
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.
Την πρόταση αναβολής υπερψήφισαν 57 κράτη μέλη, κατά τάχθηκαν 49 ενώ απείχαν 21, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Κύπρος.
O Γενικός Γραμματέας του ICS, Θωμάς Καζάκος, με σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι «είμαστε απογοητευμένοι που τα κράτη μέλη δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε αυτή τη συνεδρίαση. Η βιομηχανία χρειάζεται σαφήνεια για να προχωρήσουν οι απαραίτητες επενδύσεις για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας».
Οι Δανοί εφοπλιστές, μέσω του οργάνου εκπροσώπησής τους Danish Shipping, χαρακτήρισαν «απογοητευτικό» το αποτέλεσμα.
«Μετά από δύο ημέρες αδιέξοδων συνομιλιών στην αίθουσα διαπραγματεύσεων, ο ΙΜΟ αποφάσισε να αναβάλει την ψηφοφορία για τη συμφωνία», τονίζει η ανακοίνωση. Οι Δανοί εφοπλιστές σημειώνουν ότι οι διαπραγματεύσεις υποκινήθηκαν από γεωπολιτικά συμφέροντα με αποτέλεσμα τον εκτροχιασμό της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας.
«Δυστυχώς, δεν υπήρχε επαρκής πολιτικής θέληση για να τελειώσει η δουλειά αυτή την εβδομάδα. Οι προσπάθειες για την πράσινη μετάβαση [της ναυτιλίας] συνεχίζονται», δήλωσε η Anne H. Steffensen, Director General και CEO της Danish Shipping.
O Managing Director της INTERTANKO, Tim Wilkins, δήλωσε: «Η αναβολή μας δίνει χρόνο να βελτιώσουμε το ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο για τη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας. Ας αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία για να συνεργαστούμε και να αντιμετωπίσουμε τις ασαφείς πτυχές και τις ανησυχίες σχετικά με το NZF που έθεσαν τα μέλη της INTERTANKO». Ο ίδιος προσθέτει ότι «υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη ότι ο κλάδος παραμένει αδρανής, περιμένοντας αυτή την απόφαση, ενώ στην πραγματικότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κλάδος έχει μειώσει δραστικά τις εκπομπές του τα τελευταία 10-15 χρόνια και θα συνεχίσει να το κάνει, καθώς αυτό είναι απλά λογικό από επιχειρηματική και ηθική άποψη».
Από τη μεριά του ο Πάνος Κουρκουντής, Τεχνικός Διευθυντής, Sea Trades και Πρόεδρος της MARTECMA, δήλωσε στα Ναυτικά Χρονικά:
«Το NZF απαιτούσε μια άμεση μετάβαση σε καύσιμα που δεν υπάρχουν ακόμη και είναι αδύνατο να είναι διαθέσιμα τις επόμενες δεκαετίες. Ο κανονισμός ουσιαστικά θεσμοθετούσε ένα de facto φορολογικό σύστημα, επιβαρύνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές με τεράστιο κόστος που απειλούσε ακόμα και την βιωσιμότητα κάποιων κλάδων. Πέρα από τα περιβαλλοντικά αδιέξοδα, η πρόταση δεν είχε την ευρεία αποδοχή που η ναυτιλία επιζητεί σε μια πραγματικά παγκόσμια ρύθμιση, ικανή να αντικαταστήσει περιφερειακούς κανονισμούς όπως το ETS και το Fuel EU. Αντίθετα είχε σοβαρές γεωπολιτικές προεκτάσεις και ήταν έντονα διχαστική. Τα ζητήματα αυτά επισημάνθηκαν εύστοχα από αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, και ορθά στον IMO η διαδικασία επικύρωσης του NZF διακόπηκε προστατεύοντας τη ναυτιλία από έναν κακό κανονισμό, γεωπολιτικά συμφέροντα και αντιπαραθέσεις.».
«Το αποτέλεσμα της σημερινής ψηφοφορίας στον ΙΜΟ, να μετατεθεί η απόφαση για το Net Zero Framework για ένα έτος, αποτελεί μείζονα αρνητική εξέλιξη για τον Οργανισμό αλλά και τη ναυτιλία γενικότερα. Είναι ένα σοκ που επιτείνει την αβεβαιότητα για το πως θα πρέπει να προχωρήσει η πράσινη μετάβαση, τινάζει στον αέρα τα χρονοδιαγράμματα, και θέτει σε αμφιβολία το κύρος και την αποτελεσματικότητα του ΙΜΟ. Ταυτόχρονα, αποτελεί νίκη των δυνάμεων εκείνων που δεν θέλουν την πράσινη μετάβαση για διάφορους λόγους. Η εμπεριστατωμένη ανάλυση των αιτιών της αποτυχίας αυτής και η διατύπωση προτάσεων με ποιο τρόπο και υπό ποιες προϋποθέσεις ο ΙΜΟ θα μπορέσει να ανασυνταχθεί για να προχωρήσει από εδώ και εμπρός, θα πρέπει να αποτελέσει άμεση προτεραιότητα της ναυτιλιακής κοινότητας», τονίζει στα Ναυτικά Χρονικά ο καθ. Χαρίλαος Ψαραύτης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Στρατηγικές αμερικανικές επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια και ναυπηγεία δρομολογούνται, μέσα από τις επαφές της Αθήνας με την Ουάσινγκτον, όπως προανήγγειλε ο Υπουργός Ναυτιλίας και…

H Ετήσια Γενική Συνέλευση και οι Εξαμηνιαίες Συνεδριάσεις της INTERCARGO έλαβαν χώρα στην Αθήνα μεταξύ 3 και 4 Νοεμβρίου, σηματοδοτώντας τη διαρκή ανάπτυξη και…

Η τουρκική ναυπηγική βιομηχανία περνά μία από τις πιο δύσκολες καμπές των τελευταίων ετών. Πίσω από τη βιτρίνα των φιλόδοξων αμυντικών προγραμμάτων και την…

Η QatarEnergy συνεχίζει να ενισχύει τη διεθνή παρουσία της, εστιάζοντας στρατηγικά στην αναπτυσσόμενη αγορά ενέργειας της Ινδίας. Πρόσφατα, μάλιστα, ο καταριανός κολοσσός εξασφάλισε ένα…

Η Saronic Ferries, μία εταιρεία με ισχυρή και εδραιωμένη παρουσία στον Σαρονικό Κόλπο επί δεκαετίες, καλωσορίζει το νεότερο απόκτημα του στόλου της, το πορθμείο…

Οι δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας και του Ιράν οδηγούν τον όγκο πετρελαίου που αποθηκεύεται σε πλοία σε επίπεδα ρεκόρ, αποτρέποντας τη δημιουργία υπερπροσφοράς…

Καθώς εισερχόμαστε στην τελευταία στροφή του 2025, η Allied επιχειρεί μια ακτινογραφία του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, διαπιστώνοντας ένα κύμα παραδόσεων αλλά…

Απόλυτη κυριαρχία του LNG στις παραγγελίες πλοίων εναλλακτικών καυσίμων έδειξαν τα δεδομένα της πλατφόρμας Alternative Fuel Insight (AFI) για τον μήνα Οκτώβριο. Σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ