Page 82 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 82
ΕΝ ΠΛΩ
των ναυπηγείων και των κατασκευαστών ναυτιλι- ταξίδι, αλλά με αυτά τα δεδομένα μπορούμε να
ακού εξοπλισμού και έχουν αποτύχει να ανταπο- δούμε τις επιδόσεις μας και να υποστηρίξουμε
κριθούν στις μακροχρόνιες αθέμιτες στρεβλώσεις τη λήψη των αποφάσεών μας με διορατικότητα.
του ανταγωνισμού και του εμπορίου από ξένα Η μείωση των εκπομπών GHG έχει καταστεί προ-
έθνη, ιδιαίτερα στην Ασία. Μια αποτελεσματική τεραιότητα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, συμπερι-
βιομηχανική στρατηγική θα πρέπει, ως εκ τούτου, λαμβανομένου και του κλάδου των ναυτιλιακών
να δημιουργήσει πραγματικούς όρους ισότιμου χρηματοδοτήσεων. Ωστόσο, τα πλοία έχουν κύκλο
ανταγωνισμού για τα ναυπηγεία και τους κατα- ζωής 20+ ετών. Θα χρειαστεί χρόνος για να αντι-
σκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού και να τους κατοπτριστεί αυτή η τάση στα χαρτοφυλάκιά μας,
επιτρέψει να εκπληρώσουν τον στρατηγικό τους ακόμα και με τις τράπεζες να επιλέγουν projects
ρόλο ως βασικού παράγοντα των πολιτικών φιλο- χαμηλών εκπομπών άνθρακα».
δοξιών της ΕΕ για τη γαλάζια οικονομία. Η έκθεση συγκεντρώνει στοιχεία εκπομπών
»Με τις εμπειρίες της πανδημίας και των πρό- πλοίων που συλλέγονται από δανειστές με βάση
σφατων γεωπολιτικών εξελίξεων, η ΕΕ δεν μπορεί τις δραστηριότητες των πελατών τους το 2021. Τα
πλέον να εφησυχάζει και χρειάζεται να δράσει». Poseidon Principles εκκίνησαν το 2019 με έντεκα
μέλη και πλέον αριθμούν τριάντα, τα οποία αντι-
IMO: Η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΛΕΓΧΟΎ προσωπεύουν το 70% του χαρτοφυλακίου ναυτι-
ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΘΕΙΟΎ λιακών χρηματοδοτήσεων.
O IMO, κατά την ΜΕPC 79, οριστικοποίησε την
καθιέρωση της Μεσογείου ως Περιοχής Ελέγχου ΕΓΚΆΤΆΛΕΙΨΗ ΝΆΎΤΙΚΩΝ: ΝΕΕΣ
Εκπομπών Θείου (SECA). ΚΆΤΕΎΘΎΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΆΜΜΕΣ
Πρακτικά, αυτή η εξέλιξη σημαίνει ότι τα πλοία ΆΠΟ ΤΟΎΣ IMO ΚΆΙ ILO
που επιχειρούν στην περιοχή θα πρέπει να μει- Νέες κατευθυντήριες γραμμές για την αντιμε-
ώσουν την περιεκτικότητα θείου από το 0,5% τώπιση του μείζονος θέματος της εγκατάλειψης
στο 0,1% από την 1η Μαΐου 2025. Σταδιακά, οι ναυτικών υιοθετήθηκαν από κοινή Τριμερή Ομάδα
εκπομπές οξειδίων του θείου θα μειωθούν σχε- Εργασίας των ILO και ΙΜΟ.
δόν κατά 80% στη Μεσόγειο, γεγονός που θα Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές έχουν ως στόχο
αποφέρει σημαντικά οφέλη για το περιβάλλον και τον περιορισμό των περιστατικών εγκατάλειψης
την ανθρώπινη υγεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι αντί- ναυτικών που καταγράφονται από τον ILO και τα
στοιχες SECAs αποτελούν η Βαλτική και η Βόρεια οποία τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί σημα-
Θάλασσα, όπως επίσης και η Βόρεια Αμερική. ντικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μεταξύ 2011 και
Με ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέ- 2016, τα περιστατικά εγκατάλειψης ναυτικών ήταν
τισε τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στην MEPC 79, κάτω από 20 ετησίως, το 2019 ήταν 40, το 2020
σημειώνοντας επίσης ότι «η Επιτροπή θα συνεχί- 85 και έως τα μέσα Δεκεμβρίου του 2022 είχαν
σει να υποστηρίζει μελλοντικές πρωτοβουλίες από διαμορφωθεί σε 114. Οι κατευθυντήριες γραμ-
τα παράκτια κράτη της ΕΕ, με στόχο τη δημιουρ- μές αποσκοπούν στη βελτίωση του συντονισμού
γία πρόσθετων Περιοχών Ελέγχου των Εκπομπών μεταξύ των χωρών, συμπεριλαμβανομένων των
Θείου, που θα καλύπτουν όλα τα ύδατα της ΕΕ». flag states, των port states, των κρατών στα
οποία οι ναυτικοί είναι υπήκοοι ή κάτοικοι, προ-
H ΝΆΎΤΙΛΙΆΚΗ ΧΡΗΜΆΤΟΔΟΤΗΣΗ κειμένου να επιλύονται ταχύτερα οι περιπτώσεις
ΣΕ ΠΡΆΣΙΝΗ ΡΟΤΆ εγκατάλειψης και οι ναυτικοί να επαναπατρίζονται
Ενισχύονται οι προσπάθειες μεγαλύτερης διαφά- ασφαλώς.
νειας στον κλάδο των ναυτιλιακών χρηματοδοτή- Την ίδια ώρα, καθορίζουν τις διαδικασίες που πρέ-
σεων σε ό,τι αφορά τις εκπομπές άνθρακα, σύμ- πει να ακολουθούν τα κράτη εάν ένας πλοιοκτήτης
φωνα με την έκθεση Poseidon Principles Annual δεν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του προς τους
Disclosure Report 2022. ναυτικούς και οι οποίες αφορούν τον επαναπατρι-
Από τα 28 χρηματοοικονομικά ιδρύματα (23 σμό, τις εκκρεμείς απολαβές και άλλες βασικές
πέρυσι) που κατέγραψαν 2022 τις εκπομπές των ανάγκες, όπως η ιατρική περίθαλψη.
πλοίων που συνδέονται με δάνεια του χαρτοφυ- Η πρώτη συνάντηση της Τριμερούς Ομάδας
λακίου τους, τα επτά έχουν ευθυγραμμιστεί με τις Εργασίας συγκέντρωσε περισσότερους από 250
απαιτήσεις του ΙΜΟ για μείωση των εκπομπών εκπροσώπους κυβερνήσεων, του εφοπλισμού και
της διεθνούς ναυτιλίας κατ’ ελάχιστον 50% έως ναυτεργατικών σωματείων, και αναγνωρίστηκαν οι
το 2050. κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα
Ο Michael Parker, πρόεδρος της Global Shipping, οι ναυτικοί. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε
Logistics and Offshore, Citi, και πρόεδρος των υβριδική μορφή στη Γενεύη από τις 13 έως τις 15
Poseidon Principles, σημειώνει αναφορικά με Δεκεμβρίου 2022.
αυτή την εξέλιξη: «Είμαστε σε ένα πολυετές
82