
Ανεξάρτητα από τις έντονες προσπάθειες για μια καθαρή ενεργειακή μετάβαση σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω των ΑΠΕ, η χρήση θερμικού άνθρακα ‒και κατ’ επέκταση η μεταφορά του‒ επιμένει σε υψηλά επίπεδα. Βάσει της AXSMarine, χώρες της Ασίας όπως η Κίνα και η Ινδία αποτελούν κέντρα κατανάλωσης άνθρακα, όπου και αποστέλλονται εκατομμύρια τόνοι διά θαλάσσης.
Πιο αναλυτικά, η Κίνα έχει εισαγάγει μέχρι στιγμής φέτος περίπου 225,3 εκατ. τόνους θερμικού άνθρακα. Αξίζει βέβαια να αναφερθεί ότι, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2024, οι εισαγωγές της Κίνας έχουν σημειώσει πτώση κατά 14,2%. Όσον αφορά την Ινδία, μέχρι στιγμής το 2025 έχει εισαγάγει 120,9 εκατ. τόνους θερμικού άνθρακα, έναντι 127,1 εκατ. την ίδια περίοδο πέρυσι. Βέβαια, και για τις δύο χώρες της Ασίας, η μείωση σε διά θαλάσσης εισαγωγές άνθρακα δεν οφείλεται αποκλειστικά στη χρήση ΑΠΕ, αλλά και στην τόνωση της εγχώριας παραγωγής. Ευρύτερα, η Ασία αποτελεί προορισμό για το 89% των πλοίων που μεταφέρουν θερμικό άνθρακα, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 643,5 εκατ. μετρικούς τόνους του εν λόγω αγαθού. Συνεπώς, μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι η Ασία συνιστά ρυθμιστή των θαλάσσιων ροών θερμικού άνθρακα.
Στην πλειοψηφία τους, τα φορτία προέρχονται από την Ινδονησία, η οποία έχει εξαγάγει 336,2 εκατ. μετρικούς τόνους θερμικού άνθρακα έως και σήμερα το 2025, την Αυστραλία με 146 εκατ. μετρικούς τόνους και τη Ρωσία με 88,4 εκατ. τόνους. Επίσης αξιοσημείωτες είναι οι εξαγωγές της Νότιας Αφρικής και της Κολομβίας.
Τα δεδομένα της AXSMarine αναδεικνύουν ως κυρίαρχο τύπο πλοίου θαλάσσιας μεταφοράς θερμικού άνθρακα τα Panamaxes. Αθροιστικά, μέχρι και σήμερα το 2025 έχουν μεταφέρει 310,7 εκατ. τόνους, ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 43% του συνόλου των θαλάσσιων μεταφορών θερμικού άνθρακα. Πρόκειται για μια αύξηση στην προτίμηση των Panamaxes για τις εν λόγω μεταφορές κατά 3,7% σε σχέση με το 2024. Ακολουθούν τα Capesizes με ποσοστό 18,25% και τα Supramaxes με ποσοστό 10,68%. Η AXSMarine επισημαίνει ότι στις τελευταίες δύο κατηγορίες πλοίων παρατηρήθηκε πτώση στις προτιμήσεις για μεταφορές άνθρακα κατά 19,3% και 24,3% αντιστοίχως.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Σε μια σαφή επίδειξη εμπιστοσύνης προς την αγορά της Αφρικής, ο παγκόσμιος κολοσσός logistics, DHL Group, ανακοίνωσε ένα επενδυτικό πλάνο που υπερβαίνει τα 300…
Ένα επενδυτικό πλάνο-μαμούθ εξήγγειλε πρόσφατα η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Νότιας Κορέας. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η HMM έχει τοποθετήσει…
Η αναβολή του IMO Net-Zero Framework έφερε στην επιφάνεια τη διχογνωμία που επικρατούσε εντός των κύκλων της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναφορικά με το εν λόγω…
Τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ στη Σύρο επισκέφθηκε το Σάββατο 18/10/2025 ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, όπου τον υποδέχθηκε ο Γενικός Διευθυντής, κ. Γιάννης…
Αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου που εκτελούσε πτήση από το Ντουμπάι βγήκε από τον διάδρομο κατά την προσγείωσή του στο διεθνές αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ και…
Σε ισχυρό μομέντουμ εξακολουθούν να βρίσκονται τα VLCCs, καθώς η αυξημένη «όρεξη» της Κίνας για πετρέλαιο και η περιορισμένη προσφορά πλοίων συγκροτούν ευνοϊκά θεμελιώδη…
Η εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Κίνας διαφαίνεται αμείωτη. Πρόσφατα, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία TT-Line υπέγραψε με το ναυπηγείο CMI Jinling Shipyard επιστολή…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ