Page 175 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 175

αντιπάλων. Οι αντίπαλοι είναι μια ομάδα αναπτυσ-  δολογία και τα προσωρινά αποτελέσματα της CIA.
            σόμενων χωρών, η οποία περιλαμβάνει την Κίνα, την   Σχέδιο της CIA θα κατατεθεί στον ΙΜΟ πριν από
            Αργεντινή, τη Βραζιλία, την Ινδία, τη Σαουδική Αρα-  την επόμενη συνάντηση της MEPC (MEPC 82) τον
            βία, τη Νότια Αφρική, τη Ρωσία και άλλες. Η θέση   Οκτώβριο του 2024.
            αυτών των χωρών είναι ότι ένας φόρος άνθρακα θα   Τι προσδοκίες υπάρχουν για το αποτέλεσμα της CIA;
            καταστρέψει τις οικονομίες τους και είναι κάθετα   Υπάρχουν πολλές και έχουν καλλιεργηθεί από πριν.
            αντίθετες σε κάτι τέτοιο. Αντίθετα, η αξιολόγηση   Σε συνάντηση ειδικών του ΙΜΟ λίγο πριν από τη
            επιπτώσεων που υποβλήθηκε πρόσφατα από το   MEPC 80 (2023) και προτού καν της ανατεθεί η CIA,
            ICS (σε ανάλυση του οίκου Clarksons) δεν βρήκε   η UNCTAD παρουσίασε μια προκαταρκτική έκθεση,
            σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις από ενδεχόμενο   σύμφωνα με την οποία οι αναπτυσσόμενες χώρες
            φόρο άνθρακα.
            Στις χώρες αυτές πρόσφατα προστέ-
            θηκε και η Νορβηγία, η οποία μέχρι
            πρότινος υποστήριζε  το σύστημα
            εμπορίας εκπομπών (ETS), κάτι που
            δεν φαίνεται να είναι πλέον στο τρα-
            πέζι του ΙΜΟ (αν και η εφαρμογή του
            στην Ευρώπη έχει ξεκινήσει). Όσον
            αφορά τις ΗΠΑ, αυτές, αν και πολύ πιο
            ευαίσθητες περιβαλλοντικά από την
            εποχή Τραμπ, μέχρι στιγμής δεν ευνο-
            ούν κανένα οικονομικό μέτρο, εικάζω
            επειδή ο Μπάιντεν δεν θα μπορέσει να
            περάσει έναν φόρο στα καύσιμα από                  Sailing Towards
            το Κογκρέσο.
            Εξαιρετικά κρίσιμο στοιχείο για την
            απόφαση του 2025 θα είναι η Εμπε-              a Greener Horizon:
            ριστατωμένη Αξιολόγηση Επιπτώσεων
            (Comprehensive Impact Assessment
            – CIA) που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή          Setting the course for
            τη στιγμή από την UNCTAD (υπηρεσία
            των Ηνωμένων Εθνών για το εμπόριο    sustainable shipmanagement
            και την ανάπτυξη), τον νορβηγικό νηο-
            γνώμονα DNV και άλλους φορείς. Ο
            DNV θα αναλύσει τις επιπτώσεις στον
            στόλο και η UNCTAD θα αναλύσει τις
            επιπτώσεις στα κράτη-μέλη του ΙΜΟ.
            Βασικό στοιχείο της μελέτης αφορά
            τη διάθεση των κονδυλίων που θα
            εισπραχθούν από ενδεχόμενα οικο-
            νομικά μέτρα, καθώς και τις οικονομι-
            κές επιπτώσεις αυτής της διάθεσης.
            Ο ΙΜΟ έχει συστήσει ειδική Επιτροπή
            Εποπτείας (Steering Committee) της
            CIA, από κράτη-μέλη και παρατηρη-
            τές. Όλως περιέργως, στην επιτροπή
            αυτή δεν μετέχει η Ελλάδα, ούτε καν
            ως παρατηρητής.
            Η UNCTAD θα χρησιμοποιήσει ένα
            μεγάλο (και σχετικά δυσνόητο) μακρο-
            οικονομικό μοντέλο, το οποίο θα αντι-
            στοιχίσει τις μεταβολές του κόστους
            μεταφοράς σε μεταβολές των τιμών
            FOB και CIF για πολλά εμπορεύματα
            και χώρες και σε μεταβολές στο ΑΕΠ
            αυτών των χωρών. Ήδη έχουν γίνει
            διάφορες παρουσιάσεις για τη μεθο-
                                                                            www.wallem.com
                                                                                                             173
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180