Page 160 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 160
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
προς τις ΗΠΑ μπορεί να φτάσει μέσω της Διώ- της ΕΕ, περιλάμβανε ένα ταξίδι 13 ωρών από το
ρυγας του Σουέζ ή μπορούν να χρησιμοποιηθούν Averøy της Νορβηγίας σε ένα ωκεάνιο ιχθυοτρο-
λιμάνια στη νότια Καλιφόρνια, τα οποία θα συνε- φείο και πίσω, καλύπτοντας περίπου 160 ναυτικά
πάγονταν τη φόρτωση εμπορευματοκιβωτίων σε μίλια.
φορτηγά ή τρένα με προορισμό τις Μεσοδυτικές Το πιλοτικό ταξίδι περιλάμβανε έναν συνδυασμό
Πολιτείες και την Ανατολική Ακτή. απομακρυσμένων και αυτόνομων λειτουργιών σε
Οι μετεωρολόγοι του Παναμά προβλέπουν, βάσει όλα τα στάδιά του, ενώ, για λόγους ασφαλείας και
των μοντέλων που έχουν αναπτύξει, ότι οι βρο- φυσικά για λόγους έλλειψης ρυθμιστικού πλαι-
χοπτώσεις θα συνεχίσουν να είναι σε κατώτερα σίου, μέλη του πληρώματος ήταν πάνω στο πλοίο
του φυσιολογικού επίπεδα στο άμεσο μέλλον, με κατά τη διάρκεια του πιλοτικού ταξιδιού. Το πλοίο
αποτέλεσμα να μειωθούν τα επίπεδα της λίμνης χρησιμοποίησε σύστημα αυτόνομης απόδεσης,
και ο αντίκτυπος στη ναυτιλία να χειροτερεύσει. απέπλευσε από το λιμάνι, ταξίδεψε στην ανοικτή
θάλασσα, διέσχισε μια διαδρομή μεταξύ νησιών
ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΤΆΞΙΔΙ αποφεύγοντας άλλα πλοία (ελιγμούς αποφυγής
ΆΥΤΟΝΟΜΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΣΤΗΝ ΆΝΟΙΚΤΗ σύγκρουσης συμφώνως COLREGS) και έφτασε
ΘΆΛΆΣΣΆ στο ιχθυοτροφείο Ocean Farm 1, όπου πραγματο-
Μετά τα επιτυχημένα ταξίδια στα νορβηγικά ποίησε διάφορους ελιγμούς χρησιμοποιώντας το
φιόρδ των αυτόνομων πλοίων, όπως το «Yara σύστημα Dynamic Positioning (DP). Στη συνέχεια,
Birkeland», η νορβηγική εταιρεία υψηλής τεχνο- το πλοίο επέστρεψε στο λιμάνι, ακολουθώντας το
λογίας Kongsberg Maritime, με μεγάλη τεχνογνω- ίδιο ίχνος πορείας, και ολοκλήρωσε την πρόσδεσή
σία στα συγκεκριμένα έργα, θέλησε να εφαρμόσει του με αυτόνομο σύστημα πρόσδεσης.
όλα τα συστήματα αυτονομίας σε πλοίο υποστή- Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, ο καπετά-
ριξης ιχθυοκαλλιεργειών στην ανοικτή θάλασσα, νιος και ο μηχανικός στη στεριά παρακολουθού-
με στόχο τον αυτόνομο πλου σε αυτήν. σαν την πορεία και τους χειρισμούς του πλοίου
Το πλοίο «Eidsvaag Pioner», σχεδιασμένο για και περιστασιακά αναλάμβαναν τον έλεγχο του
τη μεταφορά τροφής στα ιχθυοτροφεία που βρί- πλοίου από το Remote Operating Center (ROC)
σκονται στην ανοικτή θάλασσα, ολοκλήρωσε με του Kongsberg στη στεριά.
επιτυχία αυτό που μέχρι σήμερα δεν ήταν εφικτό, Οι τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν περιλάμβα-
δηλαδή ένα περίπλοκο αυτόνομο θαλάσσιο ταξίδι ναν αυτόνομη απόδεση και αυτόνομη πρόσδεση,
στα ανοικτά των ακτών της Νορβηγίας. Σύστημα Επίγνωσης Κατάστασης (Situational
Awareness), Αυτόνομο Σύστημα Ναυσιπλοΐας
(Autonomous Navigation System), Σύστημα
Έξυπνων Μηχανημάτων (Intelligent Machinery
System), Σύστημα Συνδεσιμότητας και Ασφά-
λειας στον Κυβερνοχώρο (Connectivity and
Cyber Security System), Κέντρο Απομακρυσμέ-
νων Επιχειρήσεων (Remote Operation Center)
και Dynamic Position.
Το έργο AUTOSHIP, που χρηματοδοτείται από το
ερευνητικό πρόγραμμα Horizon 2020 της Ευρω-
παϊκής Ένωσης, στοχεύει στην επιτάχυνση της
μετάβασης σε πιο πράσινες και ασφαλέστερες
θαλάσσιες μεταφορές, δοκιμάζοντας και προ-
ωθώντας βασικές τεχνολογίες που σχετίζονται
με πλήρως αυτόνομα συστήματα πλοήγησης,
Το πλοίο «Eidsvaag Pioner». Πηγή: Kongsberg ευφυή συστήματα μηχανημάτων, αυτοδιάγνωση
Maritime. και τεχνολογία επικοινωνίας με ισχυρή ασφάλεια
Η ομάδα της Kongsberg Maritime ηγήθηκε του στον κυβερνοχώρο.
πιλοτικού ταξιδιού, επιδεικνύοντας διάφορες λει- Η δεύτερη επίδειξη του έργου AUTOSHIP είχε
τουργίες από απόσταση και αυτόνομες τεχνολο- προγραμματιστεί για την 1η Ιουνίου και περιλάμ-
γίες στο «Eidsvaag Pioner», ένα φορτηγό πλοίο βανε μια φορτηγίδα που θα ταξίδευε σε ένα τμήμα
κατασκευής 2013, που ανήκει στην Eidsvaag AS του δικτύου εσωτερικής ναυσιπλοΐας του Βελγίου
και χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία με ιχθυ- στο Wintam.
οτροφές των υπεράκτιων ιχθυοτροφείων κατά Όσο τα συστήματα δοκιμάζονται, βελτιώνονται και
μήκος της νορβηγικής ακτής. επαναλαμβάνουν αυτόνομα ταξίδια κάθε φορά,
Η δοκιμή, μέρος του έργου AUTOSHIP, στο πλαί- τόσο πιο κοντά η τεχνολογία βρίσκεται στην επιτυ-
σιο του ερευνητικού προγράμματος Horizon 2020 χημένη και ασφαλή αυτόνομη ναυτιλία με ή χωρίς
160