Page 135 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 135
Με την ευγενική χορηγία
Γράφημα 10 Κατανομή του στόλου ανά ηλικιακή ομάδα βάσει του αγορές δεξαμενόπλοιων μικρότερου μεγέθους. Το γεγονός
μεγέθους εταιρείας (δεν αναγράφονται ποσοστά μικρότερα του 5%) αυτό αντανακλάται και στα ποσοστά που καταλαμβάνουν τα
Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping δεξαμενόπλοια μεγαλύτερου μεγέθους επί του στόλου των
Publications
μεσαίων εταιρειών: 14% των δεξαμενόπλοιων των μεσαίων
εταιρειών είναι τύπου Aframax (έναντι 19% επί του συνόλου
του στόλου) και 5% είναι τύπου VLCC (έναντι 14% επί του
Έως 5 ετών 6-10 ετών 11 έως συνόλου του στόλου).
15 ετών Στον στόλο των εταιρειών μεγάλου μεγέθους, πέραν της μεί-
ωσης του ποσοστού των Small Tankers από το 13% στο 5% και
16 έως 21 έως 26 ετών της αύξησης του ποσοστού των VLCCs στο 19% από 14%, δεν
20 ετών 25 ετών και άνω υπάρχουν μεμονωμένες αξιοσημείωτες μεταβολές σε σύγκριση
με το σύνολο του στόλου. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι τα
ΜΙΚΡΗ ΜΕΣΑΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΌΛΌ δεξαμενόπλοια μεγαλύτερου μεγέθους (Aframax/LR2, Suezmax,
VLCC) αθροιστικά καταλαμβάνουν ποσοστό 62%. Το αντίστοιχο
ποσοστό επί του συνόλου του στόλου είναι ίσο με 50%.
12% 14% Η κυριαρχία των πλοίων μεγάλου μεγέθους στις εταιρείες
αυτής της κατηγορίας καταδεικνύει τις ιδιαιτερότητες στο
17% ανταγωνιστικό πλαίσιο των αγορών γι’ αυτές τις κατηγορίες
14% πλοίων και τη μεγαλύτερη ικανότητα των εταιρειών μεγάλου
μεγέθους να προσαρμόζονται σε αυτό.
Όσον αφορά διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με την έρευνα του
2023, δεν υπάρχει καμία άξια αναφοράς για την κατανομή του
στόλου δεξαμενόπλοιων βάσει του μεγέθους των εταιρειών
22% 22% και ανά τύπο δεξαμενόπλοιου.
24% ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΌΜΑΔΑ
Και στη φετινή έρευνα επιβεβαιώνεται το δεδομένο ότι οι εται-
ρείες που λειτουργούν σε Πειραιά/Αθήνα διαχειρίζονται μικρούς
ηλικιακά στόλους, καθώς το 14% του στόλου (710 πλοία) είναι
έως πέντε ετών. Ακόμη, το 22% (1.126 πλοία) ανήκουν στην
44% ηλικιακή ομάδα 6 έως 10 ετών και ως εκ τούτου διαπιστώνεται
ότι πάνω από ένα στα τρία πλοία (36%) είναι ηλικίας έως 10
ετών. Το 39% (2.023 πλοία) είναι ηλικίας μεταξύ 11 και 15 ετών,
ενώ το 18% (940 πλοία) είναι μεταξύ 16 και 20 ετών.
Δεν εντοπίζονται σημαντικές μεταβολές στην ηλικιακή κατα-
νομή του στόλου ανάλογα με το μέγεθος των εταιρειών, ωστόσο
41% 39% αξίζει να σχολιαστούν τα εξής: Από τον στόλο των μικρών εται-
ρειών, μόλις το 4% είναι ηλικίας έως πέντε ετών, έναντι 14%
για το σύνολο του στόλου. Ως απόρροια της μεγάλης αυτής
37% διαφοράς, μεταβολές καταγράφονται και στις ηλικιακές ομάδες
21 έως 25 ετών και 26+: το 10% του στόλου των μικρών εται-
ρειών είναι ηλικίας μεταξύ 21 και 25 ετών (5% για το σύνολο
του στόλου) και το 7% είναι ηλικίας άνω των 26 ετών (2% για
το σύνολο του στόλου). Παράλληλα, το 65% του στόλου (535
21% πλοία) είναι ηλικίας 11-20 ετών, ενώ για το σύνολο του στόλου
το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 57%.
Είναι συνεπώς εμφανής η δυσκολία των μικρότερων εταιρειών
να εκσυγχρονίσουν τους στόλους τους, την ίδια ώρα που οι
περιβαλλοντικές απαιτήσεις εντείνονται και η χρηματοδότηση
19% 17% 18% περιορίζεται, ειδικά αν πρόκειται για μη εισηγμένες εταιρείες.
Ακόμη, όπως προαναφέρθηκε, οι μικρότερες εταιρείες σε ένα
10% πολύ μεγάλο ποσοστό διαχειρίζονται πλοία τα οποία δραστη-
ριοποιούνται σε αγορές που επιτρέπουν την επιμήκυνση της
οικονομικής τους ζωής.
5% Συγκρίνοντας τη φετινή με την αντίστοιχη περσινή έρευνα, σημει-
7% ώνεται ότι για τις μικρές εταιρείες τα πλοία ηλικίας έως 10 ετών
πλέον αντιστοιχούν στο 19% έναντι 26% στην έρευνα του 2023.
133