
Αναντίρρητα, η παγκόσμια αγορά πετρελαίου διανύει περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας, που τροφοδοτείται από τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και τις εμπορικές ανακατατάξεις. Στο πλαίσιο αυτό, ολοένα και περισσότεροι αναλυτές «βλέπουν» σημαντικό πλεόνασμα στην αγορά πετρελαίου το επόμενο έτος.
Ειδικότερα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) αναμένει πλεόνασμα 3,3 εκατ. βαρελιών ημερησίως το 2026, ενώ η Αμερικανική Υπηρεσία Ενέργειας (EIA) προβλέπει 1,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Οι τάσεις αυτές αντανακλούν σημαντικές μεταβολές τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση.
Όσον αφορά την προσφορά, τα βλέμματα επικεντρώνονται στην άρση των εκούσιων περικοπών της παραγωγής του OPEC+ και στη ραγδαία άνοδο της παραγωγής των χωρών εκτός του Οργανισμού. Στο μέτωπο της ζήτησης, ο IEA εκτιμά αύξηση κατά μόλις 740.000 βαρέλια ημερησίως το 2025 και 700.000 βαρέλια ημερησίως το 2026. Από την άλλη, οι προβλέψεις της ΕΙΑ είναι πιο αισιόδοξες, καθώς κάνουν λόγο για αύξηση της ζήτησης αργού κατά περίπου 1,05 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2026.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά τα «σύννεφα» υπερπροσφοράς, οι τιμές του πετρελαίου δεν έχουν κατρακυλήσει. Το γεγονός αυτό αντανακλά την ισχυρή κινεζική ζήτηση και την προσπάθεια του Πεκίνου να δημιουργήσει στρατηγικά αποθέματα αργού, εν μέσω εντεινόμενων πιέσεων από τις δυτικές κυρώσεις που αναμένεται να πλήξουν τις ροές από το Ιράν, τη Ρωσία και τη Βενεζουέλα. Υπενθυμίζεται ότι, το 2024, το 27% των διά θαλάσσης εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας προήλθε από αυτές τις τρεις χώρες.
Σε περίπτωση που οι εκτιμήσεις πλεονάσματος επιβεβαιωθούν, οι ΗΠΑ ενδέχεται να ακολουθήσουν τα βήματα της Κίνας, «χτίζοντας» στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου. Ωστόσο, η δημιουργία αποθεμάτων δεν μπορεί να είναι αέναη. Εάν η υπερπροσφορά επιβεβαιωθεί και οι τιμές υποχωρήσουν, η ανισορροπία στην αγορά δεν θα είναι βιώσιμη. Ως εκ τούτου, η παραγωγή πετρελαίου αναπόφευκτα θα μειωθεί, επιφέροντας αρνητικές συνέπειες για τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων.
Πηγή: Gibson
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς πυκνώνουν οι φωνές για τα οφέλη της χρήσης της πυρηνικής ενέργεια στα πλοία στον δρόμο προς την αποανθρακοποίηση, ενδιαφέρον παρουσίασε η τοποθέτηση μιας…
Η δασμολογική πολιτική του Ντ. Τραμπ έχει προκαλέσει πλήθος αναταράξεων. Στόχος της αμερικανικής κυβέρνησης είναι η αναβίωση της ναυτιλιακής βιομηχανίας των ΗΠΑ, από κοινού…
Η οικογενειακή επιχείρηση του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, επεκτείνεται και στον κλάδο του real estate, έπειτα από συμφωνία-μαμούθ με την εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων…
Η Ρωσία ενδέχεται να επιβάλει περιορισμούς στις εξαγωγές ντίζελ, μετά το κύμα ουκρανικών επιθέσεων από μη επανδρωμένα αεροσκάφη στα διυλιστήρια πετρελαίου της, σύμφωνα με…
Περιζήτητο είναι το LNG της Woodside στις διεθνείς αγορές, καθώς η αυστραλιανή εταιρεία υπέγραψε πρόσφατα νέα συμφωνία προμήθειας με την κρατική εταιρεία ενέργειας της…
Πρόσφατα, η Seatrium Offshore Technology, η οποία εντάσσεται στον σιγκαπουριανό όμιλο Seatrium, προχώρησε στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας (MoU) με την Cochin Shipyard, τη μεγαλύτερη…
Σημάδια ανάκαμψης κάνουν σταδιακά την εμφάνισή τους στη ναυλαγορά της ναυτιλίας τακτικών γραμμών, υπογραμμίζει η BIMCO, πλην των γραμμών από και προς τις Ηνωμένες…
Νέα έκθεση του Global Maritime Forum και των εταιρειών-μελών της All Aboard Alliance έρχεται να ρίξει φως στην πρόοδο αλλά και στις προκλήσεις που…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ