Page 56 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 56
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΟΙΩΝ
Η ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
ΕΝ ΜΕΣΩ
ΠΡΟΚΛΗΣΕΩΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΣΙΝΗ
ΜΕΤΑΒΑΣΗ
Πέντε έτη μετά την καθιέρωση των Αρχών του Ποσει-
δώνα (Poseidon Principles), καμία από τις ελληνικές
ή κινεζικές τράπεζες δεν τις έχουν υπογράψει. Γιατί
πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;
Στα Poseidon Principles ήδη συμμετέχουν 35 χρηματοπιστωτικά
ιδρύματα σε όλο τον κόσμο (με ορισμένα από αυτά να συμμετέχουν
και στη Net Zero Banking Alliance), καταλαμβάνοντας περισσότερο
από το 80% του συνολικού παγκόσμιου ναυτιλιακού χαρτοφυλα-
κίου, έχοντας δέσμευση για ευθυγράμμιση με τους νέους στόχους
του IMO έως το 2050. Τα Poseidon Principles αποτελούν ένα πλαί-
σιο δανεισμού με πολύ αυστηρές απαιτήσεις, όπου ουσιαστικά τα
τραπεζικά ιδρύματα εστιάζουν στη δανειοδότηση κυρίως κορυ-
φαίων πελατών (top tier), για κατασκευή νεότευκτων «πράσινων»
πλοίων και projects που συνδέονται άμεσα με κριτήρια βιωσιμό-
τητας, δημιουργώντας όμως ταυτόχρονα μεγάλο ανταγωνισμό
ανάμεσά τους και φυσικά, ως αποτέλεσμα, χαμηλότερα περιθώρια
κέρδους (margins).
Σημειώνουμε εδώ ότι η συμμετοχή σε διεθνείς πρωτοβουλίες
(όπως τα Poseidon Principles) εξαρτάται από διάφορους εσωτε-
ρικούς και εξωτερικούς παράγοντες, μοναδικούς για κάθε τράπεζα.
Οι τράπεζες με σημαντικό διεθνές αποτύπωμα ενδέχεται να βρουν
μεγαλύτερη συνάφεια στη συμμετοχή σε τέτοια πλαίσια.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν πολλές τράπεζες εκτός των
Poseidon Principles, οι οποίες δεν είναι μόνο οι ελληνικές και οι
κινεζικές, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές τράπεζες, καθώς και τρα-
πεζικά ιδρύματα από Αμερική, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και άλλες
χώρες. Οι τράπεζες αυτές διερευνούν προσπάθειες βιωσιμότη-
τας με διαφορετικές μορφές ή βρίσκονται στη διαδικασία ευθυ-
γράμμισης με πρωτοβουλίες που ταιριάζουν καλύτερα στους
στόχους, στις δυνατότητες και στην ευελιξία τους. Οι συγκεκρι-
μένες τράπεζες έχουν, προς το παρόν, περισσότερη ευελιξία να
παρέχουν χρηματοδότηση, εκτός των «tier 1» πελατών, και σε
πελάτες οι οποίοι διαχειρίζονται κατά κύριο λόγο μεταχειρισμένα
ή λίγο μεγαλύτερα σε ηλικία πλοία και ενδεχομένως και λιγότερα
«green» πλοία.
Αν θεωρητικά, λοιπόν, σήμερα όλες οι τράπεζες ακολουθούσαν
αυστηρά το πλαίσιο των Poseidon Principles, θα βρισκόμασταν
στη δύσκολη θέση όπου ένα σημαντικό τμήμα ναυτιλιακών
εταιρειών μένει εκτός στόχου δανεισμού μας. Τα στατιστικά της
έρευνας του Ιουνίου των Ναυτικών Χρονικών υπογραμμίζουν
ότι σχεδόν το 60% του στόλου του οποίου η διαχείριση λαμβά-
νει χώρα από τον Πειραιά και την Αθήνα ανήκει στην ηλικιακή
Απόσπασμα από τις τοποθετήσεις κατηγορία των 10-20 χρόνων και ότι η πλειοψηφία των διαχειρι-
του Κωνσταντίνου Οικονόμου, στριών εταιρειών είναι μικρού ή μεσαίου μεγέθους. Με το πλαίσιο
επικεφαλής Ναυτιλιακής Χρηματοδότησης δανειοδότησης των Αρχών του Ποσειδώνα να εφαρμόζεται στο
της Παγκρήτιας Τράπεζας
54