
Ανεξάρτητα από τις έντονες προσπάθειες για μια καθαρή ενεργειακή μετάβαση σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω των ΑΠΕ, η χρήση θερμικού άνθρακα ‒και κατ’ επέκταση η μεταφορά του‒ επιμένει σε υψηλά επίπεδα. Βάσει της AXSMarine, χώρες της Ασίας όπως η Κίνα και η Ινδία αποτελούν κέντρα κατανάλωσης άνθρακα, όπου και αποστέλλονται εκατομμύρια τόνοι διά θαλάσσης.
Πιο αναλυτικά, η Κίνα έχει εισαγάγει μέχρι στιγμής φέτος περίπου 225,3 εκατ. τόνους θερμικού άνθρακα. Αξίζει βέβαια να αναφερθεί ότι, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2024, οι εισαγωγές της Κίνας έχουν σημειώσει πτώση κατά 14,2%. Όσον αφορά την Ινδία, μέχρι στιγμής το 2025 έχει εισαγάγει 120,9 εκατ. τόνους θερμικού άνθρακα, έναντι 127,1 εκατ. την ίδια περίοδο πέρυσι. Βέβαια, και για τις δύο χώρες της Ασίας, η μείωση σε διά θαλάσσης εισαγωγές άνθρακα δεν οφείλεται αποκλειστικά στη χρήση ΑΠΕ, αλλά και στην τόνωση της εγχώριας παραγωγής. Ευρύτερα, η Ασία αποτελεί προορισμό για το 89% των πλοίων που μεταφέρουν θερμικό άνθρακα, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 643,5 εκατ. μετρικούς τόνους του εν λόγω αγαθού. Συνεπώς, μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι η Ασία συνιστά ρυθμιστή των θαλάσσιων ροών θερμικού άνθρακα.
Στην πλειοψηφία τους, τα φορτία προέρχονται από την Ινδονησία, η οποία έχει εξαγάγει 336,2 εκατ. μετρικούς τόνους θερμικού άνθρακα έως και σήμερα το 2025, την Αυστραλία με 146 εκατ. μετρικούς τόνους και τη Ρωσία με 88,4 εκατ. τόνους. Επίσης αξιοσημείωτες είναι οι εξαγωγές της Νότιας Αφρικής και της Κολομβίας.
Τα δεδομένα της AXSMarine αναδεικνύουν ως κυρίαρχο τύπο πλοίου θαλάσσιας μεταφοράς θερμικού άνθρακα τα Panamaxes. Αθροιστικά, μέχρι και σήμερα το 2025 έχουν μεταφέρει 310,7 εκατ. τόνους, ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 43% του συνόλου των θαλάσσιων μεταφορών θερμικού άνθρακα. Πρόκειται για μια αύξηση στην προτίμηση των Panamaxes για τις εν λόγω μεταφορές κατά 3,7% σε σχέση με το 2024. Ακολουθούν τα Capesizes με ποσοστό 18,25% και τα Supramaxes με ποσοστό 10,68%. Η AXSMarine επισημαίνει ότι στις τελευταίες δύο κατηγορίες πλοίων παρατηρήθηκε πτώση στις προτιμήσεις για μεταφορές άνθρακα κατά 19,3% και 24,3% αντιστοίχως.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…

Την περαιτέρω εμβάθυνση του αποτυπώματός της στην ινδική αγορά δρομολογεί η Amazon, ανακοινώνοντας νέο επενδυτικό πλάνο ύψους άνω των $35 δισ. με ορίζοντα το…

Η Ελλάδα δημιουργεί τον δικό της στόλο μικροδορυφόρων. Η χώρα κάνει το επόμενο βήμα στη διαστημική τεχνολογία, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα μικροδορυφόρων που προβλέπει την…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε λιμάνι της ουκρανικής επαρχίας της Οδησσού υπέστη ζημιές και τυλίχθηκε στις φλόγες μετά από ρωσική επίθεση που σημειώθηκε…

O Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα, Παρασκευή, συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρωτεύουσα Ασκαμπάτ του Τουρκμενιτστάν στο περιθώριο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ