
Ανάκαμψη καταγράφει το διά θαλάσσης εμπόριο λιπασμάτων από το χαμηλό πολλών ετών των περίπου 170 εκατ. τόνων το 2022, λόγω των ρεκόρ υψηλών τιμών και των εμπορικών περιορισμών από τη Λευκορωσία και τη Ρωσία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με δεδομένα της Howe Robinson Partners, οι εν λόγω ροές διαμορφώθηκαν στους 202 εκατ. τόνους το 2024. Μάλιστα, η αύξηση αυτή επιταχύνθηκε φέτος, με τον όγκο να αυξάνεται στους 182,4 εκατ. τόνους μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου, καθώς η Κίνα χαλάρωσε σταδιακά τους περιορισμούς στις εξαγωγές λιπασμάτων, ενώ η ζήτηση από την Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής (ECSA) και την Ινδία συνεχίζει να αυξάνεται, σε συνάρτηση με την επέκταση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και στις δύο περιοχές.
Μεγάλο μέρος της πρόσφατης στήριξης του εμπορίου προήλθε από την Κίνα, μετά από μια αξιοσημείωτη αύξηση της εγχώριας παραγωγής λιπασμάτων φέτος. Καθώς οι βασικοί παράγοντες της εγχώριας προσφοράς και ζήτησης στην Κίνα έχουν χαλαρώσει, οι αρχές έχουν σταδιακά χαλαρώσει με τη σειρά τους τους περιορισμούς στις εξαγωγές. Την ίδια ώρα, λαμβάνει χώρα η επέκταση της καλλιεργούμενης έκτασης για τις ανάγκες αναπλήρωσης αποθεμάτων σε άλλες περιοχές του κόσμου, ιδίως στη Βραζιλία.
Η αύξηση του εμπορίου λιπασμάτων μεταξύ Κίνας και Βραζιλίας δεν έχει υποστηρίξει μόνο τη ζήτηση σε τονομίλια –αντικαθιστώντας εν μέρει τα προϊόντα των ΗΠΑ, της Ρωσίας και της Μέσης Ανατολής–, αλλά έχει επίσης επηρεάσει ιδιαίτερα θετικά τα bulk carriers τύπου Kamsarmax, καθώς περίπου το 85% των κινεζικών λιπασμάτων που προορίζονται για τη Βραζιλία μεταφέρονται με αυτά τα πλοία.
Επιπλέον, οι μεταφορές ποτάσας από τη δυτική ακτή του Καναδά προς τη Βραζιλία έχουν επίσης επικεντρωθεί όλο και περισσότερο στα πλοία Kamsarmax, όπως και το εμπόριο λιπασμάτων από τη Ρωσία προς την Ινδία. Ως αποτέλεσμα, το συνδυασμένο μερίδιο των πλοίων Kamsarmax-Panamax στο παγκόσμιο εμπόριο λιπασμάτων έχει αυξηθεί σε περίπου 17% φέτος, σε σύγκριση με μόλις 7% πριν από τέσσερα χρόνια, τονίζει η Howe Robinson Partners.
Θετική επίσης εξέλιξη για τα bulkers αποτελεί η απόφαση της ΕΕ να επιβάλει υψηλούς εισαγωγικούς δασμούς στα λιπάσματα της Ρωσίας και της Λευκορωσίας από τον Ιούλιο. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να τονώσει περαιτέρω τα τονομίλια, καθιστώντας τις αγορές από τη Βόρεια Αφρική και την Κίνα πιο ανταγωνιστικές.
Τόσο το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ όσο και μεταξύ Βόρειας Αφρικής και ΕΕ πραγματοποιείται σχεδόν εξ ολοκλήρου με πλοία Handysize, ενώ τα πλοία Panamax και Kamsarmax μεταφέρουν περίπου το 90% των λιπασμάτων από την Κίνα στην ΕΕ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε το 24ο NAVIGATOR 2025 – The Shipping Decision Makers Forum, συγκεντρώνοντας 670 κορυφαία στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας από 361 εταιρείες,…

«Είναι τιμή για εμάς να είμαστε υποψήφιοι στην Κατηγορία Α του ΙΜΟ και να ζητούμε την ψήφο σας. Οι Έλληνες είμαστε άνθρωποι της θάλασσας.…

Την κοινωνική συμφωνία για την ενίσχυση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που υπεγράφη μεταξύ της κυβέρνησης και των εθνικών κοινωνικών εταίρων για την ενίσχυση των…

Η κυβέρνηση της Τανζανίας ανακοίνωσε την έναρξη κατασκευής του νέου λιμένα Bagamoyo τον Δεκέμβριο, σηματοδοτώντας την ενεργοποίηση ενός έργου που είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα…

Η αγορά διαλύσεων παρέμεινε αυτή την εβδομάδα σε υποτονικούς ρυθμούς, με περιορισμένη κινητικότητα και εμφανή επιφυλακτικότητα από πλευράς τελικών αγοραστών, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση…

Οι εκτεταμένες πλημμύρες στο νότιο τμήμα της Ταϊλάνδης έχουν φέρει τα πάνω κάτω στις αλλαγές πληρωμάτων στο λιμάνι της Σονγκλά και έχουν επηρεάσει την…

Έντονο ελληνικό χρώμα είχε η καθιερωμένη φετινή τελετή του IMO στο Λονδίνο για την απονομή των ετήσιων βραβείων του Οργανισμού. Ειδικότερα, ο καπτ. Φλούρης…

Η BHP εγκατέλειψε την ύστατη προσπάθειά της να εξαγοράσει την Anglo American, κίνηση που θα ενίσχυε σημαντικά την κυριαρχία της στον χαλκό, μόλις δύο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ