
Το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει να ενισχύει τον ρόλο του ως ένα από τα πλέον σύγχρονα και στρατηγικά λιμάνια της Μεσογείου, έτοιμο να υποδεχθεί τη νέα γενιά των υπερμεγεθών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Ultra-Large Container Ships – ULCS).
Με αιχμή του δόρατος τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της PCT, ο Πειραιάς διαθέτει πλέον βάθη έως 18 μέτρα και γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, ικανές να εξυπηρετούν πλοία άνω των 24 σειρών στο πλάτος — προδιαγραφές που τον κατατάσσουν στην ίδια κατηγορία με τα μεγαλύτερα λιμενικά hubs της Ευρώπης. Παράλληλα, και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπαίνει στο παιχνίδι των mega-ships.
Εντός των επόμενων δύο εβδομάδων αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση του 6ου προβλήτα.Με το έργο, προϋπολογισμού κοντά στα 200 εκατ. ευρώ, ο ΟΛΘ θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία έως 24.000 TEUs, ενισχύοντας τον ρόλο του ως στρατηγικού κόμβου για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Alphaliner τα ULCS έχουν πλέον ξεπεράσει τα Neo-Sub-Panamax σε συνολική χωρητικότητα, καταλαμβάνοντας την κορυφαία θέση στον παγκόσμιο στόλο.
Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια οριστική στροφή του κλάδου προς τα πλοία-κολοσσούς, που προσφέρουν οικονομίες κλίμακας, ενεργειακή αποδοτικότητα και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Το λιμάνι του Πειραιά, με αιχμή του δόρατος τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της PCT, αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στη διαχείριση τέτοιων υπερμεγεθών πλοίων.
Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με βάθη έως 18 μέτρα και υπερσύγχρονες γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, έχει τη δυνατότητα εξυπηρετεί πλοία άνω των 24 σειρών, στέκοντας επάξια απέναντι στα μεγαλύτερα hubs της Ευρώπης.
Η πρόβλεψη που είχε διατυπώσει η Alphaliner ήδη από το πρώτο τρίμηνο του 2025 επιβεβαιώνεται, καθώς το έτος πλησιάζει στο τέλος του.
Οι νεότερες εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα πλοία χωρητικότητας άνω των 15.000 TEU θα αγγίξουν συνολική χωρητικότητα άνω των 8,3 εκατομμυρίων TEU (Mteu) έως τα τέλη Δεκεμβρίου.
Συνολικά, 432 πλοία αυτής της κατηγορίας βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία, με συνδυασμένη χωρητικότητα που ξεπερνά τα 8 Mteu, καθιστώντας τα πλοία-γίγαντες κυρίαρχη δύναμη στη ναυτιλία γραμμών.
Αντίθετα, τα Neo-Sub-Panamax, πλοία χωρητικότητας μεταξύ 5.100 και 10.000 TEU, αν και παραμένουν πολυάριθμα με περίπου 1.100 μονάδες σε λειτουργία, συνεισφέρουν συνολικά λιγότερο από 8,1 Mteu στον παγκόσμιο στόλο, με περιορισμένη αύξηση της τάξης των 0,3 Mteu μέσα στο έτος.
Η Alphaliner, μέσω του Monthly Monitor, επισημαίνει ότι η στροφή των ναυτιλιακών εταιρειών προς τα ULCS αντικατοπτρίζει τη συνεχή επιδίωξη για οικονομίες κλίμακας, χαμηλότερο κόστος ανά μεταφερόμενη μονάδα και βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση, σε ένα περιβάλλον όπου η πίεση για απανθρακοποίηση και βελτιστοποίηση των δρομολογίων καθίσταται ολοένα εντονότερη.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η Celestyal διεύρυνε το πρόγραμμα εκδρομών στην στεριά για τις νέες επερχόμενες κρουαζιέρες «Εικόνες Αραβίας» του 2025, με το δεύτερο πλοίο της που θα…

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου εισάγει νέο ρυθμιστικό πλαίσιο απαγόρευσης παροχής ναυτιλιακών και ασφαλιστικών υπηρεσιών που σχετίζονται με τη διαμεσολάβηση εξαγωγών ρωσικού LNG, στο…

Η ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές γνωρίζει σε παγκόσμια κλίμακα αύξηση της ζήτησης υψηλότερη από αυτή από ορυκτά καύσιμα, παρά την αλλαγή της πολιτικής των…

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota, η μεγαλύτερη παγκοσμίως, ανακοίνωσε σήμερα ότι θα επενδύσει έως 10 δισ. δολάρια επιπλέον στις ΗΠΑ τα επόμενα πέντε χρόνια, επιβεβαιώνοντας…

Η διεθνής αγορά ανακυκλώσεων πλοίων παραμένει υποτονική, με το Μπανγκλαντές να διατηρεί το ανταγωνιστικό προβάδισμά του έναντι των λοιπών αγορών της Νότιας Ασίας. Παρά…

Η θαλάσσια αρτηρία του Bab el-Mandeb, κρίσιμος κόμβος στη σύνδεση του Ινδικού Ωκεανού με τη Μεσόγειο, παρουσιάζει σαφή σημάδια ομαλοποίησης μετά τους μήνες έντασης…

Τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας «Νέοι και Εργασία 2025», που εξετάζει τη στάση της Generation Z (νέων έως 29 ετών) απέναντι στην εργασία, στην…

Τις εκτιμήσεις του για την πορεία των ναυλαγορών το 2026 έδωσε ο κ. Θανάσης Μαρτίνος, Managing Director της Eastern Mediterranean Maritime Ltd. μιλώντας στο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ