Page 189 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 189
ματίσει σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση νός ότι η ναυτιλία περιλαμβάνει πολλά
της απανθρακοποίησης στον κλάδο. διαφορετικά είδη πλοίων, καθένα εκ των
οποίων μπορεί να έχει εντελώς διαφορε-
Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η πιο σημαντική τική δυναμική στην αγορά και, ως εκ τούτου,
πρόκληση για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας; να αντιμετωπίζει διαφορετικές προκλήσεις.
Ι.Σ.: Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση της ναυ- Έχουμε δει, τα τελευταία δύο χρόνια, να
τιλίας να είναι ταυτόχρονα το μεγαλύτερο παραγγέλνονται containerships και PCTCs
πλεονέκτημά της – πόσα διαφορετικά πράγ- σχεδόν αποκλειστικά με εναλλακτικά καύ-
ματα κάνει η ναυτιλία για την παγκόσμια σιμα, ενώ ταυτόχρονα άλλοι τύποι πλοίων να
οικονομία. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει μην ακολουθούν αυτή την τάση. Ένας σημα-
μια ενιαία λύση που να ταιριάζει στο ευρύ ντικός λόγος γι’ αυτή τη διαφοροποίηση έχει
φάσμα τύπων πλοίων, δρομολογίων, συναλ- να κάνει με το είδος του εμπορίου που δια-
λαγών, ιδιοκτητών και φορέων εκμετάλ- χειρίζονται τα εν λόγω πλοία, γεγονός που
λευσης που κάνουν ό,τι κάνει η ναυτιλιακή έρχεται να προστεθεί στις προκλήσεις που
βιομηχανία! Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος συζητάμε. Ενώ, για παράδειγμα, τα πλοία
με μεγάλες διαφοροποιήσεις όσον αφορά τακτικών γραμμών (liners) λειτουργούν
τους δημιουργούς/κατασκευαστές και τους συνήθως εντός συγκεκριμένων δρομολο-
ιδιοκτήτες/διαχειριστές. Σε αντίθεση με την γίων και λιμένων, επιτρέποντας έτσι τον
αεροπορία, υπάρχει μεγάλος αριθμός ναυ- ευκολότερο προγραμματισμό, ένα μεγάλο
πηγείων που κατασκευάζουν πλοία διαφο- μέρος του παγκόσμιου στόλου εξυπηρετεί
ρετικού σχεδίου ακόμα και για τον ίδιο τύπο ανάγκες της spot αγοράς, γεγονός που
πλοίων. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει τυποποι- σημαίνει ότι το επιχειρησιακό τους πεδίο
ημένος σχεδιασμός πλοίων στον οποίο μπο- είναι παγκόσμιο και κάπως απρόβλεπτο.
ρούμε εύκολα να εστιάσουμε. Τέλος, θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι,
Επιπλέον, υπάρχουν εμπλεκόμενοι φορείς πρακτικά, μια σημαντική πρόκληση που
με διαφορετικούς ή και αντικρουόμενους αντιμετωπίζει η ναυτιλία έχει να κάνει με
στόχους, γεγονός που καθιστά τη συνεργα- την αβεβαιότητα σχετικά με τη διαθεσιμό-
σία δύσκολη. τητα και το κόστος των πράσινων καυσίμων,
Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη το γεγο- γεγονός που εμποδίζει σημαντικά τη διαδι-
187