Page 124 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 124
ΕΤΗΣΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ BULK CARRIERS Γράφημα 3
Η κατανομή των εταιρειών αποκλειστικής διαχείρισης Η κατανομή των εταιρειών που διαχειρίζονται αποκλειστικά bulk carriers
bulk carriers ανά μέγεθος εταιρειών καταδεικνύει αξι- με βάση το μέγεθος του στόλου που διαχειρίζονται
Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping
οσημείωτες διαφορές έναντι εκείνης επί του συνόλου Publications
των εταιρειών. Συγκεκριμένα, μόλις το 8% (23) των
εταιρειών αποκλειστικής διαχείρισης bulk carriers
είναι μεγάλου μεγέθους έναντι 15% επί του συνόλου
των εταιρειών. Από την άλλη, σημειώνεται αύξηση των
εταιρειών μικρού μεγέθους, με το αντίστοιχο ποσοστό ΜΙΚΡΗ
να ανέρχεται σε 63% (184) (56% επί του συνόλου των 63%
εταιρειών). Το υπόλοιπο 29% (85) των εταιρειών αμιγούς
διαχείρισης bulk carriers είναι μεσαίου μεγέθους.
Το σημαντικό ποσοστό εταιρειών μικρού μεγέθους στα
bulk carriers δεν προκαλεί έκπληξη. Τα bulk carriers
αποτελούν παραδοσιακά τον τύπο πλοίου όπου ειδι-
κεύονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες. Πέραν αυτού, τα bulk ΜΕΣΑΙΑ
carriers συνεπάγονται χαμηλότερο επενδυτικό κόστος
έναντι ενός δεξαμενόπλοιου ή υγραεριοφόρου. 29%
Από τις 184 εταιρείες αποκλειστικής διαχείρισης bulk
carriers μικρού μεγέθους, οι 42 διαχειρίζονται ένα πλοίο,
οι 48 δύο πλοία, οι 34 τρία πλοία, οι 33 τέσσερα πλοία και
οι 27 πέντε πλοία. Συνεπώς, η πλειοψηφία των εταιρειών
εμπίπτει στην υποκατηγορία των εταιρειών πολύ μικρού ΜΕΓΑΛΗ
μεγέθους που διαχειρίζονται μόλις ένα ή δύο πλοία. 8%
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΕΞΑΜΕΝΌΠΛΌΙΩΝ
Η κατανομή των εταιρειών αποκλειστικής διαχείρισης
δεξαμενόπλοιων ανά μέγεθος πλοίου δεν παρουσιάζει
διαφορές έναντι εκείνης επί του συνόλου του στόλου.
Το 56% των εταιρειών (71) είναι μικρού μεγέθους, το Γράφημα 4
28% (35) μεσαίου μεγέθους και το 16% (20) μεγάλου Η κατανομή των εταιρειών που διαχειρίζονται αποκλειστικά δεξαμενόπλοια
μεγέθους. με βάση το μέγεθος του στόλου που διαχειρίζονται
Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping
Τα εν λόγω ποσοστά δεν συνιστούν σημαντική δια- Publications
φορά ούτε σε σύγκριση με την έρευνα του 2023, οπότε
το 58% των εταιρειών ήταν μικρού μεγέθους, το 28%
μεσαίου και το 14% μεγάλου μεγέθους.
Όπως έχει υπογραμμιστεί και σε παλαιότερες έρευ-
νες, παρότι και η διαχείριση δεξαμενόπλοιων ανήκει
στην ευρύτερη κατηγορία της διαχείρισης πλοίων
μεταφοράς χύδην φορτίων, η συγκεκριμένη αγορά ΜΕΓΑΛΗ
εμφανίζει σειρά διακριτών χαρακτηριστικών, τα οποία 16%
καθιστούν το μέγεθος του στόλου παράγοντα που επη-
ρεάζει την αποτελεσματική λειτουργία του.
Επιπλέον, το μέγεθος μιας εταιρείας επιδρά και με
επιπρόσθετους τρόπους στην ικανότητά της να είναι
ανταγωνιστική στις διεθνείς αγορές. Στην αγορά των
δεξαμενόπλοιων, οι απαιτήσεις των ναυλωτών –οι
οποίοι σε πληθώρα των περιπτώσεων είναι ενεργεια- ΜΕΣΑΙΑ
κοί κολοσσοί– είναι ιδιαίτερα υψηλές. Ακόμη, οι ίδιοι 28%
ναυλωτές θα επιλέξουν εταιρείες με ισχυρή παρουσία
στην αγορά και με καλή φήμη.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι άξιο αναφοράς πως στην
ευρύτερη περιοχή του Πειραιά/Αθήνας καταγράφο- ΜΙΚΡΗ
νται εταιρείες αποκλειστικής διαχείρισης δεξαμενό- 56%
πλοιων οι οποίες είναι μικρού ή μεσαίου μεγέθους,
που όμως αποτελούν μέρος ευρύτερων ναυτιλιακών
ομίλων μεγάλου μεγέθους.
122