Page 118 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 118
ΕΡΕΥΝΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ
42% 23% 11% θα προσμετρηθεί κατά το ήμισυ για τον καθορισμό του
συνολικού ποσοστού συμμετεχόντων που έχουν επιλέξει τη
ΚΟΣΤΟΣ ECO ΣΧΈΔΙΑΣΗ ΎΠΑΡΧΟΎΣΈΣ συγκεκριμένη απάντηση. Συνεπώς, ανάλογα με τον αριθμό
απαντήσεων που έχει επιλέξει ο εκάστοτε συμμετέχων
ΠΛΟΙΟΎ ΠΟΎ ΑΞΙΟΠΟΙΈΙ ΣΧΈΣΈΙΣ
ΤΙΣ ΔΙΑΘΈΣΙΜΈΣ ΣΎΝΈΡΓΑΣΙΑΣ καθορίζεται και η «αξία» τους.
ΤΈΧΝΟΛΟΓΙΈΣ Βάσει των σταθμισμένων απαντήσεων των συμμετεχόντων,
σημαντικότερο κριτήριο καταδεικνύεται το κόστος ναυπήγη-
σης του πλοίου με ποσοστό 42%. Αμέσως επόμενο σημαντι-
κότερο κριτήριο είναι η σχεδίαση του πλοίου να τηρεί οικο-
λογικά πρότυπα, ακολουθώντας τις διαθέσιμες τεχνολογίες,
με τη συγκεκριμένη επιλογή να συγκεντρώνει ποσοστό 23%.
Τρίτο σημαντικότερο κριτήριο είναι ο χρόνος παράδοσης του
πλοίου, συγκεντρώνοντας ποσοστό 14%.
Η μεταβλητότητα στις αξίες των πλοίων σαφώς λαμβάνεται
7% υπόψη για την επένδυση σε ένα πλοίο, ενώ την ίδια ώρα
το κόστος ναυπήγησης τεχνολογικά προηγμένων πλοίων
ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ εξαρτάται και από τις τεχνολογικές λύσεις που θα εγκα-
ΣΧΈΔΙΑΣΗ ΚΑΙ τασταθούν σε αυτά. Πέραν αυτού, η αυξανόμενη ανάγκη
ΎΙΟΘΈΤΗΣΗ για ενεργειακή αποδοτικότητα και μείωση του περιβαλλο-
ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ντικού αποτυπώματος οδηγεί τις εταιρείες σε αναζήτηση
ΤΈΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
πλοίων που θα πληρούν κάποια «οικολογικά» πρότυπα.
Ακόμα, η περιορισμένη διαθεσιμότητα κλινών στα διεθνή
ναυπηγεία μετατοπίζει τους χρόνους παράδοσης πολλά
3% έτη αργότερα, ένα σημάδι των καιρών το οποίο σαφώς
λαμβάνεται υπόψη για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.
ΑΛΛΟ Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ναυπηγεία, για παράδειγμα
της Κίνας, έχουν λάβει τα τελευταία δύο χρόνια έναν αυξα-
νόμενο αριθμό παραγγελιών πλοίων (π.χ. LNG carriers)
τα οποία παραδοσιακά ναυπηγούνταν στη Νότια Κορέα.
14% Σημαντικό κριτήριο για την επιλογή ναυπηγείου φαίνεται
πως είναι και οι σχέσεις που διατηρεί η κάθε εταιρεία με
ΧΡΟΝΟΣ το εκάστοτε ναυπηγείο, με το κριτήριο να συγκεντρώνει
ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ποσοστό 11%. Οι διαπροσωπικές σχέσεις έχουν ιδιαίτερη
αξία για την ελληνόκτητη ναυτιλία, όπως έχει καταγραφεί
από ιστορικές συνεργασίες ναυτιλιακών ομίλων με ναυ-
πηγεία της Ασίας. Οι σχέσεις αυτές μετουσιώνονται στην
έγκαιρη παράδοση των πλοίων και σε αμοιβαία επωφελείς
συνεργασίες.
Ποσοστό 7% λαμβάνει ακόμα ένα κριτήριο που αφορά τη
σχεδίαση ενός πλοίου και το κατά πόσο αυτή είναι πρωτο-
ποριακή και υιοθετεί καινοτόμες τεχνολογίες, ενώ λοιπά
κριτήρια τα οποία δεν περιλήφθηκαν κατά τη σχεδίαση του
ερωτηματολογίου συγκεντρώνουν ποσοστό 3%.
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΕΤΟΙΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ
ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ;
Οι βλέψεις απανθρακοποίησης και οι φιλόδοξες συνερ-
γασίες που ανακοινώνονται κατά κόρον με στόχο τη σχε-
δίαση και εν τέλει τη ναυπήγηση καινοτόμων πλοίων δεν
συνιστούν τίποτα παραπάνω από ευσεβείς πόθους, εφόσον
τα ναυπηγεία δεν είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας τις
σύγχρονες προκλήσεις.
Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη τις απαντήσεις στην πρώτη
ερώτηση της έρευνας, τα βλέμματα φαίνεται να στρέφο-
Γράφημα 4 νται στη Νότια Κορέα για να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της
«Ποιο ή ποια από τα παρακάτω κριτήρια ξεχωρίζει/ουν στην επιλογή συγκεκριμένης μάχης, με την Κίνα και την Ιαπωνία –τουλά-
ναυπηγείου για την κατασκευή πλοίου;»
χιστον σε αρχικό στάδιο– να μένουν σε θέση παρατηρητή.
118