Page 60 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 60

ΊΔΡΥΜΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ


                              μπορεί και δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Ακόμα   δεν μίκρυνε ή εξαφανίστηκε, αλλά αντίθετα
                              και σήμερα, η ναυτιλία αποτελεί το μόνο πραγ-  αυξήθηκε, λόγω της πολιτικής των Ελλήνων
                              ματικό γεωπολιτικό και γεωοικονομικό της όπλο,   Εφοπλιστών, που εκμεταλλεύτηκαν καλύτερα
                              τη στιγμή που η ίδια δεν διαθέτει ούτε κοινή   από τους ανταγωνιστές τους τις σημαντικές
                              εξωτερική, οικονομική ή στρατιωτική ισχύ. Κατά   ευκαιρίες που αναδείχθηκαν μέσα από την ιδι-
                              συνέπεια, ο εμπορικός στόλος της Ευρώπης   αίτερη δυναμική της παγκόσμιας ναυτιλίας. Με
                              αποτελεί έναν μοναδικής εμβέλειας και ισχύος   δεδομένη την πολύ αργή εξέλιξη των ποσοστών
                              βραχίονα, χωρίς τον οποίο η μισή Ευρώπη θα   του παγκόσμιου εμπορικού στόλου κάθε κρά-
                              πεινούσε και η υπόλοιπη μισή θα πάγωνε.  τους, εκτιμάται πως η πρώτη θέση της παγκό-
                              Στο παρελθόν, οι συναισθηματισμοί, τα στερεό-  σμιας ναυτιλίας δεν θα αλλάξει τουλάχιστον την
                              τυπα και οι βραχυπρόθεσμες εξάρσεις της κοι-  προσεχή εικοσαετία.
                              νής γνώμης σχεδόν απαγόρευσαν την προβολή   Είναι πρόδηλο ότι το διεθνές ναυτιλιακό περι-
                              της συμβολής της Ελληνικής Ναυτιλίας στην   βάλλον, η ναυτιλιακή πολιτική  της  Δύσης,
                              εθνική οικονομία.                       καθώς και τα ζητούμενα των ευρύτερων αγγλο-
                              Φυσικά, δεν μπορούμε να παραλείψουμε τη   σαξονικών γεωπολιτικών επιδιώξεων, ευνοούν
                              συμβολή πολλών πλοιοκτητριών οικογενειών   τη δυναμική παρουσία του Ελληνόκτητου εμπο-
                              στην πολιτιστική και φιλανθρωπική σφαίρα της   ρικού πλοίου στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά
                              Ελληνικής κοινωνίας, που σε πολλές περιπτώ-  και συνεπώς οφείλει να κινηθεί ενάντια στην
                              σεις κάνουν πιο γνωστή τη συμβολή της Ελλη-  οποιασδήποτε μορφής προστατευτική πολιτική
                              νικής Ναυτιλίας στην κοινωνία.          άλλων χωρών. Όπως προαναφέρθηκε, κανένας
                                                                      περιορισμός ή κρατικός φαβοριτισμός δεν πρέ-
                              ❷      Μελέτες έχουν αναδείξει  για μία   πει να θεσπίζει ειδική πολιτική θαλασσίων μετα-
                                     ακόμα φορά την κυριαρχία της Ελλη-  φορών, καθόσον αντίκειται στα διαρκή συμφέ-
                                     νόκτητης ναυτιλίας διεθνώς. Θεω-  ροντα της Ευρώπης και της δυτικής συμμαχίας.
                                     ρείτε ότι οι ανησυχίες περί αλλαγής   Οι υπερατλαντικές δυνάμεις, δηλαδή ΗΠΑ,
                                     δεδομένων και κυριαρχίας των Κινέ-  Καναδάς κ.λπ., είναι πλήρως συνειδητοποιη-
                                     ζων στη ναυτιλία έχουν ρεαλιστική   μένες ότι είναι απόλυτα απαραίτητο να υπάρ-
                                     βάση; Ποια, κατά τη γνώμη σας, είναι   χει ένας μεγάλος εμπορικός στόλος, όπως ο
                                     τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και   Ελληνικός, ο οποίος θα εκτελεί τις παγκόσμιες
                                     τα χαρακτηριστικά που κατέστησαν   μεταφορές εμπορίου, χωρίς να έχει ο ίδιος
                                     τη ναυτιλία των Ελλήνων κορυφαία   ειδικά εμπορικά συμφέροντα με τη μία ή την
                                     παγκοσμίως;                      άλλη πλευρά (δυτικός κόσμος και χώρες της
                              Έχοντας αντιμετωπίσει τις μέχρι τώρα κυκλικές   Άπω Ανατολής).
                              διακυμάνσεις των ναύλων με αδιαμφισβήτητη   Ο κίνδυνος τον οποίο αναγνωρίζουν οι Αμερι-
                              επιτυχία, οι Έλληνες καλούνται πλέον να δια-  κανοί και άλλες δυτικές δυνάμεις, αλλά δυστυ-
                              τηρήσουν τη δεσπόζουσα θέση τους ανάμεσα   χώς όχι σε αρκετό βαθμό η Ευρώπη, είναι να
                              στις μεγάλες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου.   καταντήσουν οι μεγάλες δυνάμεις της Δύσης
                              Πάντα χωρίς όγκο εθνικών μεταφορών, πάντα   να μεταφέρουν τα προϊόντα τους με πλοία που
                              χωρίς εθνική χρηματοδότηση, με ανεπαρκές   ανήκουν στους κύριους εμπορικούς ανταγω-
                              σήμερα εγχώριο έμψυχο δυναμικό και με χωλαί-  νιστές τους, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότιος
                              νουσα εθνική υποδομή, πρέπει να προσαρμο-  Κορέα, κ.λπ.
                              στούν όχι μόνο στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά   Ο κίνδυνος αυτός λοιπόν προκύπτει από τη διά-
                              της σύγχρονης ναυλαγοράς, αλλά και σε μια   σταση μεταξύ οικονομικής και εμπορικής δύνα-
                              σειρά απρόβλεπτων αλλαγών και αναγκαστικών   μης και μεταφορικής ικανότητας και διενέρ-
                              περιορισμών, που θα βαρύνουν σημαντικά τη   γειας του παγκόσμιου εμπορίου. Δεν έχει όμως
                              μακροπρόθεσμη ελευθερία δράσεως και την   εκτιμηθεί αρκετά σοβαρά από την Ευρωπαϊκή
                              ανταγωνιστικότητα του στόλου τους.      Ένωση, λόγω της ανυπαρξίας κοινής γεωπολι-
                              Ο Ελληνικός εφοπλισμός έχει αντιληφθεί ότι   τικής στρατηγικής.
                              ο μόνος τρόπος για την αντιμετώπιση του κιν-  Η εξυπηρέτηση εμπορικών συμφερόντων τρί-
                              δύνου του κρατικού παρεμβατισμού και προ-  των χωρών (π.χ. Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία, κ.λπ.) θα
                              στατευτισμού είναι η συγκρότηση στόλων που   χαρακτηρίζεται, θα προβάλλεται και θα υλο-
                              αποτελούνται από πλοία σύγχρονα, οικονομικά,   ποιείται επί τη βάσει της αρχής της αναλογι-
                              με μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και με   κότητας, χωρίς δημιουργία δεδομένων που θα
                              πολύπλευρες μεταφορικές δυνατότητες.    καθιστούν προφανή την απομάκρυνση Ελληνι-
                              Ας σημειωθεί εδώ ότι, τα τελευταία δεκαπέντε   κής εφοπλιστικής δραστηριοποίησης από την
                              χρόνια, η απόσταση μεταξύ των στόλων της   κατάσταση εκούσιας εξυπηρέτησης, υπακοής
                              Ελλάδας, της Κίνας και της Ιαπωνίας όχι μόνο   ή/και πλήρους υποταγής στη «δυτική» βούληση.


         58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65