Page 69 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 69

Ας δούμε όμως τα βασικά στοιχεία της  LNG και μετά από το LNG στα καύσιμα μηδε-
                                     αναφοράς της Παγκόσμιας Τράπεζας.  νικών εκπομπών. Στις εγκαταστάσεις αυτές LNG
                                     Αναγνωρίζει τα οφέλη του LNG στη μεί-  θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν LBM και
                                     ωση των βλαβερών στην υγεία εκπομπών  LSM, όμως αυτό δεν είναι ρεαλιστική παραδοχή,
                                     (SO x, NO x), αλλά αναφέρεται εκτενώς στη  κατά την Παγκόσμια Τράπεζα, λόγω της σχετικά
                                     «θεωρητική» μείωση των εκπομπών CO 2  μικρής δυνατότητας παραγωγής αυτών των καυ-
                                     κατά την καύση, αλλά και στην εξάλειψή  σίμων, του ανταγωνισμού στη χρήση τους από τις
                                     της ή στην αντιστροφή της, ανάλογα με  αεροπορικές εταιρείες και του πολύ αυξημένου
                                     τον χρονικό ορίζοντα των υπολογισμών,  κόστους παραγωγής, που τα καθιστά αντι-οικο-
                                     λόγω  της διαφυγής  μεθανίου. Αναφέρει   νομικά για δεκαετίες ακόμα.
                                     –διπλωματικά– τη μεγάλη διχογνωμία  Κατά  την  Παγκόσμια  Τράπεζα,  τα  καύσιμα  με
                                     μεταξύ μελετών, οι οποίες διαλέγουν κατά  τις πιο ρεαλιστικές  τεχνικές και οικονομικές
                                     το δοκούν (cherry-pick) ποιες υποθέσεις  προοπτικές είναι η αμμωνία και το υδρογόνο, τα
                                     και νούμερα θα χρησιμοποιήσουν.    οποία είναι πολύ πιο οικονομικά στην παραγωγή
                                     Η αναφορά παρατηρεί ότι, για να επιτευ-  τους  από  το  βιομεθάνιο  ή  το  συνθετικό  μεθά-
                                     χθεί ο στόχος του ΙΜΟ για τουλάχιστον  νιο.  Όμως, αυτά τα καύσιμα χρειάζονται τελείως
                                     50% μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου  διαφορετικές τεχνικές υποδομές από αυτές του
                                     μέχρι το 2050, το 90% του παγκόσμιου  LNG. Αυτή η ασυμβατότητα καθιστά τις επεν-
                                     στόλου μέχρι τότε δεν θα πρέπει να καί-  δύσεις στο LΝG επισφαλείς.  Όχι όμως μόνο
                                     ει ορυκτά καύσιμα. Μόνο αν το 10% των  αυτό: Αν γίνουν τέτοιες εκτεταμένες επενδύσεις
                                     πλοίων συνεχίσει να καίει ορυκτά καύσι-  στο LNG, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι οι
                                     μα το 2050 είναι δυνατόν να επιτευχθεί  ενδιαφερόμενοι θα αυξήσουν την πίεση στους
                                     ο στόχος μείωσης των εκπομπών κατά  πολιτικούς, ώστε η δεύτερη μετάβαση σε καθαρά
                                     50%. Και αυτό είναι ένα βασικό σημείο του  καύσιμα να καθυστερήσει. Αυτό θα «κλειδώσει»
                                     σκεπτικού της Παγκόσμιας Τράπεζας στις  τη ναυτιλία στα ορυκτά καύσιμα μετά το 2030 και
                                     περαιτέρω αναλύσεις της σχετικά με το αν  θα εκτροχιάσει τις προοπτικές υλοποίησης των
                                     το LΝG είναι κατάλληλο ως «μεταβατικό»  στόχων του ΙΜΟ.
                                     ή «προσωρινό» καύσιμο.             Η Παγκόσμια Τράπεζα βλέπει έναν περιορισμέ-
                                     Από οικονομικής πλευράς, η Παγκόσμια  νο ρόλο του LNG π.χ. για τη ναυτιλία μικρών
                                     Τράπεζα δεν βρίσκει ισχυρούς λόγους  αποστάσεων, τα επιβατηγά πλοία κ.λπ., όπου η
                                     για μακροχρόνια επικράτηση της χρήσης  καθαρότητα του αέρα κοντά σε κατοικημένες
                                     LΝG από τα πλοία, εφόσον η τωρινή δια-  περιοχές είναι ίσως πιο σημαντική από την επί-
                                     φορά τιμής με τα συμβατικά καύσιμα δεν  δραση των εκπομπών θερμοκηπίου. Η αναφορά
                                     είναι βέβαιο ότι θα διατηρηθεί γι’ αυτή τη  καταλήγει με συστάσεις προς τους νομοθέτες να
                                     δεκαετία ή μετά. Και, συνεπώς, η αναφο-  μην επιβάλουν νέες πολιτικές υποστήριξης του
                                     ρά επικεντρώνεται στις πιθανότητες του  LNG ως καυσίμου και να αποτραβήξουν, κατά το
                                     «μεταβατικού» ή και «προσωρινού» ρόλου  δυνατόν, τις υπάρχουσες. Για δε τη βιομηχανία,
                                     του LNG. Η Παγκόσμια Τράπεζα υπολογί-  συστήνει προσοχή στις μελλοντικές επενδύσεις
                                     ζει ότι, για να επιτευχθούν οι στόχοι του  προς αποφυγήν ζημιών, αναφέροντας και την
                                     ΙΜΟ, τα καύσιμα της ναυτιλίας πρέπει να  αυξανόμενη πίεση της κοινωνίας, αλλά και την
                                είναι μηδενικών εκπομπών (zero-carbon) από το  αυξημένη κατανόησή της για τις πραγματικές επι-
                                2030 και μετά. Τέτοια καύσιμα μπορεί να είναι το  δόσεις του LΝG.
                                πράσινο υδρογόνο ή η αμμωνία. Επίσης, καύσιμα  Στην αντεπίθεσή της,  η οργάνωση SEA-LNG
                                «μηδενικού υπολοίπου» όπως το υγροποιημένο  αντιπαραθέτει διάφορα επιχειρήματα, από το
                                βιομεθάνιο (LBM) ή το συνθετικό μεθάνιο (LSM),  γνωστό ότι η μείωση CO 2 είναι 23% από την
                                τα οποία ναι μεν εκλύουν CO 2 κατά την καύση,  παραγωγή στην καύση (απορώ πώς επιμένουν
                                αλλά απορροφούν CO 2 κατά την παραγωγή τους  ακόμη) έως την πληροφορία ότι η παραγωγή
                                (συνεπώς, μηδενικό υπόλοιπο).           bio-LNG θα δεκαπλασιαστεί στην Ευρώπη έως
                                                                        το 2030. Σε αυτό απαντώ ότι η παραγωγή bio-
                                Το LNG ως μεταβατικό καύσιμο            LNG είναι σε πολύ μικρές ποσότητες τώρα για να
                                                                        κάνει τη διαφορά, ακόμα και αν δεκαπλασιαστεί.
                                Η Παγκόσμια Τράπεζα αναφέρει ότι τωρινές  Όμως, πολύ πρόσφατη αναφορά του European
                                μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές LNG θα ανα-  Biogas Association (28 Ιανουαρίου 2021) υπολο-
                                γκάσουν τη ναυτιλία την περίοδο 2030 έως 2050  γίζει μόνο διπλασιασμό (όχι δεκαπλασιασμό) της
                                να υποστεί όχι μία αλλά δύο μεταβάσεις στα  παραγωγής έως το 2030 και μόνο τετραπλασια-
                                καύσιμα: πρώτα από τα συμβατικά καύσιμα στο  σμό έως το 2050.
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74