλοιων είναι γερασμένος,
προβλέψεων για τη ζήτηση του 2024, σύμφωνα γεγονός που καθιστά αναγκαία την
πάντα με την έκθεση. αντικατάστασή του.
Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, «η τάση αυτή • Τρίτον, οι αυστηρότεροι περιβαλλο-
αναμένεται να συνεχιστεί και το 2025, με μόνο ντικοί κανονισμοί ενδέχεται να επη-
μέτρια αύξηση να αναμένεται λόγω της επιβρά- ρεάσουν τη λειτουργική απόδοση
δυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και της επι- των παλαιότερων πλοίων.
ταχυνόμενης υιοθέτησης τεχνολογιών καθαρής • Τέλος, ένας συγκεκριμένος αριθ-
ενέργειας. Αυτό το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ μός δεξαμενόπλοιων επιδίδεται στο
προσφοράς και ζήτησης αντανακλάται στα εμπόριο πετρελαίου που υπόκειται
αυξημένα αποθέματα πετρελαίου, ιδίως στη σε κυρώσεις, περιορίζοντας περαι-
στεριά. Η υπερπροσφορά συμπιέζει τα περι- τέρω τη διαθέσιμη χωρητικότητα.
60