Page 166 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 166

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ



          έχουν κοινό δίκτυο φόρτωσης. Για τα πλοία που   η ανάλυση αυτού του δείγματος δείξει ότι το
          διαθέτουν ξεχωριστό δίκτυο φόρτωσης για κάθε   φορτίο στην ξηρά ήταν αλλοιωμένο ή «εκτός
          φορτίο σε κάθε δεξαμενή (deep well pumps   προδιαγραφών» πριν από τη φόρτωση, ο πλοι-
          system) δεν υπάρχει καμία πιθανότητα αλλοί-  οκτήτης του δεξαμενόπλοιου έχει απαλλαγεί
          ωσης, πλην της περίπτωσης του ανθρώπινου   από κάθε ευθύνη. Αυτός είναι και ο λόγος που
          λάθους.                                το δείγμα λέγεται και «δείγμα εκατομμυρίων
          Ωστόσο, ούτε η βέλτιστη διαδικασία πλυσίματος   δολαρίων». Παρέχει τις αποδείξεις ότι το
          και καθαρισμού της δεξαμενής ούτε οι βέλτι-  φορτίο που πέρασε στο πλοίο και στη νομική
          στες λειτουργικές διαδικασίες μπορούν να εγγυ-  ευθύνη του πλοιοκτήτη για τη φροντίδα του
          ηθούν ότι δεν μπορεί να συμβεί αλλοίωση του   ήταν ήδη αλλοιωμένο ή εκτός προδιαγραφών.
          φορτίου λόγω υπαιτιότητας του πλοίου. Ούτε   Αμέσως μετά την έναρξη της φόρτωσης και
          η χρήση τέτοιων διαδικασιών μπορεί να παρέ-  όταν η στάθμη στις δεξαμενές απέχει ένα πόδι
          χει τα πειστικά στοιχεία που απαιτούνται για   από τον πυθμένα, λαμβάνεται το δείγμα του
          την υπεράσπιση από μέρους του πλοιοκτήτη   «πρώτου ποδιού», για να προσδιοριστεί με
          μιας απαίτησης αλλοίωσης του φορτίου. Αυτό   ανάλυση εάν υπάρχει αλλοίωση του φορτίου
          μπορεί να γίνει μόνο μέσω δειγματοληψίας του   στο πλοίο στο ξεκίνημα της φόρτωσης.
          φορτίου και ανάλυσης των δειγμάτων σε ανε-  Η δειγματοληψία «πρώτου ποδιού» παρέχει
          ξάρτητα εργαστήρια σύμφωνα με αναγνωρι-  ένα ισχυρό εργαλείο απέναντι σε απαιτήσεις,
          σμένα βιομηχανικά πρότυπα. Η δειγματοληψία   αλλά είναι χρονοβόρα και για τους φορτωτές
          πρέπει να γίνεται από κοινού με παρουσία και   και για τους ναυλωτές. Οι πλοιοκτήτες όμως
          μαρτυρία όλων των εμπλεκομένων.        πρέπει να επιμένουν στην εφαρμογή της δια-
          Οι πλοιοκτήτες διορίζουν τον δικό τους εξει-  δικασίας του «πρώτου ποδιού», ειδικά όταν
          δικευμένο και έμπειρο επιθεωρητή φορτίου  φορτώνουν παράγωγα πολύ υψηλής αξίας (jet
          να παρευρεθεί για την προστασία των συμφε-  fuels).
          ρόντων τους σε όλη τη διαδικασία φόρτωσης   Με το πέρας της φόρτωσης, λαμβάνεται δείγμα
          και εκφόρτωσης.                        από κάθε φορτωμένη δεξαμενή, για να προσδι-
          Όταν  δεν  έχει  διοριστεί επιθεωρητής  του  οριστεί η κατάσταση του φορτίου. Τα δείγματα
          πλοιοκτήτη για να παρακολουθήσει τη φόρ-  που λαμβάνονται από κάθε δεξαμενή συχνά
          τωση από κοινού με εκπρόσωπο του φορτωτή   αναμειγνύονται αναλογικά, για να δημιουργηθεί
          (shipper) ή του παραλήπτη (consignee), το   ένα σύνθετο δείγμα για ανάλυση.
          πλήρωμα θα πρέπει να αναλάβει να παρευ-
          ρίσκεται για να υπογράψει την κοινή έκθεση  Δείγμα πριν από την εκφόρτωση κατά την
          δειγματοληψίας και τις ετικέτες δειγμάτων ως   άφιξη στο λιμάνι εκφόρτωσης
          μάρτυρες δειγματοληψίας.               Η λήψη δειγμάτων γίνεται συνήθως με την
          Το πλήρωμα του πλοίου θα πρέπει κανονικά να   ίδια διαδικασία με τη λήψη δειγμάτων μετά τη
          θεωρεί απαραίτητο να διεξαγάγει δειγματολη-  φόρτωση. Χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει
          ψία μόνο του σε περιπτώσεις όπου δεν έχει   εάν το φορτίο είναι στην ίδια κατάσταση που
          διοριστεί ή δεν μπορεί να παρευρεθεί κανέ-  ήταν όταν φορτώθηκε ή αν έχει αλλοιωθεί κατά
          νας επιθεωρητής για οποιοδήποτε μέρος. Εάν   τη διάρκεια του ταξιδιού. Στη συνέχεια και με
          το πλήρωμα έχει οποιαδήποτε αμφιβολία, θα   την έναρξη της εκφόρτωσης, το manifold του
          πρέπει πάντα να παίρνει, να προετοιμάζει και   πλοίου πρέπει να είναι ανοιχτό και λαμβάνεται
          να εξασφαλίζει το δικό του σύνολο δειγμάτων   το δείγμα. Η χρήση αυτού του δείγματος είναι
          για λογαριασμό του πλοιοκτήτη.         ο προσδιορισμός της κατάστασης του φορ-
          Συχνά συμβαίνει στον υποπλοίαρχο να απαγο-  τίου ενώ αυτό περνάει στη στεριά και υπόκει-
          ρεύεται να παρευρεθεί στη δειγματοληψία μιας   ται πλέον στη φροντίδα, στη φύλαξη και στη
          δεξαμενής στην ξηρά. Αυτός ο περιορισμός   νομική ευθύνη του παραλήπτη.
          δεν ισχύει συνήθως για τους ανεξάρτητους  Η διαδικασία δειγματοληψίας πρέπει πάντα
          επιθεωρητές και για τα δύο μέρη. Για να απο-  να ολοκληρώνεται σύμφωνα με τα πρότυπα
          φευχθούν διαφωνίες, αυτό το δικαίωμα κοινής   βέλτιστων πρακτικών, κατά τις οποίες πρέπει
          πρόσβασης θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί στο   τουλάχιστον να τηρούνται και να συμφωνούνται
          ναυλοσύμφωνο.                          τα ακόλουθα:
          Το δείγμα των εκατομμυρίων δολαρίων συλ-  •   Πριν από τη δειγματοληψία, θα πρέπει να
          λέγεται στο σημείο σύνδεσης του πλοίου με   ελέγχονται οι προδιαγραφές του φορτίου
          την ξηρά (shipboard manifold). Το σχετικό επι-  (Materials Safety Data Sheet – MSDS)
          στόμιο πρέπει να είναι κλειστό και το δείγμα   για να διαπιστωθεί εάν το φορτίο είναι
          πρέπει να το  πάρουμε  από το  εξωτερικό   τοξικό. Ενδέχεται να απαιτούνται ειδικές
          σημείο αποστράγγισης (outboard drain). Εάν   προφυλάξεις – συμπεριλαμβανομένης της


         166
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171