Page 75 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 75
όλες ταυτόχρονα», τόνισε και πρόσθεσε: των containerships είναι το μεγαλύτερο σε
«Αναμένουμε το ένα τρίτο της παγκόσμιας αριθμό πλοίων. Από τα containerships του
οικονομίας να είναι σε ύφεση». Εκτίμησε παγκόσμιου στόλου, τα 167 είναι capable ή
δε ότι, ενώ οι ΗΠΑ θα αποφύγουν την ready να καταναλώσουν εναλλακτικά καύ-
ύφεση, η εικόνα είναι διαφορετική για την σιμα. Ωστόσο, στο περιβαλλοντικό μέτωπο
Ευρώπη, η οποία πλήττεται από τον πόλεμο έχουν ληφθεί σημαντικές πρωτοβουλίες στο
στην Ουκρανία. «Το 50% των χωρών της orderbook, με 188 containerships να είναι
ΕΕ θα είναι σε ύφεση», επισήμανε η capable και 150 να είναι ready.
κ. Γκεοργκίεβα. Παράλληλα, βάσει της έκθεσης της Xclusiv,
Πλέον το ΔΝΤ προβλέπει επιβράδυνση της το orderbook των δεξαμενόπλοιων είχε δια-
παγκόσμιας ανάπτυξης στο 2,7% φέτος από μορφωθεί στα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα
το 3,2% το 2022. του 4,28% επί του συνόλου του στόλου: ο
παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων απαρ-
Η ΆΚΤΙΝΟΓΡΆΦΙΆ ΤΟΎ ΠΆΓΚΟΣΜΙΟΎ τιζόταν από 7.413 πλοία ενώ το orderbook
ΣΤΟΛΟΎ από 317. Από τα δεξαμενόπλοια του στό-
Καθώς το 2022 αποτελεί πλέον παρελθόν, λου, τα 163 είναι σε θέση να καταναλώνουν
ενδιαφέρον παρουσιάζει το πώς είχε δια- εναλλακτικά καύσιμα ή μπορούν να μετα-
μορφωθεί η εικόνα του παγκόσμιου στόλου σκευαστούν για να δύνανται να καταναλώ-
στις βασικές κατηγορίες πλοίων στα τέλη νουν εναλλακτικά καύσιμα.
του περασμένου έτους. Όπως όλα δείχνουν, το βραχυπρόθεσμο
Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη εβδο- μέλλον της ναυλαγοράς των δεξαμενό-
μαδιαία έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv, πλοιων είναι ευοίωνο. Η αναδιάταξη των
στην αγορά ξηρών φορτίων, και δη σε εκείνη routes εντός του έτους οδήγησε σε άνοδο
των bulk carriers, ο στόλος απαρτιζόταν από των τονομιλίων στην αγορά, ενώ οι συνιστώ-
13.107 πλοία. Το orderbook αριθμούσε 899 σες προσφοράς και ζήτησης γέρνουν προς
πλοία και συνεπώς το ποσοστό των εκκρε- όφελος της ναυλαγοράς, καθώς γηραιό-
μών παραγγελιών προς το σύνολο του στό- τερα και μη δεξαμενόπλοια επιδίδονται στη
λου είχε διαμορφωθεί στο 6,86%. Παρότι μεταφορά εμπορευμάτων που υπόκεινται
τα εν λόγω επίπεδα φαντάζουν χαμηλά, το σε κυρώσεις.
μέλλον της ναυλαγοράς των bulk carriers Το τελευταίο μέρος της έκθεσης της Xclusiv
διαφαίνεται θολό εν μέσω των προκλήσεων εστιάζεται στα υγραεριοφόρα. Ο στόλος
που ταλανίζουν την παγκόσμια οικονομία, LPG και LNG carriers αριθμούσε 2.302
ενώ αναλυτές έχουν υποστηρίξει την άποψη πλοία, ενώ το orderbook 469 πλοία. Συνε-
ότι οι σημαντικές διακυμάνσεις που κατα- πώς, το ποσοστό του orderbook ως προς
γράφουν οι κύριοι δείκτες της ναυλαγοράς τον παγκόσμιο στόλο υγραεριοφόρων άγγιξε
καταδεικνύουν ανισορροπίες μεταξύ ζήτη- το εντυπωσιακό 20,37%. Ένα σημαντικό
σης και προσφοράς. μέρος, αν όχι το σημαντικότερο, αφορά
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι, από τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσι-
bulk carriers του στόλου, μόλις τα 105 είναι κού αερίου. Παρότι το ποσοστό φαντάζει
σε θέση να καταναλώσουν ή μπορούν να μεγάλο, οι ημερομηνίες παράδοσης των
μετασκευαστούν προκειμένου να κατανα- συγκεκριμένων πλοίων είναι σε ένα εύρος
λώσουν εναλλακτικά καύσιμα. Από τα bulk περίπου τεσσάρων ετών. Σε κάθε περί-
carriers του orderbook, τα 44 θα είναι σε πτωση, η σταδιακή επίδραση στις ισορρο-
θέση να καταναλώσουν εναλλακτικά καύ- πίες ζήτησης και προσφοράς παραμένει
σιμα, ενώ τα 31 θα είναι σε θέση να μετα- αβέβαιη και αναμφίβολα θα εξαρτηθεί και
σκευαστούν προκειμένου να δύνανται να από την πρόοδο στα έργα υποδομών που
καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα. αναπτύσσονται τόσο στην Ευρώπη όσο και
Περνώντας στην αγορά των container- στην Ασία.
ships, ο στόλος αριθμούσε στα τέλη του Τέλος, η Xclusiv σημειώνει ότι το 90% των
2022 5.789 πλοία, ενώ το orderbook 928 εκκρεμών παραγγελιών υγραεριοφόρων
(16,03%). Από τους τέσσερις βασικούς αφορούν πλοία κατηγορίας ready ή capable
τύπους πλοίων (bulk carriers, tankers, ως προς τη δυνατότητα καύσης εναλλακτι-
containerships, gas carriers), το orderbook κών καυσίμων.
75