Page 71 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 71

Εικόνα 1: Τα Στενά του
                                                                                            Ελλησπόντου και του
                                                                                            Βοσπόρου (Τουρκικά Στενά)

                                                                                            Πηγή: OCIMF Guidelines for
                                                                                            Transiting the Turkish Straits
                                                                                            (Second edition March 2021)

















                                Προσέγγιση στην είσοδο των Δαρδανελίων   δυνα φορτία όταν η ορατότητα είναι μικρότερη
                                με βορειοανατολική πορεία από το Αιγαίο   από 1 μίλι και για όλα τα πλοία όταν η ορατότητα
                                και στο Στενό του Βοσπόρου με νότια πορεία  είναι μικρότερη από 0,5 μίλι.  Όταν η διέλευση
                                από τη Μαύρη Θάλασσα                    των πλοίων επανεκκινεί μετά από μακρύ διάστη-
                                                                        μα αναστολής λειτουργίας, ο αριθμός των πλοίων
                                Οι προσεγγίσεις από το Αιγαίο για τα Δαρδανέ-  που πρόκειται να εισέλθουν στα στενά αυξάνει
                                λια και από τη Μαύρη Θάλασσα για τον Βόσπο-  σημαντικά τον κίνδυνο σύγκρουσης.
                                ρο δεν περιλαμβάνουν σοβαρούς γεωγραφικούς
                                κινδύνους. Ωστόσο, οι κανονισμοί της Υπηρεσί-  Η Θάλασσα του Μαρμαρά
                                ας Κυκλοφορίας Πλοίων (Vessel Traffic Services
                                – VTS) των στενών απαιτούν από τα πλοία να  Η Θάλασσα του Μαρμαρά βρίσκεται ανάμεσα
                                εισέρχονται σε ελεγχόμενη ζώνη για να δηλώ-  στο Στενό του Βοσπόρου και το Στενό των Δαρ-
                                σoυν την άφιξή τους πριν από τον διάπλου των  δανελίων. Η απόσταση από το ένα στενό στο
                                στενών. Τα πλοία μπορούν στη συνέχεια είτε να  άλλο είναι περίπου 110 ναυτικά μίλια και ο διά-
                                αγκυροβολήσουν είτε να μείνουν στη θάλασσα  πλους της δεν παρουσιάζει σημαντικούς κινδύ-
                                παρασυρόμενα (adrift), περιμένοντας τον καθο-  νους πλοήγησης. Στη Θάλασσα του Μαρμαρά,
                                ρισμένο από το VTS χρόνο διέλευσης. Τα αγκυ-  η προσέγγιση των πλοίων από και προς τα δύο
                                ροβόλια και οι περιοχές αναμονής είναι εκτεθει-  στενά συνήθως παρουσιάζει μεγαλύτερη κίνηση
                                μένα στις καιρικές συνθήκες, ενώ σε περίπτωση  πλοίων από τις προσεγγίσεις από το Αιγαίο και τη
                                κλεισίματος των στενών, λόγω κακής ορατότητας  Μαύρη Θάλασσα. Η προσέγγιση στο Στενό των
                                για παράδειγμα, τα πλοία δημιουργούν  συμφό-  Δαρδανελίων με νοτιοδυτική πορεία έχει περιο-
                                ρηση στην περιοχή, αυξάνοντας τον κίνδυνο  ρισμένο χώρο αγκυροβολίας και είναι κοντά στις
                                σύγκρουσης. Η μεγαλύτερη συγκέντρωση πλοίων  λωρίδες κυκλοφορίας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει
                                σε αναμονή παρατηρείται συνήθως στην είσοδο  σε επικίνδυνες καταστάσεις και για τα αγκυρο-
                                του Αιγαίου στο Στενό των Δαρδανελίων.  βολημένα αλλά και για τα πλοία που διέρχονται
                                Οι πλοίαρχοι παρατήρησαν ότι, ενώ ήταν σε ανα-  τον δίαυλο.
                                μονή για να περάσουν βόρεια μέσω του Στενού  Η προσέγγιση στα Στενά του Βοσπόρου με
            των Δαρδανελίων κατά τη διάρκεια του χειμώνα, συνήθως επικρατούσαν  βόρεια πορεία βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι της
            βορειοανατολικοί άνεμοι. Το νησί Bozcaada προσφέρει καλό καταφύγιο για  Κωνσταντινούπολης και συνήθως εκεί διασταυ-
            αγκυροβολία σε κατάσταση έρματος, εάν προβλέπεται παρατεταμένη περί-  ρώνονται οι λωρίδες κυκλοφορίας. Υπάρχει
            οδος αναμονής.                                              μεγάλος αριθμός πλοίων, συμπεριλαμβανομένων
            Η είσοδος στο Στενό του Βοσπόρου από τον Εύξεινο Πόντο έχει περιορι-  πολλών μικρών και μεγάλων δεξαμενόπλοιων, είτε
            σμένες μόνο περιοχές αγκυροβολίας, οι οποίες είναι όλες απροστάτευτες  αγκυροβολημένων είτε περιμένοντας να διέλθουν
            από τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Τα μεγάλα δεξαμενόπλοια που  τον Βόσπορο προς βορρά.
            πλησιάζουν αυτή την είσοδο είναι συνήθως πλήρως φορτωμένα και προ-
            τιμούν την αναμονή στα ανοικτά νερά αρκετά βορειότερα από την είσο-  Το Στενό των Δαρδανελίων (Canakkale)
            δο του διαύλου. Απαιτείται προσοχή για να αποφευχθούν συγκρούσεις με
            άλλα πλοία όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη.             Το Στενό των Δαρδανελίων έχει μήκος περίπου
            Η διέλευση των στενών αναστέλλεται για πλοία που μεταφέρουν επικίν-  37 ναυτικά μίλια (εικόνα 2). Η διέλευση υπό κανο-
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76