Page 132 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 132
ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
Στη συγκεκριμένη υποκατηγορία εταιρειών μεγάλου μεγέθους Γράφημα 8 Κατανομή του στόλου των bulk carriers ανά μέγεθος εται-
καταγράφεται αύξηση στον αριθμό των containerships, με το ρείας και τύπο bulk carrier (δεν αναγράφονται ποσοστά μικρότερα
21,6% του στόλου να είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβω- του 5%)
Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping
τίων. Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα κοντά με εκείνο των tankers, Publications
το οποίο διαμορφώνεται στο 22,3%, γεγονός άξιο αναφοράς,
δεδομένου ότι, επί του συνόλου των εταιρειών μεγάλου μεγέ-
θους, το 34% είναι δεξαμενόπλοια και το 15% containerships.
Handysize Handymax
Εταιρείες 50+ πλοίων
Υπάρχουν 15 εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται έκαστη τουλά- Panamax Capesize
χιστον 50 πλοία. Το σύνολο του υπό διαχείριση στόλου τους
αγγίζει τα 1.031 πλοία. Συνεπώς, 15 εταιρείες διαχειρίζονται το
ΣΥΝΌΛΌ
ΜΙΚΡΗ
ΜΕΓΑΛΗ
ΑΙΑ
ΜΕΣ
20% του συνόλου του στόλου, του οποίου η διαχείριση πραγ- ΜΙΚΡΗ ΜΕΣΑΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝ Ό Λ Ό
ματοποιείται από τον Πειραιά/Αθήνα. Κατά μέσο όρο, κάθε
εταιρεία διαχειρίζεται 69 πλοία.
Η κύρια δραστηριότητα των συγκεκριμένων εταιρειών είναι 12%
η διαχείριση δεξαμενόπλοιων, δεδομένου ότι το 42,8% του
στόλου απαρτίζεται από tankers. Σημαντικός είναι και ο ρόλος 21% 20%
των bulk carriers (27,4%), αλλά και των containerships (18,9%).
ΌΙ ΤΥΠΌΙ ΠΛΌΙΩΝ ΠΌΥ ΞΕΧΩΡΙΖΌΥΝ 33%
Λόγω του υψηλού ποσοστού που καταλαμβάνουν τα bulk
carriers και τα δεξαμενόπλοια, στην ανάλυση λαμβάνονται
υπόψη και οι επιμέρους τύποι bulk carriers και δεξαμενόπλοιων 22%
που διαχειρίζονται οι εταιρείες. Διαχωρίζουμε τα bulk carriers
σε τέσσερις γενικές κατηγορίες (Handysizes, Handymaxes,
Panamaxes και Capesizes) και τα δεξαμενόπλοια σε επτά
κατηγορίες (Small Tankers, Handysizes, Medium Range
Tankers, Panamaxes, Aframaxes, Suezmaxes και VLCCs). 28%
30%
Bulk carriers
Επί του συνόλου του στόλου, πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματί-
ζουν τα bulk carriers μεσαίου μεγέθους, και δη τα Handymax και
Panamax bulk carriers. Από τα 2.555 bulk carriers του στόλου,
τα 711 είναι Handymaxes (28%) και τα 916 Panamaxes (36%).
Σε κάθε περίπτωση, καταγράφονται μεταβολές ανάλογα με 35%
το μέγεθος της εταιρείας. Στις μικρές εταιρείες, το ποσοστό 37%
των Handysize bulk carriers αυξάνεται στο 33% έναντι 20%
επί του συνόλου του στόλου bulk carriers. Αύξηση καταγρά-
φεται και στο ποσοστό των Handymaxes, στο 35% από 28%
επί του συνόλου του στόλου, ενώ μικρότερα διαφαίνονται τα
ποσοστά των Panamaxes (29% έναντι 36%) και των Capesizes 36%
(3% έναντι 16%).
Πρόκειται για ακόμα μία απόδειξη της στρατηγικής επιλογής 39%
των εταιρειών μικρού μεγέθους να διαχειρίζονται πλοία μικρό-
τερου μεγέθους. Τα εν λόγω πλοία έχουν μεγαλύτερη εμπορική
ευελιξία, δεδομένου ότι μεταφέρουν μεγαλύτερο εύρος εμπο-
ρευμάτων και συνεπώς δραστηριοποιούνται σε περισσότερα
routes. Πέραν αυτού, το βύθισμά τους επιτρέπει την προσέγ-
γιση περισσότερων λιμένων, ενώ ο εξοπλισμός φόρτωσης και 29%
εκφόρτωσης εμπορευμάτων επιτρέπει την προσέγγιση λιμένων 29%
που δεν διαθέτουν τις αντίστοιχες υποδομές.
Όσον αφορά τις εταιρείες μεσαίου μεγέθους, η μοναδική ουσι-
ώδης διαφορά σε σύγκριση με το σύνολο των εταιρειών διαχεί- 16%
ρισης bulk carriers είναι το μειωμένο ποσοστό των Capesizes, 10%
το οποίο διαμορφώνεται στο 10% (έναντι 16% επί του συνόλου
του στόλου).
130