Page 100 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 100

ΕΡΕΥΝΑ



       ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

       ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ/

       ΑΘΗΝΑΣ

       ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ













       Η ανάλυση των πρόσφατων στοι-  ενδιαφέρον της ευρύτερης ελληνι-  Η ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ
       χείων σχετικά με το μέγεθος και τα   κής ναυτιλιακής κοινότητας.   ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
       βασικά χαρακτηριστικά του στόλου   Στο πλαίσιο αυτό, η ερευνητική   ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ/ΑΘΗΝΑΣ
       των ναυτιλιακών επιχειρήσεων που   ομάδα των Ναυτικών Χρονικών   Στην ευρύτερη περιοχή Πειραιάς/
       βρίσκονται στον Πειραιά επιβεβαι-  εκπόνησε έρευνα δύο διαφορε-  Αθήνα καταγράφονται 563 εταιρείες
       ώνει ότι ο Πειραιάς και το 2022   τικών αξόνων: Ο πρώτος άξονας   διαχείρισης πλοίων, οι οποίες δρα-
       αποτέλεσε σημαντικό διαχειριστικό   αφορά τη γεωγραφική κατανομή   στηριοποιούνται στη διαχείριση των
       κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας   των εταιρειών που δραστηριοποι-  bulk carriers, των δεξαμενόπλοιων,
       και κύριο επιχειρηματικό hub του   ούνται στη διαχείριση πλοίων και   των containerships, των υγραεριο-
       ελληνόκτητου στόλου. To στοιχείο   βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή   φόρων και λοιπών τύπων πλοίων της
       αυτό επιβεβαιώνεται και από ανε-  του Πειραιά/Αθήνας. Ο δεύτερος   χύδην φορτηγού ναυτιλίας. Οι εται-
       ξάρτητες διεθνείς έρευνες, όπως   άξονας επικεντρώνεται στο προφίλ   ρείες της χύδην φορτηγού ναυτιλίας
       της Menon και του DNV, με βάση   διαχείρισης αυτών των εταιρειών,   που εξετάζονται στην ανάλυσή μας
       την οποία ο Πειραιάς/Αθήνα απο-  βάσει του μεγέθους τους.    διαχειρίζονται στόλο 5.191 πλοίων
       τελεί το πρώτο στην κατάταξη ναυ-  H έρευνα περιέχει αναλυτικά δεδο-  (χωρητικότητας  μεγαλύτερης των
       τιλιακό κέντρο παγκοσμίως όσον   μένα των διαχειριστριών εταιρειών   1.000 gt). Στην ανάλυση δεν περι-
       αφορά τη διαχείριση πλοίων, με τη   και του στόλου τους που μας κοι-  λαμβάνονται οι επιχειρήσεις  της
       Σιγκαπούρη, τη Σαγκάη, το Τόκιο και   νοποιήθηκαν τον Μάιο του 2022.   επιβατηγού ναυτιλίας, τα χαρακτηρι-
       το Αμβούργο να ακολουθούν. Αυτή   Οι όποιες αλλαγές καταγράφηκαν   στικά των οποίων διαφέρουν πλήρως
       η ανταγωνιστική θέση συνδέεται   τους υπόλοιπους μήνες του 2022   και απαιτούν ιδιαίτερη ανάλυση.
       με τον μεγάλο αριθμό ναυτιλιακών   εκτιμούμε ότι δεν επηρεάζουν τα   Περισσότερες από τις μισές εται-
       επιχειρήσεων, στη μεγάλη πλειοψη-  δομικά χαρακτηριστικά του στόλου   ρείες (57% – 322 εταιρείες) είναι
       φία τους ελληνόκτητων, που είναι   των εταιρειών.            μικρού μεγέθους, ένα σημαντικό
       εγκατεστημένες στα όριά του, αλλά   Με κριτήριο το μέγεθος, οι εται-  ποσοστό (28% – 155 εταιρείες) είναι
       και τις πολλές επιχειρήσεις που τις   ρείες κατηγοριοποιούνται ως εξής:   μεσαίου μεγέθους, ενώ οι μεγάλες
       υποστηρίζουν και συγκροτούν το                               εταιρείες φτάνουν τις 86 και απο-
       ελληνικό ναυτιλιακό cluster.                                 τελούν το 15% του συνόλου.
       Χωρίς αμφιβολία, ο Πειραιάς/                                 Τα δεδομένα αυτά επιβεβαιώνουν ότι
       Αθήνα χαρακτηρίζεται ως το δια-                              οι μικρομεσαίες εταιρείες συνεχίζουν
       χειριστικό κέντρο του ελληνόκτη-                             να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της πλοι-
       του στόλου, ο οποίος, με βάση τα   Μικρές εταιρείες:         οδιαχείρισης από τον Πειραιά/Αθήνα.
       στοιχεία της UNCTAD, παραμένει   Στόλος έως                  Ενώ όμως οι 322 μικρές εταιρείες
       στην κορυφή σε όρους χωρητι-   πέντε πλοία                   αποτελούν την πλειοψηφία του αριθ-
       κότητας, καθώς αντιστοιχεί στο                               μού των επιχειρήσεων (57%), διαχει-
       17,63% του παγκόσμιου.         Μεσαίες εταιρείες:            ρίζονται στο σύνολό τους 835 πλοία,
       Συνεπώς, το προφίλ διαχείρισης   Στόλος από έξι έως          αριθμός που συνιστά μόλις το 16,1%
       του στόλου που διαχειρίζονται οι   δεκαπέντε πλοία           του συνολικού αριθμού πλοίων του
       εταιρείες αλλά και τα επιμέρους                              στόλου του Πειραιά/Αθήνας. Φαίνε-
       σημεία γεωγραφικής συγκέντρωσης   Μεγάλες εταιρείες:         ται, δηλαδή, ότι σε αυτή την κατηγορία
       των εταιρειών στον Πειραιά/Αθήνα   Στόλος δεκαέξι            μεγέθους σε κάθε επιχείρηση αντι-
       συνιστούν θέμα που προσελκύει το   πλοίων και άνω            στοιχούν κατά μέσο όρο 2,6 πλοία.


       98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105