
Στις τελευταίες τάσεις της αγοράς πετρελαίου και στο γεωπολιτικό «παιχνίδι» που αυτές υποκρύπτουν εστιάζει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι εξαγωγές αργού της Ρωσίας σημείωσαν άνοδο τον Σεπτέμβριο, παρά τους «κόντρα» ανέμους από τις δυτικές κυρώσεις και τις αλλεπάλληλες ουκρανικές επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Μάλιστα, οι διά θαλάσσης αποστολές ρωσικού πετρελαίου άγγιξαν τα 3,88 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο και ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2024. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις ισχυρές εισαγωγές της Ινδίας (+30% σε μηνιαία βάση τον Σεπτέμβριο) και της Τουρκίας, οι οποίες αντιστάθμισαν τη μείωση των αποστολών προς την Κίνα (-12% σε μηνιαία βάση τον Σεπτέμβριο). Ως εκ τούτου, καταγράφεται μια σταδιακή μετατόπιση των ροών ρωσικού αργού.
Την ίδια στιγμή, ορισμένες χώρες της Ασίας διαφοροποιούν τη στρατηγική τους όσον αφορά τις εισαγωγές πετρελαίου. Ειδικότερα, τόσο η Ταϊλάνδη όσο και η Ιαπωνία προχώρησαν σε αύξηση των εισαγωγών αμερικανικού αργού, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν την εξάρτησή τους από τις προμήθειες της Μέσης Ανατολής. Ενδεικτικά, τον Αύγουστο, οι δύο χώρες αύξησαν τις εισαγωγές αμερικανικού πετρελαίου κατά 45% και 43% σε ετήσια βάση αντίστοιχα.
Οι συγκεκριμένες ροές πετρελαίου υποκρύπτουν μια γεωπολιτική διάσταση. Η Μπανγκόκ επιταχύνει τις αγορές αργού από τις ΗΠΑ για να εξασφαλίσει μείωση των δασμών από 36% σε 19%, ενώ το Τόκιο αξιοποιεί τις εισαγωγές ως μέρος των ευρύτερων εμπορικών διαπραγματεύσεων με την Ουάσιγκτον.
Οι παραπάνω μεταβολές διαμορφώνουν (ξανά) νέα δεδομένα στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Ενώ το ρωσικό αργό εξακολουθεί να «κινείται» ανατολικά, τροφοδοτώντας ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την Ινδία και την Τουρκία, η στροφή της Ιαπωνίας και της Ταϊλάνδης στο αμερικανικό αργό αυξάνει τη ζήτηση τονομιλίων στον Ειρηνικό. Σε κάθε περίπτωση, οι γεωπολιτικοί και εμπορικοί τριγμοί υπαγορεύουν ολοένα και περισσότερο τις τάσεις στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων και διαμορφώνουν το κλίμα στη δευτερογενή αγορά.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Αμετάβλητο διατήρησε, όπως αναμενόταν άλλωστε, το βασικό της επιτόκιο στο 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με τις νέες προβολές των εμπειρογνωμόνων του ευρωσυστήματος,…

Υπό καταρρακτώδη βροχή έλαβε χώρα νωρίτερα στη Λοριάν της Γαλλίας η τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας της φρεγάτας «Κίμων» του Πολεμικού Ναυτικού.…

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγό Δημήτριο…

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά με βαθιά θλίψη μια εμβληματική φυσιογνωμία του κλάδου, τον δρ. Heinrich Schulte, ιδρυτή της Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), ο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης κινείται η αγορά των ορυκτών λιθίου, με τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών να καταγράφει ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ