Page 176 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 176
ΝΑΥΤΙΛΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρές αρνητικές τιλιακή βιομηχανία και δεν είναι σαφές πώς και
οικονομικές συνέπειες από τα μέτρα. Στη MEPC με ποια κριτήρια οι κυβερνήσεις που θα λάβουν
80 η έκθεση αυτή, μαζί με μια μελέτη της Βραζι- τα κονδύλια θα τα διαθέσουν σε πλοία ή άλλες
λίας, χρησιμοποιήθηκαν από τις αναπτυσσόμενες χρήσεις. Επίσης, ένα τέτοιο σχήμα ίσως κατα-
αυτές χώρες ως «σημαία» για να υποστηρίξουν στήσει δυσκολότερη τη χρηματοδότηση υπο-
ότι θα υποστούν μεγάλες ζημιές από το «καλάθι δομών ανεφοδιασμού πράσινων καυσίμων σε
των μέτρων» (που προφανώς δεν είναι γνωστά μεγάλα λιμάνια ανεπτυγμένων χωρών, όπως το
ούτε και τώρα). Ρότερνταμ, η Αμβέρσα ή το Λος Άντζελες, ή από
Flashback στο 2021. Στη CIA που έγινε για τα μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που θέλουν να
βραχυπρόθεσμα μέτρα (EEXI/CII/SEEMP), η επενδύσουν σε πράσινα καύσιμα.
UNCTAD διατύπωσε λίγο πολύ την ίδια άποψη, Παρόλο που δεν είναι αυτή τη στιγμή γνωστό ποιο
ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες ενδέχεται να πλη- σώμα θα διαχειρίζεται αυτά τα κονδύλια και θα
γούν από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα. Δέχτηκε παίρνει τις σχετικές αποφάσεις, είναι σαφές ότι
πυρά από κάποιες ανεπτυγμένες χώρες γι’ αυτή η WB πλασάρεται ως ο κατεξοχήν οργανισμός
τη θέση, επειδή άνοιξε την πόρτα ώστε κάποιες που έχει τη σχετική τεχνογνωσία. Δεν θεωρώ απί-
χώρες να υποστηρίξουν ότι οποιοδήποτε μέτρο θανο να ζητήσει (ή να της ζητηθεί) να έχει έναν
απανθρακοποίησης θα τους βλάψει και ότι δικαι- τέτοιο ρόλο ή τουλάχιστον να μετέχει στη διοί-
ούνται αποζημίωση. Είναι σαφές ότι αυτές οι κηση αυτού του σώματος. Εδώ βέβαια θα υπάρχει
χώρες προσδοκούν παρόμοιο αποτέλεσμα από θέμα εάν η WB ταυτόχρονα θέλει να προωθήσει
την τρέχουσα CIA. και δικά της προγράμματα, π.χ. για πράσινα καύ-
Μια βασική διαφορά της προηγούμενης CIA ένα- σιμα σε αναπτυσσόμενες χώρες. Είναι γνωστή η
ντι της τρέχουσας είναι ότι το βραχυπρόθεσμο έντονη (και ευρέως δημοσιοποιηθείσα) τοποθέ-
μέτρο δεν είχε οικονομική συνιστώσα. Δεν υπήρ- τησή της κατά του LNG ως πράσινου καυσίμου.
χαν χρήματα για διανομή. Τώρα θα υπάρχουν και Ανεξάρτητα από περιβαλλοντικούς λόγους, η
οικονομική συνιστώσα και χρήματα για διανομή, θέση αυτή πιθανώς οφείλεται σε ισχυρά εμπο-
οπότε το παιχνίδι είναι εντελώς διαφορετικό. ρικά συμφέροντα προώθησης άλλων πράσινων
Προφανώς, η κατανομή των κονδυλίων που θα καυσίμων, όπως υδρογόνου ή αμμωνίας. Άρα
εισπραχθούν είναι κρίσιμο θέμα για την έκβαση της χρειάζεται προσοχή, καθόσον όποιος διαχειριστεί
CIA και την αποδοχή του «καλαθιού των μέτρων». αυτά τα κονδύλια καλό θα ήταν να είναι αυστηρά
Ένα περίπλοκο σχέδιο κατανομής είναι υπό συζή- ουδέτερος.
τηση και η CIA θα εξετάσει πολλά σενάρια. Πολλές Ένα τελευταίο σχόλιο για τη «δίκαιη και ισότιμη
από τις προτάσεις για φόρο άνθρακα επιστρέφουν μετάβαση», που είναι κεντρικός στόχος της στρα-
μέρος των χρημάτων στα πλοία που επενδύουν τηγικής του ΙΜΟ: Γεγονός είναι ότι προϋπάρχουν
σε πράσινα καύσιμα. Άλλες χρήσεις περιλαμβά- ήδη πάσης φύσεως ανισότητες, οι οποίες εκδη-
νουν έρευνα και ανάπτυξη, παροχή τεχνογνωσίας, λώνονται κυρίως σε βάρος χωρών που είναι
λιμενικές υποδομές ανεφοδιασμού καυσίμων και μακριά από τις κύριες αγορές (π.χ. μικρά νησιά
αποζημίωση για πιθανές ζημιές λόγω των μέτρων. Ειρηνικού). Αυτές οι χώρες πληρώνουν ήδη πολύ
Σε σαφή ευθυγράμμιση με την UNCTAD σχετικά περισσότερα για το εμπόριο από ό,τι οι καλύτερα
με το ποιος μπορεί να πληγεί περισσότερο από τα συνδεδεμένες χώρες, ακόμα και για μικρότερες
μέτρα είναι η Παγκόσμια Τράπεζα (World Bank – αποστάσεις. Αυτές οι προϋπάρχουσες ανισότητες
WB). Αυτή υπέβαλε στον ΙΜΟ πρόταση σχετικά δεν έχουν καμία σχέση με την κλιματική αλλαγή,
με ποιον τρόπο θα πρέπει να διατεθούν τα έσοδα πολλώ μάλλον με μέτρα απανθρακοποίησης που
από ενδεχόμενο φόρο άνθρακα. Στην υποβολή δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί. Επομένως, θα
αυτή η WB υιοθετεί τη θέση ότι οι αναπτυσσόμε- ήταν παράλογο να περιμένουμε αυτά τα μέτρα να
νες χώρες θα πληγούν περισσότερο, άρα πρέπει περιλαμβάνουν διορθώσεις που θα εξαλείψουν
να είναι και οι κατά προτεραιότητα αποδέκτες αυτές τις ανισότητες στο σύνολό τους. Θα πρέ-
των κονδυλίων που θα μαζευτούν. Προτείνει σχέ- πει να εξισορροπήσουν μόνο τις τυχόν πρόσθε-
διο κατανομής κονδυλίων, στο οποίο τα χρήματα τες ανισότητες που μπορούν τεκμηριωμένα να
θα πάρουν οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών αποδοθούν στα μέτρα αυτά. Το πώς θα μπορέσει
και το οποίο καθορίζει κριτήρια και προτεραιό- κάποιος να διαχωρίσει τις πρόσθετες ανισότητες
τητες. Η υποβολή εξυμνεί τις μεγάλες επενδυτι- λόγω των μέτρων από τις προϋπάρχουσες ανισό-
κές ευκαιρίες που θα έχουν οι αναπτυσσόμενες τητες είναι μια δύσκολη ερώτηση. Αναμένουμε
χώρες με την απανθρακοποίηση και τα πράσινα να δούμε εάν η CIA θα ρίξει φως στο θέμα.
καύσιμα. Συμπερασματικά, στον μακρύ δρόμο προς το
Στην υποβολή της WB δεν είναι σαφές με ποιον Tipperary, πολλά κρίσιμα θέματα για την απαν-
τρόπο βγήκαν αυτά τα συμπεράσματα. Δεν προ- θρακοποίηση της ναυτιλίας παραμένουν ακόμη
τείνεται απευθείας κατανομή χρημάτων στη ναυ- ανοικτά.
174