Page 164 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 164
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
συντονισμένων προσπαθειών καταπολέ- Για το α΄ τρίμηνο του 2023, το IMB
μησης της πειρατείας από διάφορους σημείωσε επίσης ότι σχεδόν το 30%
περιφερειακούς και διεθνείς ενδιαφερό- των περιστατικών που αναφέρθηκαν για
μενους φορείς. H εξέλιξη αυτή αποτελεί την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας
απόδειξη συνεργατικών προσπαθειών συνέβησαν στα Στενά της Σιγκαπούρης,
για σχεδόν δεκαπέντε χρόνια, που εξά- με 18 καταγεγραμμένα κρούσματα. Η
λειψαν τις πειρατικές επιθέσεις εναντίον απειλή βίας παραμένει μια ανησυχητική
εμπορικών πλοίων ανοιχτά της Σομαλίας πιθανότητα, καθώς τα μαχαίρια έχουν
από το 2018. εντοπιστεί και καταγραφεί σε δύο από
Ωστόσο, το IMB PRC προειδοποιεί ότι τα περιστατικά.
οι Σομαλοί πειρατές διατηρούν την ικα- Τελικά, ενώ τα στοιχεία για τις πειρατι-
νότητα να πραγματοποιούν επιθέσεις κές επιθέσεις παγκοσμίως είναι καθη-
στον Κόλπο του Άντεν και προτρέπει συχαστικά, εντούτοις στα πολυσύχνα-
τους πλοιάρχους να παραμείνουν σε στα νερά των Στενών της Σιγκαπούρης
επαγρύπνηση. κλιμακώνονται οι επιθέσεις με στόχο
Στενά της Σιγκαπούρης κυρίως μικροκλοπές. Η επιτυχία όμως
Η ετήσια έκθεση της ReCAAP (Regional αυτών των επιθέσεων αφήνει περιθώρια
Cooperation Agreement on Combating στους κακοποιούς να γίνουν απειλητι-
Piracy and Armed Robbery against κότεροι, με μεγαλύτερες προσδοκίες
Ships in Asia) για το 2022 ανέφερε ότι λείας, και κατ’ επέκταση βιαιότεροι.
ο αριθμός των καταγεγραμμένων περι- Πρέπει λοιπόν το φαινόμενο να αντιμε-
στατικών στο Στενό της Σιγκαπούρης τωπιστεί με επιτυχία ανάλογη με αυτή
έχει αυξηθεί κατά 2% στον συνολικό του Κόλπου της Γουινέας και της Σομα-
αριθμό των περιστατικών (55 περιστα- λίας, προσφέροντας στους ναυτικούς
τικά που αναφέρθηκαν στα Στενά της ασφαλείς θάλασσες.
Σιγκαπούρης από 84 περιστατικά που
αναφέρθηκαν στην Ασία) σε σύγκριση ΆΛΛΟΙΩΣΗ ΦΟΡΤΙΩΝ
με το έτος 2021, το οποίο παρουσιάζει ΠΕΤΡΕΛΆΙΟΕΙΔΩΝ ΚΆΙ Η ΜΕΘΟΔΟΣ
αυξητική τάση χρόνο με τον χρόνο. ΔΕΙΓΜΆΤΟΛΗΨΙΆΣ
Η πλειονότητα των περιστατικών σημει- «ΤΩΝ ΕΚΆΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΔΟΛΆΡΙΩΝ»
ώθηκαν τη νύχτα στη λωρίδα ανατολι- Τα χύδην υγρά φορτία πετρελαίου, χημικών και
κής κατεύθυνσης του Traffic Separation φυτικών ελαίων αξίζουν συχνά πολύ περισσό-
Scheme (TSS) στα στενά, όπου μεγα- τερο από το δεξαμενόπλοιο που τα μεταφέρει.
λύτερα πλοία, όπως φορτηγά χύδην Εάν το φορτίο αλλοιωθεί, οι αξιώσεις (claims)
φορτίου και δεξαμενόπλοια, είναι ο πιο μπορεί να είναι πολύ μεγάλες και ο ιδιοκτήτης
συχνά στοχευμένος τύπος πλοίων. του δεξαμενόπλοιου πρέπει να είναι σε θέση
Τα περιστατικά αφορούσαν σε μεγάλο να αποδείξει ότι η αλλοίωση δεν ήταν υπαι-
βαθμό μικροκλοπές, ενώ αναφέρθηκαν τιότητα του πλοίου. Μόνο με την προληπτική
ελαφροί έως μηδενικοί τραυματισμοί και ασφαλή δειγματοληψία του φορτίου πριν,
στα πληρώματα. Για 32 από τα περι- κατά τη φόρτωση και την εκφόρτωση μπορεί
στατικά δεν υπήρχαν πληροφορίες για ο πλοιοκτήτης να έχει στα χέρια του επαρκείς
το εάν οι δράστες έφεραν όπλα και για αποδείξεις. Μία από τις διαδικασίες δειγμα-
τα υπόλοιπα 23 περιστατικά υπήρχε τοληψίας που εγγυάται την κάλυψη του πλοι-
αναφορά για ένα συμβάν όπου οι δρά- οκτήτη από τυχόν απαιτήσεις είναι αυτή του
στες έφεραν πιστόλι, δεκαπέντε όπου δείγματος «των εκατομμυρίων δολαρίων» πριν
μετέφεραν μαχαίρια και άλλα όπλα, δύο από τη φόρτωση. Η παραπάνω δειγματοληψία
όπου μετέφεραν αντικείμενα που έμοια- μπορεί να μεταφέρει εύκολα τις αξιώσεις στο
ζαν με όπλα και πέντε όπου οι δράστες λάθος από την πλευρά της ξηράς.
δεν ήταν οπλισμένοι. Η πλύση των δεξαμενών σύμφωνα με τις
Η ReCAAP έχει καταγράψει ότι οι δρά- οδηγίες αναγνωρισμένων φορέων περιορί-
στες που εμπλέκονται στα επεισόδια στα ζει στο ελάχιστο την πιθανότητα αλλοίωσης
στενά είναι ευκαιριακής φύσης και δεν του φορτίου που πρόκειται να φορτωθεί από
έχουν καμία πρόθεση να βλάψουν το τα κατάλοιπα του προηγούμενου φορτίου
πλήρωμα. Ο κύριος στόχος τους είναι στη δεξαμενή, ενώ η διαδικασία φόρτωσης
να κλέψουν αντικείμενα από πλοία και πολλαπλών παρτίδων φορτίων διεξάγεται με
να δραπετεύσουν χωρίς να γίνουν αντι- ασφάλεια τουλάχιστον δύο επιστομίων (double
ληπτοί. valve segregation) για τα δεξαμενόπλοια που
164