Page 130 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 130

ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ


          ΤΥΠΌΣ ΠΛΌΙΌΥ                                      Γράφημα 7 Κατανομή του στόλου ανά μέγεθος διαχειρίστριας εταιρείας
          Ο κύριος όγκος του στόλου του Πειραιά/Αθήνας αποτελείται από   και τύπο πλοίου (δεν αναγράφονται ποσοστά μικρότερα του 5%)
          bulk carriers (2.555 πλοία – 50% του στόλου) και δεξαμενόπλοια   Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping
                                                            Publications.
          (1.622 πλοία – 31% του στόλου). Συνεπώς, το 81% του στόλου
          απαρτίζεται από πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Το 9% του
          στόλου απαρτίζεται από containerships, το 3% από LNG carriers,
          το 3% από LPG carriers και το 4% από πλοία άλλου τύπου.
          Η εστίαση συγκεκριμένα στη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου   Bulk carriers  Tankers       Containerships
          καθίσταται εντονότερη στις εταιρείες μικρού και μεσαίου μεγέ-
          θους. Το 69% και το 61% του στόλου των εταιρειών μικρού και   LNG carriers  LPG carriers  Άλλου τύπου
          μεσαίου μεγέθους αντίστοιχα απαρτίζονται από bulk carriers.
          Από την άλλη, το αντίστοιχο ποσοστό για τις εταιρείες μεγάλου
          μεγέθους μειώνεται στο 38%. Για ακόμα μία φορά, ο κρίσιμος   ΜΙΚΡΗ  ΜΕΣΑΙΑ   ΜΕΓΑΛΗ       ΣΥΝΌΛΌ
          ρόλος της χύδην φορτηγού ναυτιλίας για τις εταιρείες μικρό-
          τερου μεγέθους είναι ξεκάθαρος.
          Τουναντίον, η διαχείριση δεξαμενόπλοιων καταδεικνύεται εκ
          νέου ως μια επιχειρηματική δραστηριότητα στην οποία το μέγε-
          θος διαδραματίζει καίριο ρόλο. Ένα στα πέντε (21%) πλοία των
          εταιρειών μικρού μεγέθους είναι δεξαμενόπλοια. Από την άλλη,
          ένα στα τρία πλοία των εταιρειών μεσαίου και μεγάλου μεγέ-
          θους είναι δεξαμενόπλοια (32% και 34% αντίστοιχα).
          Είναι άξιο αναφοράς ότι ο στόλος των εταιρειών μεγάλου μεγέ-                  38%
          θους απαρτίζεται κατά 15% από containerships (έναντι 9% επί
          του συνόλου του στόλου) και κατά 5% από LNG carriers. Είναι                               50%
          εμφανές ότι ο κύριος όγκος των containerships και των LNG
          carriers βρίσκεται υπό τη διαχείριση εταιρειών μεγάλου μεγέ-
          θους.                                                            61%
          Παράλληλα, λόγω του κριτηρίου μεγέθους που έχει επιλεχθεί,
          η κατηγορία των εταιρειών μεγάλου μεγέθους περιλαμβάνει   69%
          τόσο εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους 16 πλοίων όσο και
          εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους 50 πλοίων. Συνεπώς, είναι
          αναγκαία μια ενδότερη ανάλυση στις εταιρείες μεγάλου μεγέ-
          θους, προκειμένου να αποσαφηνιστεί κατά πόσο υπάρχουν
          δομικές διαφορές στο προφίλ διαχείρισής τους.
          Στο πλαίσιο αυτό, διακρίνονται τρεις επιπλέον υποκατηγορίες
          μεγάλων εταιρειών: εταιρείες με στόλο μεταξύ 16 και 29 πλοίων,
          εταιρείες με στόλο μεταξύ 30 και 49 πλοίων, εταιρείες με στόλο
          τουλάχιστον 50 πλοίων.                                                        34%

          Εταιρείες 16-29 πλοίων
          Υπάρχουν 54 εταιρείες που διαχειρίζονται μεταξύ 16 και 29
          πλοίων. Ο αθροιστικός στόλος τους ανέρχεται σε 1.151 πλοία.                               31%
          Συνεπώς, το 9,5% των εταιρειών που βρίσκονται στην Αττική δια-
          χειρίζονται το 22,3% του συνολικού στόλου. Κατά μέσο όρο, κάθε
          εταιρεία της συγκεκριμένης κατηγορίας διαχειρίζεται 21 πλοία.
          Το προφίλ διαχείρισης αυτών των εταιρειών δεν παρουσιάζει
          σημαντικές διαφορές έναντι εκείνου επί του συνόλου των εται-     32%
          ρειών μεγάλου μεγέθους. Το 44,5% των πλοίων είναι bulk carriers,   21%        15%
          το 33,5% δεξαμενόπλοια, το 8,5% containerships, το 3,8% LNG
          carriers, το 5,7% LPG carriers και το 3,9% πλοία άλλου τύπου.
                                                                                                     9%
          Εταιρείες 30-49 πλοίων
          Υπάρχουν 18 εταιρείες που διαχειρίζονται μεταξύ 30 και 49
          πλοίων. Ο αθροιστικός τους στόλος απαρτίζεται από 677 πλοία.
          Συνεπώς, το 3,1% των εταιρειών διαχειρίζονται το 13,1% του                    5%
          στόλου. Κατά μέσο όρο, κάθε εταιρεία της συγκεκριμένης   6%
          κατηγορίας διαχειρίζεται 38 πλοία.


         128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135