Page 121 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 121
Με την ευγενική χορηγία
Γράφημα 1 ΚΑΤΑΝΌΜΗ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΒΑΣΕΙ ΤΌΥ ΤΥΠΌΥ
Η κατανομή των διαχειριστριών εταιρειών με βάση το μέγεθος του ΠΛΌΙΌΥ
στόλου που διαχειρίζονται. Όπως έχει καταστεί εμφανές και σε πρότερες έρευνες των
Το ποσοστό του στόλου που διαχειρίζεται κάθε κατηγορία εταιρειών
αναγράφεται εκτός του αντίστοιχου κύκλου του γραφήματος. Ναυτικών Χρονικών, η πλειοψηφία των ναυτιλιακών εταιρειών
Πηγή: Επεξεργασία δεδομένων προερχόμενων από την Greek Shipping που δραστηριοποιούνται στον Πειραιά/Αθήνα διαχειρίζονται
Publications
στόλους που αποτελούνται από τους δύο βασικούς τύπους
πλοίων της χύδην φορτηγού ναυτιλίας, δηλαδή πλοία μεταφο-
28,7% ράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers) και δεξαμενόπλοια.
Συγκεκριμένα, το 74% των εταιρειών διαχειρίζονται είτε απο-
κλειστικά bulk carriers είτε αποκλειστικά δεξαμενόπλοια.
Καταγράφονται 292 εταιρείες αποκλειστικής διαχείρισης
bulk carriers (51,4% επί του συνόλου των εταιρειών) και 126
εταιρείες αποκλειστικής διαχείρισης δεξαμενόπλοιων (22,2%).
Αξίζει να αναφερθεί ότι, στην αντίστοιχη έρευνα του τεύχους
Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2023, κατεγράφησαν 289 εται-
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ρείες αποκλειστικής διαχείρισης bulk carriers (αντιστοιχού-
ΜΕΣΑΙΟΥ ΜΕΓΕΘΟΥΣ σαν στο 51,3% του συνόλου των εταιρειών) και 137 εταιρείες
28,4% αποκλειστικής διαχείρισης δεξαμενόπλοιων (αντιστοιχούσαν
στο 24,3% του συνόλου των εταιρειών).
Συνεπώς, ενώ η διαφορά στις εταιρείες αποκλειστικής δια-
χείρισης bulk carriers είναι οριακή, στα δεξαμενόπλοια σημει-
ώνεται μείωση 11 εταιρειών. Σε κάθε περίπτωση, οι δύο εν
λόγω τύποι πλοίων συνεχίζουν να αποτελούν την κορωνίδα
όχι μόνο του στόλου των εταιρειών του Πειραιά/Αθήνας, αλλά
και του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου.
Τον Απρίλιο του 2023, έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφο-
πλιστών, βάσει στοιχείων της S&P Global Market Intelligence,
υπογραμμίζει πως η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει σε
όρους dwt το 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφό-
15,9% ρων, το 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών
και προϊόντων πετρελαίου και το 25,32% του παγκόσμιου
στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Πέραν αυτού, η ίδια έκθεση αναφέρει ότι η ελληνική ναυτιλία
ελέγχει το 22,65% του παγκόσμιου στόλου LNG carriers και το
11,46% του παγκόσμιου στόλου LPG carriers. Το γεγονός αυτό
αντανακλά την ισχύ της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς αλλά
και τη στρατηγική πρωτοπορία των Ελλήνων πλοιοκτητών σε
μια niche αγορά, όπως εκείνη των LNG carriers.
Παρότι η παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών στα LNG
carriers και στα LPG carriers είναι σημαντική, οι συγκεκριμέ-
νοι τύποι πλοίων αποτελούν ένα μικρό σκέλος του ευρύτερου
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ φάσματος πλοιοδιαχείρισης από την Αττική. Επί του συνόλου
ΜΙΚΡΟΥ ΜΕΓΕΘΟΥΣ των εταιρειών σε Πειραιά/Αθήνα, μόλις επτά εταιρείες (1,2%
56,3% των εταιρειών) διαχειρίζονται αποκλειστικά LNG carriers και
μόλις έξι εταιρείες (1,1%) αποκλειστικά LPG carriers.
Μικρός είναι και ο αριθμός των εταιρειών που επιδίδονται
αποκλειστικά στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς εμπορευ-
ματοκιβωτίων, καθώς στον Πειραιά/Αθήνα καταγράφονται
δέκα τέτοιες εταιρείες (1,8% των εταιρειών).
Πέραν αυτού, ένας σημαντικός αριθμός εταιρειών διαχειρί-
ζονται στόλους που απαρτίζονται από πολλαπλούς τύπους
πλοίων. Συγκεκριμένα, στην Αττική υπάρχουν 95 εταιρείες
διαχείρισης πολλαπλών τύπων (16,7% του συνόλου των εται-
ρειών). Παρότι η ποσοστιαία μεταβολή σε σύγκριση με πέρυσι
δεν είναι σημαντική, αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 υπήρ-
χαν 83 τέτοιες εταιρείες, που αντιστοιχούσαν στο 14,8% του
συνόλου των εταιρειών.
119