Page 65 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 65
Η ψηφιοποίηση στη θάλασσα και στις ταλέντα τόσο στα γραφεία όσο 1-2024.pdf 1 10/1/2024 1:12:49
ναυτικές επιχειρήσεις, σε πλήρη κλί- και στα πλοία;
μακα πλέον, απαιτεί υιοθέτηση νέων Έχουμε περάσει από τη βιομηχανική
τεχνικών διαχείρισης πλοίων και εμπο- εποχή στην ψηφιακή εποχή, με ένα τερά-
ρικών συναλλαγών, εναρμονίζοντας τη στιο άλμα στην τεχνολογική ανάπτυξη.
σύγχρονη λειτουργία των ναυτιλιακών Τα δεδομένα συλλέγονται εν κινήσει και
εταιρειών κάθε μεγέθους ως ενεργών η επεξεργασία τους γίνεται με έξυπνο
κόμβων ενός ολοκληρωμένου και ψηφιο- τρόπο. Αυτό επιτρέπει μια εντελώς νέα
ποιημένου ναυτιλιακού οικοσυστήματος. ποιότητα και τύπο επικοινωνίας, όπου ο
Η ολιστική επίγνωση που δημιουρ- χρόνος και ο χώρος αναπροσαρμόζονται.
γείται από διαδικασίες «data driven Βρισκόμαστε πλέον στην εποχή του AI
management» ενεργοποιεί μέτρα και και των τεχνολογιών που συμπαρασύρει.
διαδικασίες ανάλυσης και βελτιστοποίη- Αν και η ναυτιλιακή βιομηχανία εξακο-
σης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, λουθεί να είναι βαθιά παραδοσιακή, η
της λειτουργίας και της υποστήριξης των τεχνολογία της αλλάζει ραγδαία – πολ-
πλοίων, με τον προσδιορισμό των αιτίων λές διαφορετικές καινοτομίες, λύσεις και
των αποκλίσεων και των σημείων εκείνων αρχές προτείνονται και ενσωματώνονται
που χρήζουν παρέμβασης. Η αξιοποίηση σταδιακά στη ναυτιλία, όπως:
της πληροφορίας δημιουργεί και μορ- • Βιώσιμη ναυτιλία
φώνει ναυτική και τεχνολογική ευφυΐα, • Εναλλακτικά καύσιμα, όπως
δημιουργεί νέα μοντέλα επιχειρήσεων, το LNG ή η αμμωνία και τα
βελτιώνει διαδικασίες και μειώνει κατα- βιοκαύσιμα
λυτικά κόστη και κινδύνους. • Μείωση των εκπομπών του
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ανα- αποτυπώματος άνθρακα
C
πόδραστη επιλογή, που κάθε ναυτιλιακή • Μη επανδρωμένα και αυτό-
εταιρεία πρέπει να υλοποιήσει, στοχεύο- νομα πλοία M
ντας στην εγκαθίδρυση ενός αποδοτικού • Ανάλυση Big Data Y
και αποτελεσματικού μοντέλου πληρο- • Δίκτυα ασύρματων αισθη-
CM
φοριοκεντρικής λήψης αποφάσεων. Εάν τήρων
MY
επιδειχθεί αδυναμία προς τούτο από τις • Ρομποτική και άλλα συστή-
CY
μικρές ναυτιλιακές εταιρείες, τότε θα ματα τεχνητής νοημοσύνης
έχουμε αστοχία προσαρμογής «δαρβινι- Ωστόσο, προϋπόθεση για να επιτευχθεί
CMY
κού τύπου», που αναπόφευκτα επιφέρει η σταδιακή αναβάθμιση της ναυτιλίας
K
«αφανισμό – extinction». στο λεγόμενο «έξυπνο» επιχειρημα-
Η εποχή του smart shipping έχει ήδη τικό μοντέλο του μέλλοντος θα είναι η
αρχίσει και είναι ιδιαίτερα συναρπα- δραστική αλλαγή της νοοτροπίας του
στική. Είναι πλέον ευρέως αποδεκτό ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να γίνουν
ότι, τα επόμενα χρόνια, η κατοχή και η εφαρμόσιμες οι παραπάνω αρχές.
αξιοποίηση μαζικών δεδομένων ναυτικών Επομένως, μια προφανής πρόκληση
επιχειρήσεων και λειτουργιών θα προσ- για το μέλλον της ναυτιλίας είναι, στην
διορίσει τον βαθμό ανταγωνιστικότητας πραγματικότητα, η αναβάθμιση της
των ναυτιλιακών εταιρειών και τη μορφή κουλτούρας του ανθρώπινου παράγοντα
των νέων επιχειρηματικών μοντέλων, θα που εμπλέκεται στη ναυτιλιακή βιομη-
αποτελέσει τη διαχρονική δύναμη στη χανία.
λήψη των βέλτιστων αποφάσεων στη Αυτό θα απαιτήσει την περαιτέρω εισα-
ναυτιλία, θα καθορίζει τις ικανότητες γωγή νέων ειδικοτήτων, οι οποίες θα
των στελεχών και, τέλος, θα μορφοποιεί ενσωματωθούν σταδιακά στην υπάρ-
εν πολλοίς το μέλλον της ναυτιλιακής χουσα δομή της ναυτιλιακής εταιρείας,
βιομηχανίας. επιφορτισμένες με τη συνολική ψηφιακή
αναβάθμιση της διαχείρισης του πλοίου.
❺ Στον δημόσιο διάλογο συχνά Φυσικά, οι θέσεις αυτές, καθώς και οι
γίνεται λόγος για την ανάγκη διάφοροι ρόλοι που αναλαμβάνουν, θα
reskilling και upskilling των ποικίλλουν ανάλογα με την πολυπλοκό-
εργαζομένων στα επαγγέλ- τητα των επιχειρήσεων, το μέγεθος του
ματα της γαλάζιας οικονομίας. στόλου που διαχειρίζεται και την ποιό-
Πώς μπορεί η Ελληνική ναυτι- τητα και τις δεξιότητες του υπάρχοντος
λία να προσελκύσει καλά νέα προσωπικού.
63