Page 174 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 174

ΝΑΥΤΙΛΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


          O ΙΜΟ δεν έχει αποφασίσει ακόμη να υιοθετήσει κάποιον φόρο άνθρακα για τη μείωση
          των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία. Πλην όμως αυτή η πιθανότητα είναι
          σαφώς στο τραπέζι μετά τη MEPC 80 (Ιούλιος 2023), ως πιθανή οικονομική συνιστώσα
          του λεγόμενου «καλαθιού μέτρων» που πρέπει να αποφασιστούν μέχρι το 2025 και να τεθούν
          σε εφαρμογή από το 2027 και μετά.





                        ΑΠΑΝΘΡΑΚΟΠΟΙΗΣΗ



                        ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ:


                        IT’S A LONG WAY



                        TO TIPPERARY









                                           Υπενθυμίζω ότι στη MEPC 80 ο ΙΜΟ, στο   ακόμη καύσιμα μηδενικού άνθρακα. Το
                                           πλαίσιο της αναθεωρημένης στρατηγικής   ποσό θα μειώνεται σταδιακά στον βαθμό
                                           2023, αποφάσισε τον καθαρό μηδενισμό   που τέτοια καύσιμα σιγά σιγά θα εισάγο-
                                           (net zero) των εκπομπών αερίων του θερ-  νται για χρήση στον παγκόσμιο στόλο και
                                           μοκηπίου από τη ναυτιλία μέχρι περίπου   σε ένα ενδεχόμενο καθεστώς καυσίμων
                                           το 2050, με φιλόδοξους ενδιάμεσους   πλήρους μηδενικού άνθρακα (σε βάση
                                           στόχους μείωσης αυτών των εκπομπών   well-to-wake) τα τελικά έσοδα θα είναι
                                           το 2030 και το 2040. Το σκεπτικό επιβο-  μηδενικά. Αλλά όπως λέει και το άσμα, it’s
                                           λής φόρου άνθρακα είναι ότι βραχυπρό-  a long way to Tipperary . Πολλά πράγματα
                                                                                                1
                                           θεσμα θα προκαλέσει μείωση ταχύτητας,   θα πρέπει να συμβούν για να φτάσουμε
                                           άρα και κατανάλωσης καυσίμου και επο-  στο σημείο αυτό, εάν ποτέ φτάσουμε.
                                           μένως εκπομπών, και μακροπρόθεσμα   Πλην, όμως, η συζήτηση για το πού και
                                           θα εξαλείψει τη μεγάλη διαφορά τιμής   πώς θα διατεθούν τα κονδύλια έχει ήδη
                                           μεταξύ καυσίμων χαμηλού ή μηδενικού   ξεκινήσει.
                                           ανθρακικού αποτυπώματος αφενός και   Προτού εξετάσουμε το θέμα της διάθεσης
                                           των συμβατικών ορυκτών καυσίμων αφε-  των κονδυλίων, αυτή τη στιγμή δεν είναι
                                           τέρου. Η γεφύρωση αυτής της διαφοράς   ορατό, ούτε με τηλεσκόπιο, κάποιο ίχνος
                                           κρίνεται απόλυτα αναγκαία συνθήκη για   συναίνεσης σχετικά με το εάν θα πρέπει
                                           να γίνουν επενδύσεις για τη χρήση πρά-  να θεσπιστεί φόρος άνθρακα, πολλώ μάλ-
                                           σινων καυσίμων.                    λον πόσο μεγάλος θα πρέπει να είναι ο
                                           Είναι σαφές ότι, εάν υιοθετηθεί φόρος   φόρος. Στους υποστηρικτές περιλαμβάνο-
                                           άνθρακα, τα κονδύλια που θα εισπρα-  νται η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, η Ιαπω-
                                           χθούν μπορεί να είναι αστρονομικά,   νία, ο Καναδάς, μικρά νησιά του Ειρηνικού
                                           γεννώντας το ερώτημα πού και πώς θα   (π.χ. Νησιά Μάρσαλ, Νησιά Σολομώντα
                                           διατεθούν. Εάν, υποθετικά, αποφασιστεί   και άλλα), το Διεθνές Ναυτιλιακό Επι-
                                           φόρος $100 ανά τόνο CO2 (που ισοδυ-  μελητήριο (ICS) και άλλες εφοπλιστικές
                                           ναμεί με φόρο περίπου $300 ανά τόνο   ενώσεις. Όλοι αυτοί υποστηρίζουν κάποιο
                                           συμβατικού καυσίμου), θα μαζευτεί ποσό   είδος φόρου άνθρακα. Όμως, οι θέσεις
                                           της τάξεως των $100 δισ. ανά έτος, τουλά-  τους δεν είναι καθόλου ευθυγραμμισμέ-
          του Χαρίλαου Ν. Ψαραύτη,         χιστον στην αρχή, όταν δεν θα υπάρχουν   νες, κάτι που ενισχύει τη στρατηγική των
          ομότιμου καθηγητή,
          Τεχνικό Πανεπιστήμιο Δανίας
                                           1. Εμβληματικό τραγούδι των Συμμάχων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

         172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179