Page 178 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 178
ΝΑΥΤΙΛΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΠΥΡΗΝΙΚΗ
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
& ΠΡΟΩΣΗ:
ΠΡΟΚΛΗΣΗ
ΣΤΑ ΟΡΙΑ
Με αφορμή την ανάγκη μείωσης των εκπομπών ρύπων του
θερμοκηπίου, πολλοί εμφανίζουν την και πρόωση ως πιθανή
λύση. Ως βασικό επιχείρημα προβάλλουν την τεχνολογία των
small modular reactors (SMR), η οποία πράγματι εξελίσσε-
ται, αλλά δεν είναι ακόμη ώριμη. Πέραν των σχετικών δοκι-
μών ασφαλείας (safety) που εκκρεμούν, υπάρχουν αρκετές
ανησυχίες για την παράνομη διάδοσή της ή τη χρήση της
σε έκνομες ενέργειες (security). Επίσης, αρκετοί θεωρούν
ότι ένα πυρηνοκίνητο πλοίο θα είναι εκ των πραγμάτων πιο
οικονομικό, γιατί θα μπορεί εύκολα να λειτουργεί σε υψηλό-
τερες υπηρεσιακές ταχύτητες, θα έχει περίσσεια διαθέσιμης
ισχύος, σημαντική παράμετρος ασφαλείας σε κακοκαιρία και
κατά τη διάρκεια ελιγμών, ενώ και η εξάλειψη των δεξαμε-
νών καυσίμου θα αύξανε τη διαθέσιμη χωρητικότητα για επι-
πλέον φορτίο. Αν υποτεθεί ότι τεχνολογικά η SMR αποτελεί
μια ικανή λύση, μπορεί η ναυτιλία να τη διαχειριστεί με την
ίδια ευκολία που διαχειρίζεται σήμερα το πετρέλαιο και στο
μέλλον κάποια εναλλακτικά καύσιμα;
Ιστορικά, μόλις τέσσερα πυρηνοκίνητα εμπορικά πλοία δοκι-
μάστηκαν τον 20ό αιώνα. Το πιο διάσημο, το αμερικανικό
«Savannah» (1962), αποτέλεσε τεχνολογικό επίτευγμα από
τα πρώτα στάδια του σχεδιασμού του. Στρώματα παθητικής
προστασίας από την ακτινοβολία, θόλος προστασίας του αντι-
δραστήρα με σύστημα άμεσης κατάκλισης με θαλασσινό νερό
για άμεση ψύξη και αποφυγή διαρροής ραδιενέργειας ήταν
ορισμένες από τις αξιοσημείωτες καινοτομίες που εισήχθησαν.
Το «Savannah» διέσχισε τους ωκεανούς, επισκέφτηκε αρκετά
λιμάνια, έγινε αντικείμενο θαυμασμού και δημιούργησε ελπί-
δες για μια νέα πυρηνοκίνητη εποχή στη ναυτιλία.
Όμως η διαχείριση του πλοίου ήταν ευθύς εξαρχής δυσχε-
ρής. Για κάθε επίσκεψη σε λιμένα έπρεπε να εκδοθεί άδεια
από τις τοπικές αρχές. Η σχετική άδεια κόστιζε χρόνο και
του Ορέστη Σχινά, αναπληρωτή καθηγητή, χρήμα, και το κυριότερο δεν ίσχυε για τη διάρκεια ζωής του
Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών πλοίου. Το «Savannah» ήταν καταδικασμένο γιατί δεν ήταν
Υπηρεσιών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
ούτε αμιγώς επιβατηγό ούτε φορτηγό πλοίο, άρα, ανεξάρτητα
176