Page 80 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 80
πει στο ότι η αποσχισθείσα περιοχή θα μετατραπεί Ωστόσο, διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι η επένδυση
σε σημαντικό κόμβο για το διεθνές εμπόριο και τις εμπεριέχει μεγάλα ρίσκα, αφενός διότι το συγκε-
μεταφορές. κριμένο «κράτος» δεν έχει επίσημα αναγνωριστεί
Η επέκταση του Berbera Port χρηματοδοτήθηκε και αφετέρου διότι η πολιτική αστάθεια και ανομία
αποκλειστικά από την DP World και η επένδυση στη Σομαλία μπορούν κάλλιστα να επηρεάσουν τα
ξεπέρασε τα $442 εκατ. Σύμφωνα μάλιστα με το μεγαλεπήβολα σχέδια του Ντουμπάι. Παράλληλα
γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων, η DP World κέρ- η Αιθιοπία, λόγω των εμφύλιων διενέξεων και των
δισε μια παραχώρηση 30 ετών ως προς τη διαχεί- τεταμένων σχέσεων με τους γείτονές της, αποτελεί
ριση του λιμένα, με αυτόματη παράταση για 10 έτη. μια εύθραυστη οικονομία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι
Επιπλέον, η πολυεθνική εταιρεία έχει δημιουργήσει η μη αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Σομαλιλάνδης
μια νέα Εμπορική και Οικονομική Ζώνη Berbera, υπέγραψε τη σύμβαση χωρίς καμία ουσιαστική
με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων και θέσεων δικαιοδοσία αλλά και ότι η πλήρης εξάρτηση του
εργασίας σε μια σειρά βιομηχανιών. πρότζεκτ από την οικονομία της Αιθιοπίας καθι-
Ως γνωστόν, η Σομαλιλάνδη αποσχίστηκε από τη στά οποιαδήποτε πρόβλεψη εξαιρετικά δύσκολη, η
Σομαλία το 1991 και ενεργεί ως ένα de facto ανε- συγκεκριμένη στρατηγική κίνηση ενέχει σημαντικούς
ξάρτητο κράτος, χωρίς όμως καμία διεθνή/διπλω- κινδύνους.
ματική αναγνώριση. Η σημαντική της θέση δίπλα
στην «περίκλειστη» Αιθιοπία, με πληθυσμό άνω των ΚΡΆΎΓΗ ΆΓΩΝΙΆΣ ΆΠΟ ΤΗΝ ΕΎΡΩΠΆΪΚΗ
100 εκατ. ανθρώπων, αποτελεί βασικό λόγο για την ΝΆΎΠΗΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΆΝΙΆ
επένδυση της DP World. H απόσταση μάλιστα από Τις σημαντικές προκλήσεις με τις οποίες θα έρθουν
την Μπερμπέρα μέχρι την πρωτεύουσα της Αιθι- αντιμέτωπες η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία
οπίας, Αντίς Αμπέμπα, είναι μόλις 900 χλμ., όσο και η βιομηχανία ναυτιλιακού εξοπλισμού, εάν η ΕΕ
είναι δηλαδή και από τον σημαντικότερο λιμένα της δεν ακολουθήσει μια βιομηχανική στρατηγική αφου-
περιοχής, στο ανεξάρτητο Τζιμπουτί. γκραζόμενη τις ανάγκες του κλάδου, σκιαγραφεί με
Σήμερα, περίπου το 90% του διεθνούς εμπορίου της ανακοίνωσή της η Sea Europe.
Αιθιοπίας περνά από το λιμάνι του Τζιμπουτί. Η DP Στις 14 Δεκεμβρίου, η ολομέλεια της Ευρωπαϊκής
World εκτιμά ότι τα δύο τρίτα των εμπορευμάτων Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (EESC)
που θα εισάγονται μέσω του λιμένα Μπερμπέρα έκανε έκκληση για μια βιομηχανική στρατηγική για
–κυρίως σιτάρι, επεξεργασμένα τρόφιμα, μηχανή- τον τομέα της ναυτικής τεχνολογίας.
ματα και υλικά κατασκευής– θα προορίζονται τελικά «Εάν η ΕΕ ενδιαφέρεται σοβαρά για τη στρατηγική
για την Αιθιοπία. της αυτονομία, την ανθεκτικότητα, την ενεργειακή
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του γερμανικού πρακτο- ανεξαρτησία και την άμυνα, η στρατηγική διάσταση
ρείου ειδήσεων, η επένδυση της DP World έφερε των ναυπηγείων και των κατασκευαστών ναυτιλια-
τα τελευταία πέντε χρόνια οικονομικά οφέλη ύψους κού εξοπλισμού δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί και
$116 εκατ. στην τοπική κοινότητα της Μπερμπέρα, πρέπει να μεταφραστεί σε μια αποτελεσματική βιο-
συμπεριλαμβανομένων 2.700 θέσεων εργασίας. Η μηχανική στρατηγική», τονίζει ο Christophe Tytgat,
οικονομία της Σομαλιλάνδης, με πληθυσμό 4,2 εκατ. γενικός γραμματέας της Sea Europe.
ανθρώπων, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη γεωργία, O κ. Tytgat αναφέρεται στην τοποθέτησή του και
με τις εξαγωγές ζώων να αποτελούν σημαντική πηγή στον «αθέμιτο ανταγωνισμό» από τα ναυπηγεία της
εσόδων για τις τοπικές κοινότητες, που παραμένουν Ασίας: «Οι οριζόντιες πολιτικές της ΕΕ αγνοούν τις
στα όρια της φτώχειας. συγκεκριμένες [παγκόσμιες] ανάγκες και προκλήσεις
80