Page 136 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 136
ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
ΧΩΡΑ ΝΑΥΠΗΓΗΣΗΣ Γράφημα 11 Κατανομή του στόλου ανά χώρα ναυπήγησης βάσει
Η επιλογή ναυπηγείου αλλά και η χώρα ναυπήγησης αποτε- του μεγέθους εταιρείας
λούν μια στρατηγική απόφαση για τις διοικήσεις των ναυτιλι- Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping
Publications
ακών εταιρειών, με τα κριτήρια να είναι ποικίλα, σύμφωνα με
πρόσφατη έρευνα των Ναυτικών Χρονικών .
3
Τα δεδομένα που προκύπτουν από την ανάλυση της χώρας
ναυπήγησης του στόλου των εταιρειών σε Πειραιά/Αθήνα επι-
βεβαιώνουν τον σχεδόν «ολιγοπωλιακό» χαρακτήρα των ναυ- Νότια Κορέα Κίνα
πηγείων Κίνας, Νότιας Κορέας και Ιαπωνίας στην παγκόσμια
ναυπηγική αγορά. Πράγματι, σχεδόν το 92% του στόλου έχει Ιαπωνία Άλλη
ναυπηγηθεί στις τρεις αυτές χώρες. Το αν θα μεταβληθεί το
σκηνικό στην παγκόσμια ναυπηγική σκακιέρα, εν τη απουσία
διαθέσιμων slots στα ναυπηγεία Κίνας, Νότιας Κορέας και ΜΙΚΡΗ ΜΕΣΑΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΌΛΌ
Ιαπωνίας, παραμένει ερωτηματικό, ωστόσο ο πρωταγωνιστικός
ρόλος των εν λόγω ναυπηγικών μονάδων δύσκολα θα «αμφι-
σβητηθεί». Το 35% των πλοίων του στόλου (1.805 πλοία) έχουν
χτιστεί στη Νότια Κορέα, το 30% (1.522) στην Κίνα και το 27%
(1.401) στην Ιαπωνία. 20%
Στα επιμέρους στοιχεία, η κατανομή του στόλου ανά χώρα
ναυπήγησης βάσει του μεγέθους εταιρείας παρουσιάζει ενδι- 28%
αφέρον. Ειδικά για τις μικρές εταιρείες εντοπίζονται οι εξής 35%
μεταβολές άξιες αναφοράς: το 20% (164 πλοία) του στόλου
τους έχουν ναυπηγηθεί στη Νότια Κορέα έναντι 35% για το 43%
σύνολο του στόλου, ενώ αντίστροφη είναι η εικόνα για την
Ιαπωνία, καθώς στα τοπικά ναυπηγεία έχει κατασκευαστεί
το 37% (302 πλοία) έναντι 27% για το σύνολο του στόλου. Το
εύρημα αυτό ερμηνεύεται ίσως από το γεγονός ότι περίπου
επτά στα δέκα πλοία που διαχειρίζονται οι μικρότερες εται-
ρείες είναι bulk carriers, στη ναυπήγηση των οποίων η Ιαπωνία 32%
έχει μακρά παράδοση. Επίσης, καθώς οι μικρότερες εταιρείες
διαχειρίζονται πλοία μεγαλύτερης ηλικίας, η «πρωτοκαθε-
δρία» της Ιαπωνίας φαντάζει επόμενη, αφού τα προηγούμενα 28%
χρόνια τα ιαπωνικά ναυπηγεία ήταν η πρώτη επιλογή για πολ-
λές εταιρείες. Από την άλλη, το γεγονός ότι η παρουσία της
Νότιας Κορέας στους στόλους μικρότερων εταιρειών είναι 30%
περιορισμένη δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς, όπως αναδεί-
χθηκε και σε παλαιότερες έρευνες των Ναυτικών Χρονικών,
πλοία υψηλότερων τεχνολογικών προδιαγραφών αποτελούν
τη μερίδα του λέοντος των νοτιοκορεατικών ναυπηγείων. Τα 30%
πλοία αυτά (π.χ. υγραεριοφόρα), ωστόσο, σε μικρότερο βαθμό
βρίσκονται υπό τη διαχείριση μικρότερων εταιρειών.
Και στις εταιρείες μεσαίου μεγέθους εντοπίζονται διαφο-
ρές, συγκρίνοντας τα δεδομένα αυτών με τα δεδομένα για
το σύνολο του στόλου. Για παράδειγμα, επί του συνόλου του 37%
στόλου που διαχειρίζονται, το 28% ναυπηγήθηκε στη Νότια
Κορέα και το 36% στην Ιαπωνία. 36%
Σε ό,τι αφορά τις μεγαλύτερου μεγέθους εταιρείες, η εικόνα
είναι αντίστροφη συγκριτικά με τις μικρότερες εταιρείες. Το 27%
43% (1.221 πλοία) των πλοίων που διαχειρίζονται οι εν λόγω
εταιρείες είναι ναυπηγημένα στη Νότια Κορέα έναντι 35% 20%
για το σύνολο του στόλου. Ο ρόλος της Ιαπωνίας περιορίζεται
στο 20%, εύρημα λογικό, καθώς οι μεγαλύτερες εταιρείες
διαχειρίζονται νεότερα σε ηλικία πλοία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των κινεζικών ναυπηγείων
στα πλοία που διαχειρίζονται οι εταιρείες εγκατεστημένες στον 11%
8% 7% 8%
3 . Ναυτικά Χρονικά, Σεπτέμβριος 2023, σελ. 110-124.
134