
Η τεχνολογία πλήρους ηλεκτροκίνησης πλοίων, βασισμένη σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας και ηλεκτρική πρόωση υψηλής ισχύος, πέρασε σε νέα ιστορική φάση στις 14 Δεκεμβρίου 2025. Το μεγαλύτερο battery-electric πλοίο που έχει κατασκευαστεί ποτέ τέθηκε σε λειτουργία και ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη του δοκιμή ηλεκτροκίνησης στο Χόμπαρτ της Τασμανίας. Η Incat Tasmania σημείωσε, έτσι, ένα παγκόσμιο πρωτόγνωρο επίτευγμα, που επαναπροσδιορίζει τα τεχνολογικά όρια της σύγχρονης ναυπηγικής.

Το πλοίο, γνωστό ως Hull 096, έχει μήκος 130 μ. και μπορεί να μεταφέρει έως 2.100 επιβάτες και περισσότερα από 220 οχήματα. Με την ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτρικής πρόωσης, το Hull 096 έγινε όχι μόνο το μεγαλύτερο battery-electric πλοίο στον κόσμο, αλλά και το μεγαλύτερο ηλεκτρικό όχημα οποιουδήποτε τύπου που έχει κατασκευαστεί έως σήμερα. Για πρώτη φορά, ένα πλοίο τέτοιου μεγέθους, βάρους και μεταφορικής ικανότητας λειτούργησε αποκλειστικά με ενέργεια προερχόμενη από μπαταρίες.
Καρδιά του πλοίου αποτελεί το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερους από 250 τόνους μπαταριών και προσφέρει συνολική εγκατεστημένη χωρητικότητα άνω των 40 μεγαβατωρών (MWh). Η κλίμακα αυτή είναι τετραπλάσια από οποιαδήποτε προηγούμενη ναυτιλιακή εγκατάσταση μπαταριών και αποδεικνύει ότι η ηλεκτροκίνηση δύναται πλέον να εφαρμοστεί πέρα από μικρά ή βοηθητικά σκάφη, ακόμα και σε μεγάλα επιβατηγά πλοία υψηλών ενεργειακών απαιτήσεων.


Από περιβαλλοντική άποψη, το Hull 096 συνιστά σημαντικό βήμα προς τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών. Η πλήρης απουσία καύσης κατά τη λειτουργία του εξαλείφει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων, ενώ παράλληλα μειώνει αισθητά τον θόρυβο και τους κραδασμούς. Τα οφέλη αυτά είναι ιδιαίτερα σημαντικά τόσο για το περιβάλλον όσο και για την ποιότητα ζωής επιβατών και πληρωμάτων, αλλά και για τις λιμενικές περιοχές όπου δραστηριοποιούνται τέτοια πλοία.
Η σχεδίαση και η κατασκευή του πλοίου στο Χόμπαρτ αναδεικνύουν την Τασμανία ως κέντρο προηγμένης ναυπηγικής και επιβεβαιώνουν τη μετάβαση της βιομηχανίας σε βιώσιμες τεχνολογίες υψηλής απόδοσης. Η συγκεκριμένη δοκιμή αποτελεί την πρώτη από μια σειρά τεχνικών και επιχειρησιακών δοκιμών που θα ακολουθήσουν τους επόμενους μήνες, πριν το πλοίο αναχωρήσει για τη Νότια Αμερική.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία της European Shipowners | ECSA, καθώς ο Mikki Koskinen από τη Φινλανδία εξελέγη νέος Πρόεδρος, με τον Νικόλα Βενιάμη να…

Σημαντικές αλλαγές στο μείγμα των φορτίων που μεταφέρουν τα Capesize καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Drewry, ενώ οι όγκοι φορτίων που…

Την υπογραφή σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, διάρκειας 21 ετών, με την Google ανακοίνωσε η TotalEnergies, δεσμευόμενη για την παροχή ενός TWh ανανεώσιμης ενέργειας προς…

Την πρώτη ετήσια πτώση από το 2020 καταγράφουν οι παγκόσμιες διά θαλάσσης αποστολές θερμικού άνθρακα, με τον συνολικό όγκο να διαμορφώνεται στους 945 εκατ.…

Οι έντονοι γεωπολιτικοί τριγμοί του 2025, αν και προξένησαν ερωτηματικά ως προς την κατεύθυνση της διεθνούς σκηνής στο θέμα της ενέργειας, δεν αποτέλεσαν ανασταλτικό…

Στην προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας των ερευνών βυθού για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας προχώρησαν οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς της Ελλάδας και…

Ανακοίνωση με αφορμή την κλιμακούμενη ένταση στη Μαύρη Θάλασσα με επιθέσεις σε εμπορικά πλοία εξέδωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Arsenio Dominguez. «Καθώς η…

Παρά τις όποιες έντονες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο το 2025, το orderbook δεν έπαψε να «γεμίζει» με παραγγελίες για νεότευκτα. Φυσικά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ