Page 72 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 72

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ


                               νικές συνθήκες ορατότητας είναι σχετικά εύκολη, εκτός από δύο μεγάλες απότομες και κοντινές
                               στροφές κοντά στην πόλη Canakkale, όπου το πλάτος του στενού περιορίζεται μόλις στα 1.300 μ. Η
                               πλοήγηση είναι, επομένως, λιγότερο επικίνδυνη απ’ ό,τι στο Στενό του Βοσπόρου, αν και υπάρχουν
                                                                       ισχυρά ρεύματα (έως πέντε κόμβοι).
                                                                       Τα δρομολόγια των πορθμείων που μεταφέρουν
                                                                       επιβάτες και αυτοκίνητα εκτελούνται σε καθη-
                                                                       μερινή βάση καθημερινά μεταξύ Canakkale στην
                                                                       ανατολική πλευρά και Eceabat και Kilitbahir στη
                                                                       δυτική πλευρά, αλλά δεν παρουσιάζουν την υψηλή
                                                                       κίνηση των πορθείων της Κωνσταντινούπολης. Στο
                                                                       υπόλοιπο τμήμα του Στενού των Δαρδανελίων, τα
                                                                       πλοία περνούν από αραιοκατοικημένη περιοχή με
                                                                       ελάχιστο φωτισμό στην ακτή τη νύχτα.
                                                                       Μια νέα γέφυρα είναι υπό κατασκευή κοντά στο
                                                                       βόρειο άκρο του Στενού Çanakkale και οι πλοίαρ-
                                                                       χοι θα πρέπει να έχουν επίγνωση της κατασκευα-
                                                                       στικής δραστηριότητας καθώς και των μελλοντι-
                                                                       κών επιπτώσεων στην ασφαλή ναυσιπλοΐα.
           Εικόνα 2: Το Στενό    Το Στενό του Βοσπόρου
           των Δαρδανελίων

           Πηγή: OCIMF Guidelines for   Το Στενό του Βοσπόρου έχει μήκος περίπου
           Transiting the Turkish Straits   17 ναυτικά μίλια και πλάτος περίπου 700 μ. στο
           (Second edition March 2021)  στενότερο σημείο του.  Έχει πολλές επικίνδυ-
                               νες στροφές, όπου η κίνηση των πλοίων από
                               την αντίθετη κατεύθυνση δεν είναι ορατή, λόγω
                               της μορφολογίας της ξηράς, και απαιτεί αλλαγές
                               πορείας έως και 80 μοίρες. Συνιστάται στα πλοία
                               να συμπεριλάβουν στο σχέδιο πλου τις προβλέ-
                               ψεις για τις καιρικές συνθήκες, άνεμο και ροή
                               ρεύματος, ιδίως όταν πρόκειται για πλοία όπου
                               δεν επιβιβάζεται πλοηγός.
                               Τα ρεύματα στο στενό μπορεί να είναι ισχυρά και
                               μεταβλητά στην κατεύθυνση, όπως:
                               •   Το επιφανειακό ρεύμα που ρέει από τη
                                   Μαύρη Θάλασσα προς τη Μεσόγειο με
                                   μέση ταχύτητα δύο έως τεσσάρων κόμβων,
                                   αλλά μπορεί να φτάσει τους επτά κόμβους
                                   με δυνατούς βόρειους ανέμους. Στον   Εικόνα 3: Το Στενό του Βοσπόρου
                                   αντίποδα, οι ισχυροί νότιοι άνεμοι μπορούν
                                   να αποδυναμώσουν ή ακόμα και        Πηγή: OCIMF Guidelines for Transiting the Turkish Straits
                                   να αντιστρέψουν το επιφανειακό ρεύμα.   (Second edition March 2021)
                               •   Το υποθαλάσσιο ρεύμα με βόρεια
                                   κατεύθυνση που προκαλείται από τη χαμηλότερη πυκνότητα των υδάτων της Μαύρης
                                   Θάλασσας σε σύγκριση με την πυκνότητα των υδάτων του Αιγαίου συνήθως μεταξύ δύο και
                                   εννέα μέτρων κάτω την επιφάνεια με ταχύτητα έως και τρεις κόμβους.
                               Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι η διέλευση των στενών απαιτεί εμπειρία από τους αξιωματικούς γέφυ-
                               ρας και δεξιότητες χειρισμών του πλοίου σε περιορισμένα νερά και διαύλους όπου αναπτύσσονται και
                               οι δυνάμεις της αλληλεπίδρασης (interaction).  Όταν το πλοίο ναυσιπλοεί με τον πλοηγό στη γέφυρα,
                               πρέπει να καταβάλλεται κάθε προσπάθεια από τον πλοίαρχο ώστε ο πλοηγός να ενσωματώνεται με την
                               είσοδό του στην ομάδα γέφυρας. Η πλοήγηση στα στενά δεν είναι υποχρεωτική, κάτι που μεταφέρει τη
                               γνώση για τις επικρατούσες συνθήκες και τις επιπτώσειες τους στα χέρια του πλοιάρχου. Επομένως, ο
                               πλοίαρχος, αν δεν έχει πρότερη εμπειρία στη διέλευση των στενών με αμφίδρομη κίνηση των πλοίων,
                               καλό είναι να ζητάει πλοηγό και για τα δύο στενά ή να βρίσκεται εκπαιδευόμενος στο πλοίο υπό την επι-
                               τήρηση έμπειρου στα στενά πλοιάρχου τουλάχιστον στη μία κατεύθυνση, ώστε να αναλάβει τον έλεγχο
                               του πλοίου στην επιστροφή.



           70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77