
Στις τελευταίες τάσεις της αγοράς πετρελαίου και στο γεωπολιτικό «παιχνίδι» που αυτές υποκρύπτουν εστιάζει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι εξαγωγές αργού της Ρωσίας σημείωσαν άνοδο τον Σεπτέμβριο, παρά τους «κόντρα» ανέμους από τις δυτικές κυρώσεις και τις αλλεπάλληλες ουκρανικές επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Μάλιστα, οι διά θαλάσσης αποστολές ρωσικού πετρελαίου άγγιξαν τα 3,88 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο και ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2024. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις ισχυρές εισαγωγές της Ινδίας (+30% σε μηνιαία βάση τον Σεπτέμβριο) και της Τουρκίας, οι οποίες αντιστάθμισαν τη μείωση των αποστολών προς την Κίνα (-12% σε μηνιαία βάση τον Σεπτέμβριο). Ως εκ τούτου, καταγράφεται μια σταδιακή μετατόπιση των ροών ρωσικού αργού.
Την ίδια στιγμή, ορισμένες χώρες της Ασίας διαφοροποιούν τη στρατηγική τους όσον αφορά τις εισαγωγές πετρελαίου. Ειδικότερα, τόσο η Ταϊλάνδη όσο και η Ιαπωνία προχώρησαν σε αύξηση των εισαγωγών αμερικανικού αργού, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν την εξάρτησή τους από τις προμήθειες της Μέσης Ανατολής. Ενδεικτικά, τον Αύγουστο, οι δύο χώρες αύξησαν τις εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου κατά 45% και 43% σε ετήσια βάση αντίστοιχα.
Οι συγκεκριμένες ροές πετρελαίου υποκρύπτουν μια γεωπολιτική διάσταση. Η Μπανγκόκ επιταχύνει τις αγορές αργού από τις ΗΠΑ για να εξασφαλίσει μείωση των δασμών από 36% σε 19%, ενώ το Τόκιο αξιοποιεί τις εισαγωγές ως μέρος των ευρύτερων εμπορικών διαπραγματεύσεων με την Ουάσιγκτον.
Οι παραπάνω μεταβολές διαμορφώνουν (ξανά) νέα δεδομένα στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Ενώ το ρωσικό αργό εξακολουθεί να «κινείται» ανατολικά, τροφοδοτώντας ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την Ινδία και την Τουρκία, η στροφή της Ιαπωνίας και της Ταϊλάνδης στο αμερικανικό αργό αυξάνει τη ζήτηση τονομιλίων στον Ειρηνικό. Σε κάθε περίπτωση, οι γεωπολιτικοί και εμπορικοί τριγμοί υπαγορεύουν ολοένα και περισσότερο τις τάσεις στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων και διαμορφώνουν το κλίμα στη δευτερογενή αγορά.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ανάμεικτα είναι τα συναισθήματα που απορρέουν από την αναθεώρηση των προβλέψεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) για την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου. Συγκεκριμένα, βάσει…
Η εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και του αυστραλιανού μεταλλευτικού κολοσσού BHP, σε συνδυασμό με τις δασμολογικές τριβές που θολώνουν τις πωλήσεις των αμερικανικών…
Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται στην…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναμένει με αγωνία τις αποφάσεις που θα ληφθούν το διάστημα 14-17 Οκτωβρίου στη συνεδρίαση της MEPC, αναφορικά με το…
Ως μοχλό ανάπτυξης που τροφοδοτεί το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου, χαρακτήρισε ο Γιώργος Βακόνδιος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου…
Για το πρώτο της κλιματικά ουδέτερο ταξίδι με 100% προηγμένο βιοκαύσιμο ετοιμάζεται η νορβηγική εταιρεία Hurtigruten. Στις 29 Οκτωβρίου 2025, το υβριδικό πλοίο «MS…
Η Καραϊβική εισέρχεται σε μια νέα εποχή ενεργειακής καινοτομίας με το έργο Soley Blé, το πρώτο υπεράκτιο πλωτό φωτοβολταϊκό πάρκο, που σχεδιάζεται να εγκατασταθεί…
Αυξημένη φαίνεται να είναι η όρεξη της Petrobras για επενδύσεις, καθώς η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βραζιλίας προανήγγειλε νέες κινήσεις με γνώμονα τη διαφοροποίηση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ