Page 125 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 125
Με την ευγενική χορηγία
Θεωρείτε ότι τα ναυπηγεία είναι κατάλληλα προετοιμασμένα Πιστεύετε ότι η έλλειψη slots στα τρία κύρια ναυπηγικά
για τη σχεδίαση και την κατασκευή τεχνολογικά προηγμένων κράτη (Νότια Κορέα, Κίνα, Ιαπωνία) θα οδηγήσει στην
πλοίων; Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμε- άνθηση ναυπηγείων άλλων κρατών, όπως για παράδειγμα
τωπίζουν σε αυτό το μέτωπο; της Ινδίας και του Βιετνάμ;
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τα ναυπηγεία Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Σίγουρα η έλλειψη δια-
διαχρονικά είναι η διατήρηση της βιωσιμότητας και της θέσιμων slots θα μπορούσε να δημιουργήσει ευκαιρίες
κερδοφορίας τους κατά τη διάρκεια των κύκλων της για την άνθηση ναυπηγείων και σε άλλες χώρες, όπως
ναυτιλίας. για παράδειγμα η Ινδία, το Πακιστάν και το Βιετνάμ. Στο
Είναι σημαντικό για ένα ναυπηγείο να μπορεί να κατα- πρόσφατο παρελθόν έχουμε δει «green field shipyards»
σκευάζει πλοία προηγμένης τεχνολογίας, εγχείρημα να εμφανίζονται, ωστόσο οι περισσότερες ήταν ευκαι-
που απαιτεί σημαντικές επενδύσεις σε μοντέρνες εγκα- ριακές και δεν άντεξαν στο χρόνο.
ταστάσεις και καινοτόμο εξοπλισμό, προκειμένου να Στην Ινδία, παραδοσιακά μέχρι και σήμερα, τα πλοία
προωθήσει την ποιότητα του τελικού προϊόντος. πάνε για διάλυση/scrapping, ωστόσο η χώρα έχει
Η συνεχής τεχνολογική εξέλιξη απαιτεί τη σταθερή μεγάλο δυναμικό και κατατάσσεται στις «developing
αναβάθμιση των ναυπηγείων, ώστε να μπορούν να countries». Όμως, για να δούμε τέτοια σημαντική
ανταποκριθούν σε νέες απαιτήσεις και πρότυπα. Για αλλαγή, εκτός από την αυξημένη ζήτηση, θα πρέπει να
παράδειγμα, οι Ιάπωνες εφαρμόζουν την πολιτική της υπάρχουν και κάποιες άλλες προϋποθέσεις.
συνεχούς βελτίωσης (continuous improvement) στη Μία από αυτές είναι η προσφορά έμψυχου δυναμικού με
γραμμή παραγωγής των πλοίων, μια πρακτική που η ικανοποιητικά επίπεδα τεχνογνωσίας σε χαμηλό κόστος,
αγορά αναγνωρίζει ως πολύ σημαντική. Παράλληλα, η δηλαδή πιο ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής. Το σύνη-
εξασφάλιση της ύπαρξης εξειδικευμένου και επαρκούς θες και λογικό θα ήταν μια πιθανή επένδυση από κάποιο
προσωπικού είναι κρίσιμη για την υλοποίηση προηγμέ- ναυπηγείο, όπως έχει κάνει στο παρελθόν η Tsuneishi
νων τεχνολογιών και διαδικασιών κατασκευής. Shipbuilding Japan στο Cebu στις Φιλιππίνες και στο
Ωστόσο, η κατασκευή προηγμένων πλοίων πρέπει να Zhoushan στην Κίνα.
συμβαδίζει με τα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας και τις Άρα, χώρες που δεν έχουν ισχυρή παρουσία στον τομέα
περιβαλλοντικές απαιτήσεις, προκειμένου να διασφα- της ναυπηγικής βιομηχανίας μπορεί να κάνουν μεγάλες
λιστεί η ασφάλεια των εργαζομένων και του περιβάλ- επενδύσεις στην τεχνολογική ανάπτυξη και να δημιουρ-
λοντος (ESG Sustainability rules to apply). γήσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα
Σημειώστε ότι η παγκόσμια αγορά ναυπηγίας είναι κύρια ναυπηγικά κράτη, ενώ παράλληλα μπορούν να
αρκετά ανταγωνιστική. Τα ναυπηγεία πρέπει να είναι εισαγάγουν τεχνολογία και εμπειρία από τα κράτη που
σε θέση να ανταγωνίζονται άλλα ναυπηγεία τόσο σε θα ανταγωνιστούν.
ποιότητα όσο και σε τιμές και καινοτομία. Ωστόσο, οι νέες αυτές αναδυόμενες αγορές θα αντι-
Τέλος, η επιτυχία των ναυπηγείων στη σχεδίαση και στην μετωπίσουν πολλές προκλήσεις, όπως η ανάγκη για
κατασκευή τεχνολογικά άρτιων και προηγμένων πλοίων επαρκή υποδομή, το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό
εξαρτάται από την ικανότητά τους να ανταποκριθούν και η τεχνολογική κατάρτιση, καθώς και η προσαρμογή
σε αυτές τις προκλήσεις και να παραμείνουν σε υψηλά της νομοθεσίας και άλλων κανονισμών, για να πλαισι-
επίπεδα ποιότητας, ασφάλειας και καινοτομίας. ώσουν τη ναυπηγική βιομηχανία.
125

