
Αναντίρρητα, η παγκόσμια αγορά πετρελαίου διανύει περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας, που τροφοδοτείται από τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και τις εμπορικές ανακατατάξεις. Στο πλαίσιο αυτό, ολοένα και περισσότεροι αναλυτές «βλέπουν» σημαντικό πλεόνασμα στην αγορά πετρελαίου το επόμενο έτος.
Ειδικότερα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) αναμένει πλεόνασμα 3,3 εκατ. βαρελιών ημερησίως το 2026, ενώ η Αμερικανική Υπηρεσία Ενέργειας (EIA) προβλέπει 1,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Οι τάσεις αυτές αντανακλούν σημαντικές μεταβολές τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.
Όσον αφορά την προσφορά, τα βλέμματα επικεντρώνονται στην άρση των εκούσιων περικοπών της παραγωγής του OPEC+ και στη ραγδαία άνοδο της παραγωγής των χωρών εκτός του Οργανισμού. Στο μέτωπο της ζήτησης, ο IEA εκτιμά αύξηση κατά μόλις 740.000 βαρέλια ημερησίως το 2025 και 700.000 βαρέλια ημερησίως το 2026. Από την άλλη, οι προβλέψεις της ΕΙΑ είναι πιο αισιόδοξες, καθώς κάνουν λόγο για αύξηση της ζήτησης αργού κατά περίπου 1,05 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2026.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά τα «σύννεφα» υπερπροσφοράς, οι τιμές του πετρελαίου δεν έχουν κατρακυλήσει. Το γεγονός αυτό αντανακλά την ισχυρή κινεζική ζήτηση και την προσπάθεια του Πεκίνου να δημιουργήσει στρατηγικά αποθέματα αργού, εν μέσω εντεινόμενων πιέσεων από τις δυτικές κυρώσεις που αναμένεται να πλήξουν τις ροές από το Ιράν, τη Ρωσία και τη Βενεζουέλα. Υπενθυμίζεται ότι, το 2024, το 27% των διά θαλάσσης εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας προήλθε από αυτές τις τρεις χώρες.
Σε περίπτωση που οι εκτιμήσεις πλεονάσματος επιβεβαιωθούν, οι ΗΠΑ ενδέχεται να ακολουθήσουν τα βήματα της Κίνας, «χτίζοντας» στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου. Ωστόσο, η δημιουργία αποθεμάτων δεν μπορεί να είναι αέναη. Εάν η υπερπροσφορά επιβεβαιωθεί και οι τιμές υποχωρήσουν, η ανισορροπία στην αγορά δεν θα είναι βιώσιμη. Ως εκ τούτου, η παραγωγή πετρελαίου αναπόφευκτα θα μειωθεί, επιφέροντας αρνητικές συνέπειες για τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων.
Πηγή: Gibson
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ουκρανικά ναυτικά μη επανδρωμένα σκάφη έπληξαν σήμερα και κατέστησαν ανενεργό ένα δεξαμενόπλοιο που ανήκει στον σκιώδη στόλο της Ρωσίας, ενώ διέπλεε την αποκλειστική οικονομική…

Την ολοκλήρωση της εξαγοράς της SQLearn ανακοίνωσε η εταιρεία Mintra, σηματοδοτώντας το επόμενο βήμα στη δέσμευσή της για την υποστήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού της…

Η νέα σχεδίαση υπερμεγέθους πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 21.700 TEU, με κύριο καύσιμο την αμμωνία, από τη συνεργασία MSC, Zhoushan Changhong International και…

Tελευταία ενημέρωση 14:00 – Έληξε ο αποκλεισμός στο λιμάνι του Βόλου Μετά από ώρες κινητοποίησης, οι αγρότες αποχώρησαν οργανωμένα από το εμπορικό λιμάνι του…

Σε συζητήσεις για την εξαγορά της LLOG Exploration Offshore, μιας εκ των κορυφαίων πετρελαϊκών που δραστηριοποιούνται στον Κόλπο του Μεξικού, βρίσκεται η Shell. Οι…

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε ότι ενέκρινε, υπό όρους, την εξαγωγή ορισμένων ημιαγωγών της εταιρείας Nvidia στην Κίνα, αφού συνομίλησε με τον…

Η τουρκική εταιρεία low-cost αερομεταφορών Pegasus απλώνει τα «φτερά» της, προχωρώντας στην πλήρη εξαγορά τουλάχιστον δύο άλλων αερομεταφορέων της Γηραιάς Ηπείρου. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα…

Ένα νέο ερευνητικό project εκκινεί το World Maritime University, με στόχο την αντιμετώπιση της αυξανόμενης πρόκλησης εγκατάλειψης των ναυτικών. Στόχος του project, το οποίο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ